Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jisses, grattis till en sentida Juljuses EB.

    Comment


    • En riktig raritet och skönhet.

      Överraskande att det framställdes sådan vacker keramik i Garpenberg.

      Gratulerar till ett fint fyndköp, EB!

      Comment


      • Överraskande var ordet, hög klass, speciellt om man kollar hur arbetet på gården gick till. Men visst måste det finnas fler ute i landet, märkligt att fler inte dykt upp. Nu har man väl inte koll på hur mycket prydnadsgods som gjorts jämfört med bruksartiklar, men flera hundra om året bör det ju vara.

        Comment


        • Att SD står för Strömstad har vi ju kommit fram till tidigare. Här en kruka med SD och som tidigare något under som jag inte kan tyda.
          Bifogade filer

          Comment


          • KRUKMAKAREN I ASK står det under denna kruka. Vet någon om Ask är ett ortnamn eller ett efternamn? Krukan är glaserad på insidan och halva utsidan. 14 cm hög och 14 cm mellan öronen,
            Bifogade filer

            Comment


            • Här en saltglaserad kruka som jag inte kan tyda signaturen på. Bokstaven F med ett konstigt tillägg. Jag har fotat 2 ggr med olika belysning. Krukan behöver ju inte vara tillverkad i Sverige men form och färg tycker jag är svensk. 13,5 cm hög och 12 cm Ø. Är det någon som kan härleda krukan?
              Bifogade filer

              Comment


              • L H SÖRLING & SON / GARPENBERG står det under detta krukmakargods.

                Click image for larger version

Name:	Sörling 005.JPG
Views:	1
Size:	72,2 KB
ID:	565823

                Comment


                • Lars Ljunggren (Larsdrejare) och hustrun Lena från Laholm har gjort denna Hallandskruka och den finns i annan form på inlägg nr 58 och tillägg nr 97. (10 cm hög).
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Click image for larger version

Name:	IMG_1422.jpg
Views:	1
Size:	59,1 KB
ID:	567432

                    Här ett stort fat med enkel gul dekor. Tycker att slitaget är alldeles fantastiskt!

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Två stycken krukor som är 15 rep 11 cm höga. De är enligt min uppfattning signerade med samma märke i botten och på den högre står det 1 2 och den mindre möjligen 2/3. Känns signaturen igen?
                      söffe
                      En liten kruka (10 cm hög och 10,3 cm diam) har en stor siffra ett (1) och en sign som jag inte kan tyda men nog är det väl samma som Söffe visat här hur man än vrider och vänder? http://precisensan.com/antikforum/sh...-och-fat/page3 Två ränder och ljus glasyr invändigt som är krackelerad. Eller är det något som "gått under radarn" i PES?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Gratulerar till ännu en kruka från Göteborgs keramik, Lars!
                        Last edited by Bengt H.; 2019-02-12, 23:33.

                        Comment


                        • Tack Bengt!
                          Minnet är gott men kort. Jag skall lägga in krukan på göteborgstråden.
                          Jag passar på att visa en kruka från Ystad 1 Liter och ett tydligt B till skillnad från denna (inlägg 75) http://precisensan.com/antikforum/sh...-och-fat/page8 eller inlägg 182, 212, 299 och kanske fler.
                          Vad står B för?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Danjel har redan på inlägg nr 2 och Bengt H på inlägg nr 41 visat UE-krukor en liter och båda med öron. Här en öronlös UE men i ovanligt gott skick, 14,5 cm hög. "Mint conditon" hade säkert en säljare påstått! https://en.wikipedia.org/wiki/Mint_condition
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2019-07-18, 17:56.

                            Comment


                            • Click image for larger version

Name:	IMG_9221.jpg
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	571428
                              Hittade dessa i en sommarstugekällare. Bortglömda i ett hörn! Nu är de dock uppe i vardagsrummet. En Höganäs, 12 liters, och en Persbo. Måste vara ganska gamla.

                              Comment


                              • Hej Eva M och ett senkommet välkommen till PES! Det är ju inte så ofta vi får se en Persbo. Givetvis vore det kul att se en stämpel om det går att få fram.
                                Ädelmetall från Malmö finns på inlägg 39-40. http://precisensan.com/antikforum/sh...-och-fat/page4 Och här är en liten rackare utan skåra och bara 7,9 cm hög. Tillverkare bör väl vara Raus precis som Polsson skriver.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X