Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    tack för svar

    Comment


    • #17
      Jag tror att L.6 är en dekorbeteckning. De brukar märka allt sitt gods från 30-40-talet på det sättet. (174 eller 179 bör isåfall vara talrikens modellnummer). Jag tycker också om den här sortens dekorer.

      Comment


      • #18
        det stämmer nog jag trodde att det var en signering. den har en skrovlig yta

        Comment


        • #19
          Keramikhäst

          Kan någon hjälpa mig med vem som är skapare av denna häst? 22 cm hög. Märkt med Gustavsbergshanden under ett ben och A31 under ett ben.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Den liknar ju inte någon häst av Stig Lindberg som jag sett. Snygg dekormålning.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #21
              Vad är det för färg på handen??
              --eller hur det nu va.

              Comment


              • #22
                För det är väl en Gustavsbergshand ? Den är brun/svart.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Njet, det är Gabriel Keramik

                  Comment


                  • #24
                    Tack för svaret. Vet du något mer om den? Vad står A31 för?

                    Comment


                    • #25
                      Måste vara en av de snyggare gabrielpjäserna jag sett.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #26
                        Ingår denna i en serie??

                        Vet ni nått om denna vas och i fall den ingår i serie? Gabriel stämpel och 330 finns inpressat på undersidan.

                        Är mkt förtjust i färg och form på denna.
                        Bifogade filer
                        **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                        Comment


                        • #27
                          Signaturmysteriet på Gabrielverken

                          Jaha ja, sådär med ena handen ropade jag in dessa två, vet inte riktigt varför tyckte de var lite roliga. Väl hemma finner jag ett litet urklipp fr. år 2000. i den ena skålen. (visar hur väl jag studerade dem innan J ) Se bifogad artikel.
                          Jag vänder på dem och ser att de är olika märkta SAMT att de inte har samma dekor och INTE HELLER samma storlek. Nu börjar det bli lite roligt.
                          På bilden är den högra etikettmärkt samt märkt undertill med ett G och treudd och därunder ett I.
                          Den vänstra skålen? har ett snitsigare G med ett T. under (som i timmernabben, tänkte jag)
                          Denna högra är högre och bredare. Enl. Tord G skulle den på bilden i artikeln vara fr. 20-talet. Till frågan. Den märkning som finns under den vänstra skålen är den äldre G-märkningen som skulle tillverkats av andra fabriker innan Gabrielverken köpts upp av Burmeister, stämmer detta tro och etiketten den lilla gula runda med ett G trodde jag tillkom senare under andra hälften av 1900-talet.
                          Om nu inte T:et under den högra står f. Timmernabben är det ju en målarsignatur precis som I. I.B (Ingegärd Burmeister?) ?
                          Skålen i artikeln har en tecknat återgiven signatur och förefaller vara tidig också, men svårt att veta hur väl tecknerskan återgivet den.
                          Mysteriet tätnar!!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #28
                            Åsså bilderna till...

                            Glömde bilderna, här är de...
                            Bifogade filer
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Det var tur att du la till ett "tror jag" längst ner... Gabriels märkning fungerar som såhär: Förutom g:et med treudden så står modell.dekor jämför med denna:

                              Övre stämpeln säger Gabriel! Modell 779, dekor Oliv.

                              Om man översätter det till dina saker: Gabriel modell 1, glasyr "" (tomt). i artikeln är det en blå dekor som fått beteckningen B. Tvärstrecket är ett tvärstreck som skiljer G:et från modell- och dekorbeteckningen. Den här vita med guld (handmålade och handdrejade, så de blir inte exakt lika mellan objekten. Jämför med Blå Blomst från Royal Copenhagen som sätter en ära i att variera blomdekoren) hör till de vanligaste från Gabriel vid denna tid, så jag är inte förvånad att den inte har någon dekorbeteckning.
                              Här är vas 43 med dekor Z:


                              Javisst ja! Alla föremål med denna typ av märkning är från ca 30-40-talet. (give or take)

                              Comment


                              • #30
                                Snipp Snapp Snut så var mysteriet slut. En får tacke Peter, en sann antikdeckare? Det där med snedstrecket löste en del.
                                Tänk att dessa är bland de vanligaste - jag har aldrig sett dem!
                                Case closed!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X