Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Stort tack för information!
    Vad gäller måttet har jag tolkat det som ?/3 av något. Här kommer ett par bilder som kanske kan ge lite ytterligare tolkningsmöjligheter.
    Hej, den borde ju rymma ungefär lika mycket eller ./8 Kanna = 32,5 cl. Men det kan ju bero på att man fyller i lite olika. Ett alternativ är att det står ./3,vilket skulle stå för 1/3 Pottemål ( också 32cl) och då var det meningen att den skulle exporteras till Danmark eller Norge.
    Last edited by prylsnubben; 2010-10-28, 21:53.

    Comment


    • #17
      Bra, instämmer med Prylsnubben....en av de två, beroende på en 3:a eller
      8:a.......högst sannorlikt en 8 men, men....har lärt mig att måtten inte gäller flaskan/krukan helt fylld, utan med plats för ex. parafin i kruka och skvalprum i kanna.......
      Last edited by Andres; 2010-10-28, 22:41.

      Comment


      • #18
        två anonyma miniaturer

        Hoppas att de hör till tråden
        De användes ju i hemmet

        Mvh Bonnie
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Sist men inte minst en kruka och ett sillfat, hittade vid två olika tillfällen. Finns med som "Enkel dekorerad vit hushållsfajans, DEKOR "Blått band" i 1930 års kurant.

          Kruka 3L Kr: 1:75 (Bo, Gefle, Sweden)
          Sillfat 25cm Kr: 1 (Bo)

          Glasyren på mina föremål är lite svagt turkosvit, men formen och dekoren stämmer.

          Stort tack till Bengt H. som gjort det möjligt för mig att identifiera dessa!

          Mvh Simco

          Hallå Simco,
          Fin kruka och fat, men är det verkligen "Blått Band"? Tveksamt. Så här ser Gefles Blått Band ut (Percy 1930), en smörkruka av B-modell från 1920,
          tillverkad i två storlekar. Naturligtvis med lock. Namn förbryllar...so long...

          Nej. jag lyckades inte ladda upp bilden på krukan, men här bild på buljongkoppen.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Simco,
            Fin kruka och fat, men är det verkligen "Blått Band"? Tveksamt. Så här ser Gefles Blått Band ut (Percy 1930), en smörkruka av B-modell från 1920,
            tillverkad i två storlekar. Naturligtvis med lock. Namn förbryllar...so long...

            Nej. jag lyckades inte ladda upp bilden på krukan, men här bild på buljongkoppen.
            Äpplen & Päron, Du vet Kimmen. Simcos är Bo Fajans och Ditt (tillika vårt) är Gefle Porslinsfabrik. Vi är alltså PÄRON.

            Comment


            • #21
              Hallå Snubben,
              Tack, lätt att snubbla på blåa band. Bo Fajans känner jag inte till, låter lite trist. So long..

              Comment


              • #22
                Gott mått

                Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                Anders Rydström, anställd 1845....
                Ps.
                Är måttet på kruset 1/8 eller ser jag fel? Du säger 6cl. mer än flaskan, alltså omring 39cl. 39clx8=3,12 l, vad är det för mått????
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Stort tack för information!
                Vad gäller måttet har jag tolkat det som ?/3 av något. Här kommer ett par bilder som kanske kan ge lite ytterligare tolkningsmöjligheter.
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Hej, den borde ju rymma ungefär lika mycket eller ./8 Kanna = 32,5 cl. Men det kan ju bero på att man fyller i lite olika. Ett alternativ är att det står ./3,vilket skulle stå för 1/3 Pottemål ( också 32cl) och då var det meningen att den skulle exporteras till Danmark eller Norge.
                Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                Bra, instämmer med Prylsnubben....en av de två, beroende på en 3:a eller
                8:a.......högst sannorlikt en 8 men, men....har lärt mig att måtten inte gäller flaskan/krukan helt fylld, utan med plats för ex. parafin i kruka och skvalprum i kanna.......
                http://www.precisensan.com/antikforu...ght=syltburkar
                Kruset är 1/8 Kanna. Har själv ett likadant med samma drejarsignatur. Kollade precis hur mycket det rymde. När jag hade hällt i 40 cl, var inte kruset fyllt upp till början av halsen.

                Lars M! Var rädd om ditt krus, det tog mig 3 år innan jag fick tag i ett för att få min samling komplett.
                Last edited by Polsson; 2010-10-29, 19:45.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå Simco,
                  Fin kruka och fat, men är det verkligen "Blått Band"? Tveksamt. Så här ser Gefles Blått Band ut (Percy 1930), en smörkruka av B-modell från 1920,
                  tillverkad i två storlekar. Naturligtvis med lock. Namn förbryllar...so long...

                  Nej. jag lyckades inte ladda upp bilden på krukan, men här bild på buljongkoppen.
                  Hej Kim!

                  Dekornamn är lite förvillande i bland. Flera fabriker och bruk använde/använder sig av samma namn på deras olika dekorer och serier, Japan är ett bra exempel.
                  Bo Fajans har benämnt hushållsgodset, jag visar, i sin kurant som "Blått band"
                  Men precis som prylsnubben skriver är Gefles "Blått band" som du samlar på något helt annat.

                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Äpplen & Päron, Du vet Kimmen. Simcos är Bo Fajans och Ditt (tillika vårt) är Gefle Porslinsfabrik. Vi är alltså PÄRON.

                  Hälsar äpplet

                  Comment


                  • #24
                    Gratulerar till de fina ljusglaserade sakerna från Gävlefabrikerna, simco.

                    Jag visar bild på en kruka? från A&J, Höganäs och sedan två syltburkar. Den ena är en UE på gissningsvis 3 1/2 liter och den andra en omärkt (förutom en fyra som troligtvis anger rymdmåttet 4 liter).
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Geflekruka.

                      Hej!

                      Tittade in på "loppis" igår.
                      Och fann denna "kruka" eller heter det "bytta" när det gäller smör?

                      Att den härstammar från 30-talet tror jag mig ha listat ut genom stämpelns utseende.
                      Siffran två och en punkt (2.) är skrivna i leran innan glaceringen. Vad kan den betyda? Andra sortering kanske?

                      Fanns den i olika storlekar? Denna rymmer två liter.
                      "Vackert" krackelerad.

                      Vore trevligt om någon kunde kommentera och svara på frågorna.

                      /Lars
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2010-11-04, 21:34.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                        Gratulerar till de fina ljusglaserade sakerna från Gävlefabrikerna, simco.

                        Jag visar bild på en kruka? från A&J, Höganäs och sedan två syltburkar. Den ena är en UE på gissningsvis 3 1/2 liter och den andra en omärkt (förutom en fyra som troligtvis anger rymdmåttet 4 liter).
                        Tack så mycket!
                        Trevligt att få se nya kandidater på tråden.

                        Mvh Simco
                        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                        Hej!

                        Tittade in på "loppis" igår.
                        Och fann denna "kruka" eller heter det "bytta" när det gäller smör?

                        Att den härstammar från 30-talet tror jag mig ha listat ut genom stämpelns utseende.
                        Siffran två och en punkt (2.) är skrivna i leran innan glaceringen. Vad kan den betyda? Andra sortering kanske?

                        Fanns den i olika storlekar? Denna rymmer två liter.
                        "Vackert" krackelerad.

                        Vore trevligt om någon kunde kommentera och svara på frågorna.

                        /Lars
                        Hej Lars F.

                        Jättefin smörkruka/bytta! (sett båda benämningarna).

                        Mellan 1925-1939 hittar jag att stämpeln på din kruka ska ha använts av Gefle porslinsfabrik.
                        Krukan skulle kunna vara tillverkad på 20-talet också, när spraymålad schablondekor började bli populärt.
                        2.an tror jag är storleksnummer och inte II-sortering.
                        Jättetrevlig kruka, grattis till den!

                        Mvh Simco

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Hej Lars F.

                          Jättefin smörkruka/bytta! (sett båda benämningarna).

                          Mellan 1925-1939 hittar jag att stämpeln på din kruka ska ha använts av Gefle porslinsfabrik.
                          Krukan skulle kunna vara tillverkad på 20-talet också, när spraymålad schablondekor började bli populärt.
                          2.an tror jag är storleksnummer och inte II-sortering.
                          Jättetrevlig kruka, grattis till den!

                          Mvh Simco
                          Hej Simco!

                          Javisst är den fin?
                          Tidsmässigt var jag inte så illa ute då?
                          Det är väl först när bränning och glasering skett som man ser att det blivit II-sortering
                          och då blir den märkt i så fall förstår jag?

                          Tycker själv att jag inte gav något "överpris" för den.
                          Den betingade ett pris vad drygt ett kilo smör kostar.

                          Tack för dina synpunkter och svar.

                          Ha det gott.

                          /Lars
                          Last edited by Lars F; 2010-11-04, 22:46.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • #28
                            Två stycken krukor som är 15 rep 11 cm höga. De är enligt min uppfattning signerade med samma märke i botten och på den högre står det 1 2 och den mindre möjligen 2/3. Känns signaturen igen?
                            söffe
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Lite blandade krukor m.m. från köket.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Burkar bland krukor och fat

                                Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                                Två stycken krukor som är 15 rep 11 cm höga. De är enligt min uppfattning signerade med samma märke i botten och på den högre står det 1 2 och den mindre möjligen 2/3. Känns signaturen igen?
                                söffe
                                Kan tyvärr inte hjälpa dig med signaturen, Söffe, men kom på att jag faktiskt har två ovisade lergodsburkar i "keramikrummet". Båda är 12 cm höga, har en innerdiameter på 10 cm och rymmer 9 dl till brädden och 7 dl till nedersta randen. Den första förefaller vara tillverkad i en krukmakarverkstad medan den andra känns mer fabriksaktigt stel och tung men å andra sidan är det stämplad med nummer 6. Kollade i Varbergsboken på syltburk no 6, men den ska rymma 1 l.
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X