Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mönster/Dekor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Mönster/Dekor

    Behöver hjälp med identifiering av denna Rörstrands tallrik
    Bifogade filer

  • #2
    Tallriken är tillverkad 1884 eller senare enligt stämpel. Motivet förekommer i lila på servisen Spets (lila spets, gamla spetsmönstret).

    Comment


    • #3
      Tack, Kaptenen,

      brukar inte brimmen vara tryckt likaså, såg ett par Spetsmönster när jag googlade. Stämmer väl överens med en lila Spets som jag såg men den hade då ett tryckt mönster på brimmen. Kanske detta är en senare variant som är tryckt på ett överskott av tallrikar från en tidigare produktionsmodell.

      Comment


      • #4
        Det är endast dekoren som har något gemensamt med Spets inget annat. För att kallas Spets ska den ha en spetsliknande bård på kepen.

        Comment


        • #5
          Likafullt en intressant fråga...varför används motivet när det inte är spets? Säkert är motivet "lånat från Kina/japan från början men varför används det som motiv på så olika tallrikar av Rörstrand.....är det kanske av finansiella motiv eller bara lathet/lätthet??
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Det är inget ovanligt alls att man återanvänder eller byter ut mittbilderna. Det som oftast är den sammanhållande faktorn är brämbården om den är framträdande. På det sättet kan man sätta olika bilder på de olika servisdelarna och också byta bilder när modet faller på.

            Den servis som visas i första bilden har jag sett benämnd "Ryss", men jag har inte sett någon källa till det, så 100% säker är jag inte. Och inte har jag sett några namnstämplade exemplar heller.

            Comment


            • #7
              Hittade detta i mina gamla anteckningar......
              Ryss, 1892-1902, ironstone, stiliserad jugendornamentik i brun gravyr.

              Comment


              • #8
                Intressant information som kommer fram. Om jag ska förstå det hela rätt så är min tallrik en ryss-spets?? ;-)

                Comment


                • #9
                  Jag har två stycken "ryssar". Samma bräm som på den första tallriken i tråden men annorlunda spegelmotiv. Namnstämpel saknas.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av sighede Visa inlägg
                    Intressant information som kommer fram. Om jag ska förstå det hela rätt så är min tallrik en ryss-spets?? ;-)
                    Nä, bara Ryss om något. Spetskanten som hör till Spets saknas ju.

                    Comment


                    • #11
                      Har liknande tallrikar likaså!

                      Det är nästintill samma mönster som Rörstrands spets, man ser om man är noga att lite skiljer sig åt. Mina är märkta Rörstrand Sweden 631. Någon som vet mer om dem? Har genom att klicka runt här förstått att 63=året för tillverkningen och 1= första halvåret 63.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Tänkte bara tillägga att jag har ägt väldigt snarlika tallrikar - de försvann tyvärr under min tid i Uppsala, jag hade köpt dem på loppis där och de försvann ur studentkorridoren.

                        Det handlade om Gustavsbergstallrikar, stämplade med stämpeln 1890-1910 med årtal på 1890-talet. Jag har ju också sett varianten från Rörstrand. Det som skiljde Gustavsbergstallrikarna från Rörstrandsvarianten var att de hade kända Svenska platser som motiv, bland annat Ornässtugan.

                        Jag tror Hossbach har tallrikar från Gustafsberg, åtminstone den övre, som föreställer Viks slott.

                        (OBS! Syftar på de med brun dekor och vit kantbård med inpressat mönster)

                        Comment


                        • #13
                          Eller samma mittmotiv som i Bengali...


                          Jag tror inte det går att hitta namn eller system för de varianter som inte blev stora bordsserviser. Det verkar som om uppfinningsrikedomen vad gäller kombinationer är större än den att hitta på namn till allt.

                          Comment


                          • #14
                            Hej! Jag har en exakt likadan som den Hossbach visar som första!

                            Stämplad Rörstrand och något som ser ut att vara CR9 understruket och under det zS.

                            Ovanför stämpeln och det andra kan det möjligen vara ett B.

                            Comment


                            • #15
                              Det är en trevlig dekor som Hossbach och du har. Undrar om det kan vara Wiks slott?

                              Comment

                              Working...
                              X