Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Syntetstenar år 1902?

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Håller med Dig Hittaren, men det kan vara en syntetisk spinell. Det var den som var den som ofta tillverkades i olika färger. När jag köpte syntetstenar i min ungdom så var det oftast spineller
    DG

Varför värmebehandla en sten?
    Jag är verkligen tacksam för all info jag fått här på PES, men hungrig efter mer

Kram på er!

whoop. googlade till mig denna info:

Vanliga behandlingar:

Färgen är det första och viktigaste att titta på när det gäller värderingen av en Safir, men naturligtvis måste även klarhet, storlek, slipning och proportioner vägas in. Precis som med de flesta andra ädelstenar. Fina, obehandlade Safirer är, precis som för Rubiner, mycket värdefulla och svåra att finna. De flesta Safirerna du hittar på marknaden är värmebehandlade, ibland tillsammans med Beryllium eller andra ämnen (sk diffusion), även frakturfyllning av Safirer förekommer. Dessa behandlingar syftar till att förfina eller ändra Safirens färg och klarhet. Om information om behandlingar saknas bör du utgå ifrån att Safiren minst värmebehandlats. Behandlingar som dessa gör inte ditt smycke eller din Safir mindre vacker, oftast tvärt om. Däremot är dess värde betydligt lägre än om Safiren varit lika fin och obehandlad. Värmebehandlingen av Safirer är permanent. Det är fortfarande äkta vara, men en seriös säljare bör alltid ange de behandlingar som han känner till. Diffusion är endast en ytbehandling och går inte särskilt djupt i stenen, så om en sådan sten skadas kan det mycket väl bli fula skador.

även om stenen är original från 1902 så kan den vara syntetisk, det är precis kring sekelskiftet 1900 som de första syntetiska safirerna och rubinerna kommer ut på marknaden. Dessa tidiga stenar har dock en tydlig struktur som man kan se med hjälp av lupp, det går som tunna svagt svängda linjer genom stenen vilket vilken guldsmed som helst vet och borde kunna bekräfta.

Hmm, tror absolut inte att det är en safir. Har sett en del värmebehandlade safirer, tror inte att det är det. Skulle kunna vara glas eller ev. en syntetisk spinell. Om du har tillgång till en UV-lampa är detta ganska lätt att kolla då den blir blodröd under detta ljus

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •