Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Allmogekeramik II - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Då slår jag tall med Tillinn, eller varför inte till med Tallinn.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Fatet och kannan kan mycket väl vara gjort av samma tillverkare. Jag tror inte att vi hamnar i Nordeuropa. Formspråket, motivvalet med soldaten med hårpiska och närmast en husaruniform från ca 1800 skulle kunna peka mot Ungern eller i alla fall Centraleuropa.

      Nu kom breddgraderna och då kanske vi kan hamna i Arvika.
      Ledtråd 5: Inte Värmland.
      p-son

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Då slår jag tall med Tillinn, eller varför inte till med Tallinn.
        Ledtråd 6: Inte Estland
        Ledtråd 7: Sverige
        p-son

        Comment


        • #19
          Nytt barnbarn igen ser jag på avataren, grattis Polsson till den lille.
          Har han inget namn än så föreslår jag K. Edward.
          En gissning också, Torshälla Stenkärlsfabrik.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Nytt barnbarn igen ser jag på avataren, grattis Polsson till den lille.
            Har han inget namn än så föreslår jag K. Edward.
            En gissning också, Torshälla Stenkärlsfabrik.
            Äntligen ett barnbarn som liknar mig,knölen! Jag ämnar presentera ditt utmärkta namnförslag för övriga familjen så får vi se hur det emottages.

            Tack vare alla förslag som dyker upp, får jag anledning till att öppna "Svensk Keramik under 1900-talet" och lära mig mer, också får jag orientera mig på kartan.

            Ledtråd 8: Inte Södermanlands län
            Ledtråd 9: 17-19 grader ö. längd
            Last edited by Polsson; 2010-09-29, 21:52.
            p-son

            Comment


            • #21
              Var kannan såå stor??
              Grattis, Polsson - och skålen är jag också riktigt sjuk på...
              Hade det inte varit för besök från Norrland i helgen, hade jag haft bättre koll på att det var i lördags, och inte söndags, klubban skulle falla, och därmed rök också en härligt gul Reistrupvas all världens väg för endast 350:-.
              Men man kan ju inte sörja för allt i världen, och jag är glad att dessa medelsvenska (sa jag det?) pjäser kommit i riktigt goda händer.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Var kannan såå stor??
                Grattis, Polsson - och skålen är jag också riktigt sjuk på...
                Hade det inte varit för besök från Norrland i helgen, hade jag haft bättre koll på att det var i lördags, och inte söndags, klubban skulle falla, och därmed rök också en härligt gul Reistrupvas all världens väg för endast 350:-.
                Men man kan ju inte sörja för allt i världen, och jag är glad att dessa medelsvenska (sa jag det?) pjäser kommit i riktigt goda händer.
                Tack för det, Gideon!
                Överhuvudtaget tycker jag att priserna på keramik på auktionen var låga. Är Reistrupsvasen, tjurvasen?
                p-son

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Tack för det, Gideon!
                  Överhuvudtaget tycker jag att priserna på keramik på auktionen var låga. Är Reistrupsvasen, tjurvasen?
                  Alldeles för hemskt låga priser, och det kändes inte riktigt bra för den borne, men ack så frånvarande, samlaren.
                  Ja, det var tjurvasen, i samma tidiga urangula glasyr som julenissen i HAK-tråden. Skulle ha kontaktat Dig därom, men som alltid blir man yr i mössan när stan gästas av kvinnligt storfrämmat.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Båda kommer från samma ställe.
                    Ledtråd 3: Inte från Gästrikland
                    Ledtråd 4: Mellan 59:e och 60:e breddgraden

                    Hallå, 59-e breddgraden går i princip från Strömstad, genom Katrineholm och över till Nynäshamn. Var 60-e går, ska vi inte ens tala om.
                    Skagen är ju Danmarks nordligaste udde och den når inte ens upp till
                    58-e breddgraden. Förklara för mig och kanske även någon annan
                    (förhoppningsvis är det inte bara jag som inte fattar), vad som menas.
                    Ligger inte Naestved i höjd med Trelleborg (eller vad det heter).
                    Last edited by prylsnubben; 2010-09-29, 22:31.

                    Comment


                    • #25
                      Kanske har inte Polsson alla krukor hemma i geografin? Men det avhänger förstås på hur man läser första bokstaven i stämpeln...
                      Och då pratar jag inte om Lilla G.
                      Blev det trassligt nog i kompassen?

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Kanske har inte Polsson alla krukor hemma i geografin? Men det avhänger förstås på hur man läser första bokstaven i stämpeln...
                        Och då pratar jag inte om Lilla G.
                        Blev det trassligt nog i kompassen?
                        Nog blev det trassligt tillräckligt, men det är ändå trevligt att "knorrkoppen" dykt upp igen på forumet.

                        Comment


                        • #27
                          Knorrkopp? Inte för att jag vill veta hur en sån ser ut på riktigt, men vad är det?
                          Sörländska för brushane?
                          Nej, men nu har vi Polssons kanna och sköljfat att kyla ner oss med.
                          Får det vara lite iskallt vatten?

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Hallå, 59-e breddgraden går i princip från Strömstad, genom Katrineholm och över till Nynäshamn. Var 60-e går, ska vi inte ens tala om.
                            Skagen är ju Danmarks nordligaste udde och den når inte ens upp till
                            58-e breddgraden. Förklara för mig och kanske även någon annan
                            (förhoppningsvis är det inte bara jag som inte fattar), vad som menas.
                            Ligger inte Naestved i höjd med Trelleborg (eller vad det heter).
                            Ok, prylsnubben! Som sann pedagog lämnar jag härmed längd- och breddgrader åt sitt öde och säger istället:

                            Ledtråd 10: A-län
                            Last edited by Polsson; 2010-09-29, 23:25.
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Knorrkopp? Inte för att jag vill veta hur en sån ser ut på riktigt, men vad är det?
                              Sörländska för brushane?
                              Nej, men nu har vi Polssons kanna och sköljfat att kyla ner oss med.
                              Får det vara lite iskallt vatten?
                              Gissla på Steninge är expert på knorrkoppar, jag kan varmt rekommendera herrn en liten flukt på Steningetråden för att där själv studera fenomenet ifråga.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                                Ok, prylsnubben! Som sann pedagog lämnar jag härmed längd- och breddgrader åt sitt öde och säger istället:

                                Ledtråd 10: A-län
                                Magistern ? Var är A ?




                                Eller är jag ute och cyklar NU IGEN.......

                                Comment

                                Working...
                                X