Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel Fajans Verken, Gabriel Keramik, Timmernabben

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpte den här idag. Kan inte alls läsa djupstämpeln. Tänkte först att det var en Burmeister för någon av de fabriker där han tidigare arbetade men det verkar vara ett alster från Timmernabben. Kan dock inte alls få texten till Gabriel.Click image for larger version

Name:	20180626_115856.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	568647Click image for larger version

Name:	20180626_115842.jpg
Views:	1
Size:	40,8 KB
ID:	568648

    Comment


    • Tycker nog jag skymiar stämpeln i versaler
      GABRIEL som berättar att tillverkningen är
      tidigast 1958.

      Comment


      • Ja, nu när jag tittar på mitt eget foto blir stämpeln plötsligt tydlig.

        Comment


        • Vasen känns dock tidigare för mig, men, men......

          Comment


          • Ett litet fat Gabriel

            Hej på er.
            Jag undrar över ett vad jag tror "äldre fat från 1925-1948" enligt stämpelns utförande på baksidan.
            Någon som vet med säkerhet och vore tacksam för modellbeteckning och exaktare årtal o.s.v.
            Den är utformad som ett löv och känns som fajans för mig. Storlek ca 18 x 18 cm
            Nr 210 på baksidanClick image for larger version

Name:	IMG_5613.jpg
Views:	1
Size:	83,2 KB
ID:	569302Click image for larger version

Name:	IMG_5614.jpg
Views:	1
Size:	38,4 KB
ID:	569303Click image for larger version

Name:	IMG_5615.jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	569304

            Comment


            • Nja, den här stämpeln försvinner inte 1948, den finns ganska ofta på senare föremål kombinerad med den inpressade Gabrielstämpeln. Spontant skulle jag gissa på 1950- eller 1960-tal utifrån fatets utförande. Jag kan ju nu inte se om det finns någon djupstämpel eller hur vanligt det är att den saknas på senare föremål.

              Comment


              • Finns det någon koppling mellan låga modellnummer och tidig tillverkning?

                Kan man tex få någon ledtråd om ålder på denna med modellnummer 50? (Q var väll glasyren grön med svart)

                Click image for larger version

Name:	IMG_20181018_214620.jpg
Views:	1
Size:	65,7 KB
ID:	569711

                Click image for larger version

Name:	IMG_20181018_214552.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	569714

                Har inte hittat någon lista med modellnummer och årtal och vem som gjort design, antar att det inte finns?
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Finnwist Visa inlägg
                  Finns det någon koppling mellan låga modellnummer och tidig tillverkning?

                  Kan man tex få någon ledtråd om ålder på denna med modellnummer 50? (Q var väll glasyren grön med svart)

                  Har inte hittat någon lista med modellnummer och årtal och vem som gjort design, antar att det inte finns?
                  Har funderat en del på det men tror faktisk inte det. Har själv någon som är ganska tidig med marmorerad klasyr och en en siffra på 20 men det finns ju många undantag. Det visades ju ett fat här med märkningen 34 Q som hade inpressade Gabrielstämpel och min vas ovan är Q 80-någonting. Nu kan de ju ha varit länge i produktion eller så finns djupstämpeln tidigare. Tittar man på Stämplar och signaturer på föremål tillverkade av "Boda under Gabriel" som skall vara tillverkade 1928-1932 finns där ett fat med nummer 5484 och ett med nummer 52. 5484 kan ju vara en tidigare serie kopplad till Burmeister själv men det känns ändå som få belägg för någon tydlig tidsskiktning bland föremålen.

                  Comment


                  • Vilken otur. Hade ju varit smidigt om de jobbat efter någon logik.

                    Man undrar ju hur man tänkt med modellerna, om någon slumpar ett nummer eller om de hänger ihop på några annat sätt än år tex utseende osv...
                    De har ju trots allt strukturerat upp bokstäverna efter glasyren.

                    Finns det någonstans man kan läsa för att lista ut år och designer gör vasen ovan? (eller om någon här vet?)

                    Comment


                    • Har tyvärr inte mycket att bidra med, men du kunde kanske göra ett försök genom att samla bilder själv. Jag tror säkert det finns en ordning, men frågan är om den är mer komplex, kanske handlar det om flera separata kronologiska serier.

                      Jag tror att din vas med ganska stor sannolikhet är skapad på 1930-talet. Sedan har den ju möjligen varit i produktion en tid men numreringen borde ju för den sakens skull inte ha ändrats.
                      Last edited by FBQ; 2018-10-23, 23:16.

                      Comment


                      • En äldre lite ovanlig skål med vridna hänklar av Gabriel Burmeister.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Figuriner...

                          ...är ju inte det vanligaste man hittar av Gabriels produktion,
                          men här är iaf en liten häst. Hästen kostade 4.80 när den var
                          ny och den har även en "signatur" under som jag inte kan tyda.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Flen 1949-1989

                            1949 blev municipalsamhället Flen en stad och 40 år senare firades det med en jubileumskruka som tagits fram av Gabriel Keramik i Timmernabben ihop med Presenthuset Nygård. Och givetvis fick den heta Violkrukan från Flen. Och så Violen från Flen: https://www.youtube.com/watch?v=md01wwJSQA8
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X