Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Jugend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mmmmmmmmmmmugen.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Kanske skall ta med min kökslampa också.
      Slås ju av att allt kanske inte tydligt går att hänföra till dessa två grupper.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        En pall med jugendtyg också.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Pallar vi mer?

          Comment


          • #20
            Vilken häftig lampa FBQ. Intressant ämne tycker jag!
            Tack för alla bilder allihop!

            Comment


            • #21
              Här är en kavel i reformjugend som gick på Tradera för ett tag sedan.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Av en slump så köpte jag igår 4 årgångar med gamla antik och auktion, gissa om jag har mycket att läsa nu.

                I 1988 tidning nr 2 från februari har de antikskolan "lär dig allt om jugend"
                så alla ni som har denna tidning kvar ta fram den och läs.
                Den är för lång för att referera till. Men här kommer ett litet ref ang svenskt jugend.

                " Carl Larsson var en av den nya inredningskonstens ivrigaste förespråkare i sverige. Hans hem i sundborn i dalarna stod färdigt 1891. Där hade han inrett efter den nya stilidealen :enkelt, ljust och hemtrevligt. Sett med den rådande borgerliga inredningsstilens ögon vad det en total omvälvning.
                Det mörka, överlastade, av textilier,plysch och tofsar övermöblerade hemmet ersattes av carl larsson med något helt nytt.
                Carl Larsson framstår med sina bilder från sundborn som en av våra stora radikaler.
                Gardinerna är avskaffade, ljuset strömmar in i rummet och möblerna är vitmålade för att förstärka ljuset. Bilderna från det carl larssonska hemmet har haft en oerhörd betydelse för svensk inredning under hela 1900-talet.
                Här i enkelheten, blonheten och ljuset finns redan de ingredienser som skulle leda fram till "swedish modern" flera årtionden senare.
                Men det kanske mest märkvädiga med bilden från det carl laarssonska hemmet är att det inte finns ett enda traditionellt jugendföremål. Det nya är fördomsfriheten och ljuset."

                detta var ett uttdrag från tidningen, tur att man kan maskinskrivning och inte kör med pekfingervalsen.

                Kramizar

                Helen

                Comment


                • #23
                  Och för att krångla till det riktigt, de flesta salonger med ekmöbler och yllegardiner i jugenstil i början av 1900-talet var obetydligt ljusare än motsvarande salonger under nyränessansen.

                  Comment


                  • #24
                    Jag har en hel del litteratur om jugendstilen/art nouveau/style floreal - eller vad man nu vill kalla den. För den som bättre vill förstå det form- och idémässiga ursprunget och utvecklingen av den internationella art nouveau stilen så skulle jag vilja rekommendera boken "Art Nouveau" av Stephen Escritt, Phaidon förlag i serien "Art & Ideas". Det finns andra böcker med betydligt fler, större och bättre bilder än denna, men om det är idéhistoria som man är ute efter så är denna bra. För en mer modern introduktion till svensk jugend än vad den tidigare nämnda Stavenow-Hidemark ger så är "Konsten 1890-1915" av Ahlstrand m.fl. på Signum förlag klart läsvärd - särskilt då de olika kapitlen om konsthantverk. Sedan finns det ett par trevliga böcker som täcker specialområden, exvis Bent Nyströms flera fina böcker om svensk jugendkeramik.

                    Den svenska jugendperioden skulle jag vilja datera till 1895-1914, med höjdpunkten mellan sisådär 1897-1905. Det finns förvisso en del enstaka bra saker gjorde i jugendstil även mellan världskrigen, men det är klart att definiera som eftersläntrare. Men till den ursprungliga frågan: jag håller verkligen med om att allt möjligt i annonser ofta felaktigt rubriceras som jugend. Jag skulle uppskatta att kanske 40% är helt ute och cyklar och har missat på åldern med ett eller ett par decennium. Ytterligare 30% har kanske träffat rätt i tid, men det är inte jugendstil för det - enbart en liten, liten del av det konsthantverk & den industriproduktion som utfördes under denna tid gjordes i jugend - särskilt då i början. Mot tidens slut så var det mer vanligt att massproducerat skräp lånade/kopierade mönster eller enstaka detaljer från stilen, oftast med mindre estetiskt lyckat resultat - säg att detta utgör 15%. Ytterligare en sådär 10% är verkligen i jugendstil men tillverkat senare (exempelvis ofta textilier med utpräglade jugendslingor av blommor - men de kan ju vara fina saker att äga även om de kan vara nyare!). Av resterande 5% som då kanske faktiskt är i jugendstil, och från tiden, så är det bara ytterligare en liten andel som är riktigt bra, och då oftast idag ganska dyrt... Få se nu, blev summan 100% ?

                    Nästa fråga är vad som ska kallas för jugendstil. För mig så ska det vara drag av mer eller mindre stiliserade former från naturen för att det ska vara "riktigt" jugend. När det går över till geometriska mönster så kallar jag det för "kontrajugend" (tidigare i denna tråd kallad reformjugend). Dit hör t.ex. både Machintosh och Wiener Sezession-skolan (med Olbrich m.fl.). FBQ's fina lampa till exempel är mycket tidstypisk för svenska lampor från jugendtiden. Men den saknar i stort jugendstildrag - enligt min definition för riktig jugend alltså Jag kontrar därför med en bild på en takkrona som inte drar sig för att bjuda på ett överflöd av blomsterslingor och pisksnärtslinjer (det syns kanske inte så tydligt på bilden, men även kedjorna och motvikten är översållade med blomster)
                    Denna är dock troligen inte svensk - helt omärkt - men den iridiserande ytan på oljehuset får mig att luta åt Centraleuropa. Om någon vet mera om den så berätta gärna!
                    Bifogade filer
                    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

                    Comment


                    • #25
                      Den lampan är inte så tokig, direkt!
                      Jag är inte helt enig med dig att den böljande jugenstilen är den enda "äkta" (även om den är mycket häftigare!). Om man ser strikt till ideologierna så är kontrajugend faktiskt mer renlärig. Men jag erkänner även mellan- och övergångsformer. En intressant föregångare är Hejrestellet (Hägerservisen) av Pietro Krohn för Bing och Gröndahl från 1886-1888. Den är minst lika mycket nyrenässans och eklektism som Jugend, men räknas till Jugendstilen ändå.

                      Comment


                      • #26
                        Dunder o brak Peter, den där bilden på länken slog mig rakt i pannan Läckert!
                        Angående Jugend så finns det ju en glidande utveckling såväl som inom de flesta stilar. De spretar sticker ut, blandar sig, och stelnar glider in i nya stilar eller så kommer stilbrytarna. En blandning av böljande, prunkande Jugend är vacker och trygg i mina ögon men den stil som blandar sig med art deco´n, som stramar åt en aning och stryker lockarna tillbaka och blottar en shingel är mitt kopp te. Tack o Godnatt.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #27
                          Härligt emde! Fantastiskt fin lampa!

                          Comment


                          • #28
                            Lampan skulle man vilja kolla närmare på, kan vara en senare kopia.
                            Denne har varit inne i Jugendantikaffär i Bryssel där inte en enda pryl var äkta jugend. Det enda som var äkta var priserna.

                            Comment


                            • #29
                              Vilken läcker lampa Emde!
                              Den skulle jag velat lägga fingrarna på!

                              Comment


                              • #30
                                Tycker vi fortsätter med lite mer bilder
                                i denna tråd. Spjällband.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X