Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"En salig blandning..."

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "En salig blandning..."

    En salig blandning av "grejer" blev det på loppisbesöket i helgen.

    En "flygmaskin" i mässing. Gjuten.
    En "kronflaska", m/1906
    En "äkta" norsk "ostehövel" med tennhandtag.
    En s.k. avsatskaraff, (det har jag lärt mig här på PES att den kallas) , på "sniskan".
    Ett gult plåtfat med ros.

    Flygplanet föreställer ett plan ("Warbird") från VKII.
    På osthyvelns handtag står "STÖPT TINN NORWAY".
    Fatet är 20 cm i diam. Tillverkat av ganska tjock plåt, väger 276 gram.

    Jag skulle bli glad om jag kunde få kommentarer och synpunkter på "grejerna".
    Speciellt "flygmaskinen", osthyveln och fatet är jag nyfiken på.

    /Lars
    Bifogade filer
    Last edited by Lars F; 2010-09-21, 22:43.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

  • #2
    re

    Hej.

    Alla sakerna var häftiga men flygplanet skulle vara jätte kul att få veta mer om. Hoppas någon kan svara på det. Lycka till.

    mvh Kimmo Lilja

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av kimmolilja Visa inlägg
      Hej.

      Alla sakerna var häftiga men flygplanet skulle vara jätte kul att få veta mer om. Hoppas någon kan svara på det. Lycka till.

      mvh Kimmo Lilja
      Vem som tillverkat planet vet jag inte, däremot vet jag vad det skall föreställa.
      Vought F4U Corsair, ett hangarfartygsbaserat jaktplan som med stor framgång användes av USA från 1942 och framåt. Att det var framgångsrikt visar antalet tillverkade exemplar, 12571 under perioden 1942-1952. För F4U-4 var toppfarten hela 718km/t, och motorn var på 2450hk. Corsair kom även till användning under Koreakriget.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
        Vem som tillverkat planet vet jag inte, däremot vet jag vad det skall föreställa.
        Vought F4U Corsair, ett hangarfartygsbaserat jaktplan som med stor framgång användes av USA från 1942 och framåt. Att det var framgångsrikt visar antalet tillverkade exemplar, 12571 under perioden 1942-1952. För F4U-4 var toppfarten hela 718km/t, och motorn var på 2450hk. Corsair kom även till användning under Koreakriget.

        Klart att det är "Corsair".

        Jag tyckte först att det liknade Voultee "Vangard" V-49C som köptes i 144 ex från USA under kriget.
        Men som aldrig blev levererade, eftersom Amerika gick med i kriget, efter "Pearl Harbo-anfallet" den 7 December 1941.

        Tack nyfyr!


        Överst:"Vultee Vanguard", under Vought "Corsair"
        Bifogade filer
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment

        Working...
        X