Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syntetstenar år 1902?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Syntetstenar år 1902?

    Är lycklig ägare till en ring från 1902.
    Fantastisk guldring med 18k guld (tunt, sååå lövtunt).
    Ringen har fantastiskt hantverk (ristat, blommor och rankor kring den icke så väl satta stenen).
    Stenen i är makalöst blå.

    Jag undrar, är det en syntetsten tro?
    Har besökt 2 guldsmedar, 1 trodde att det var en safir. Den andra en syntetisk sten.

    Var det vanligt med syntetstenar år 1902?
    Den är stämplad följande:

    en otydlig stämpel (som en klump)
    JP (signatur?)
    svensk kattfotsstämpel
    18 K
    Z6

    ber om ursäkt för bristen av kvalitet på bilden.

    Tacksam för svar
    Bifogade filer

  • #2
    Troligtvis är den stämplad 1902 av John Petterson i Stockholm. Han var verksam som juvelerare 1874-1905.

    Men en bild skulle behövas för att kunna utesluta en "kandidat" från Gällivare som också stämplade JP.

    Comment


    • #3
      Att avgöra om en sten är äkta eller syntetisk är jättesvårt med bara en bild.
      Det kan vara en äkta eller en syntetisk eller till och med glas.
      Jag undrar om inte den ursprungliga stenen blivit utbytt. Infattningen ser lite misshandlad ut. Men även här måste man se ringen för att vara säker. För övrigt tycker jag att det är en vacker ring.
      DG

      Comment


      • #4
        Tack! + bättre bilder.

        Hej och tack
        Fattningen i sig är mycket enkel, kanske är det så att den blivit utbytt (stenen) inte tänkt på det.
        Efter många om & men lyckades jag få bilder på både stämplarna och fattningen bakifrån.
        Ser ut lite som att det rynkiga runt om framsidan på stenen är det som faktiskt håller fast.



        LasseC: tack, jag tycker också den är vacker, i all sin enkelhet. Även så att den är inte symmetisk.
        Mönstret är "spegelvänt" på vardera sida om stenen och stenen är inte helt centrerad.
        Den känns arbetad.
        Misstankar finns om att den tillhört min mormors mamma, om inte min mormors mormor. Den ryker av min familjehistoria
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Troligtvis är den stämplad 1902 av John Petterson i Stockholm. Han var verksam som juvelerare 1874-1905.
          Vilket nu kan bekräftas!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Vilket nu kan bekräftas!
            Härligt! Finns det ngnstans på vilda webben man kan läsa om denna man?
            Googlade fort, men fann bara en massa annat.

            Är inte bra på det där med efterforskningar ..



            (tacksam!! )

            Comment


            • #7
              John Edvard Pettersson f 1849 som son till guldsmeden Eduard Emanuel, studerade i Paris och återvände till Stockholm 1872. Stämplade där 1874-1905.
              Efter att Petterson dött övertogs firman 1906 under namnet Juvelerare-A.-B. John Pettersons Eftr., Mästersamuelsg. 3, som var verksamt fram till 1973.

              Comment


              • #8
                Tackar för informationen!
                Du sitter på kunskap du, Kapten!

                Vad säger vi om fattningen då?
                Är den inte udda?
                Precis som om stenen (glaset?) är dittryckt och sedan fastklämt?

                Comment


                • #9
                  Jag tror att den var vanligare förr. Detr verkar vara en kombination av bezel- och kloinfattning. Det är lite svårt att säga om infattningen har blivit ändrad vid ett eventuellt byte av sten.

                  Comment


                  • #10
                    Ett alternativ är att det faktiskt är en safir men att den värmebehandlats vilket får den att se aningen syntetisk ut.

                    MVH
                    /Hittaren

                    Comment


                    • #11
                      Håller med Dig Hittaren, men det kan vara en syntetisk spinell. Det var den som var den som ofta tillverkades i olika färger. När jag köpte syntetstenar i min ungdom så var det oftast spineller
                      DG

                      Comment


                      • #12
                        Varför värmebehandla en sten?
                        Jag är verkligen tacksam för all info jag fått här på PES, men hungrig efter mer

                        Kram på er!

                        Comment


                        • #13
                          whoop. googlade till mig denna info:

                          Vanliga behandlingar:

                          Färgen är det första och viktigaste att titta på när det gäller värderingen av en Safir, men naturligtvis måste även klarhet, storlek, slipning och proportioner vägas in. Precis som med de flesta andra ädelstenar. Fina, obehandlade Safirer är, precis som för Rubiner, mycket värdefulla och svåra att finna. De flesta Safirerna du hittar på marknaden är värmebehandlade, ibland tillsammans med Beryllium eller andra ämnen (sk diffusion), även frakturfyllning av Safirer förekommer. Dessa behandlingar syftar till att förfina eller ändra Safirens färg och klarhet. Om information om behandlingar saknas bör du utgå ifrån att Safiren minst värmebehandlats. Behandlingar som dessa gör inte ditt smycke eller din Safir mindre vacker, oftast tvärt om. Däremot är dess värde betydligt lägre än om Safiren varit lika fin och obehandlad. Värmebehandlingen av Safirer är permanent. Det är fortfarande äkta vara, men en seriös säljare bör alltid ange de behandlingar som han känner till. Diffusion är endast en ytbehandling och går inte särskilt djupt i stenen, så om en sådan sten skadas kan det mycket väl bli fula skador.

                          Comment


                          • #14
                            även om stenen är original från 1902 så kan den vara syntetisk, det är precis kring sekelskiftet 1900 som de första syntetiska safirerna och rubinerna kommer ut på marknaden. Dessa tidiga stenar har dock en tydlig struktur som man kan se med hjälp av lupp, det går som tunna svagt svängda linjer genom stenen vilket vilken guldsmed som helst vet och borde kunna bekräfta.

                            Comment


                            • #15
                              Hmm, tror absolut inte att det är en safir. Har sett en del värmebehandlade safirer, tror inte att det är det. Skulle kunna vara glas eller ev. en syntetisk spinell. Om du har tillgång till en UV-lampa är detta ganska lätt att kolla då den blir blodröd under detta ljus

                              Comment

                              Working...
                              X