Sidan 2 av 30 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 298

Ämne: Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Tack Peter S.
    Då vet jag lite mer om min kanna.
    Ytterligar en fråga.
    Hur många och vilka arbetade för Gabriel med denna stämpel?

Gabriel Fajans i Timmernabben norr om Kalmar var ett litet (familje-?)företag med ganska få anställda. Exakt hur företagsuppsättningen var vet jag inte. Däremot jobbar ättlingar kvar i företaget än idag.
    http://www.gabriel-keramik.se/stengods/index.html

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Tack Peter S för en trevlig länk.

gabriel bilder

Nu har jag fått hjälp med att få in bilder på tallriken. Är det någon som vet vem det är som har målat den ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Märkningen är från tiden mellan 1925- ca 45. De enda nämnda medarbetarna vid Gabrielverken i Vingedal är herr o fru Burmeister, Kjell Blomberg, Eke Bjerén.
    Väldigt trevlig tallrik och ett motiv som tilltalar mig i sin färgställning. Samlade tidigare på äldre Gabrielkeramik men har aldrig sett en liknande tallrik.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

tack för svar

Jag tror att L.6 är en dekorbeteckning. De brukar märka allt sitt gods från 30-40-talet på det sättet. (174 eller 179 bör isåfall vara talrikens modellnummer). Jag tycker också om den här sortens dekorer.

det stämmer nog jag trodde att det var en signering. den har en skrovlig yta

Keramikhäst

Kan någon hjälpa mig med vem som är skapare av denna häst? 22 cm hög. Märkt med Gustavsbergshanden under ett ben och A31 under ett ben.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Den liknar ju inte någon häst av Stig Lindberg som jag sett. Snygg dekormålning.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •