Tre stycken diverse krukor, där det bara är på den med ljusa ränder som det går att se någon form av märkning.
Knappt skönjbart finns där ett "GEFLE". Möjligen finns också ett "B" där ovanför. I så fall är den då från Bobergs.
![]()
![]()
![]()
![]()
Tre stycken diverse krukor, där det bara är på den med ljusa ränder som det går att se någon form av märkning.
Knappt skönjbart finns där ett "GEFLE". Möjligen finns också ett "B" där ovanför. I så fall är den då från Bobergs.
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag kunde inte låta bli att fotografera det här gamla mjölkfatet som stod på en hembygdsgård.
![]()
Två "nya" krukor.
Den ena utan för mig synlig märkning, medan den med de ljusa ränderna har ÖF (Örebro Fajans) instansat på undersidan.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Även om helglaserade 1900-tals-krukor inte tillhör mitt samlarområde, kan jag förstå din intresse för dem. Just de som har betydligt mindre bottendiameter
än öppningsdito, som dina på bilden, har en form som är väldigt tilltalande, tycker jag. Kattatassöron är också iögonfallande.
p-son
Tack för kommentaren, Polsson!
Även om jag inte tycker att jag samlar på dessa krukor, så får dom trots det följa med hem för det mesta.
Kanske i väntan på en riktig raritet där bland hyllorna.
Denna syltburk har visats på en annan tråd, http://precisensan.com/antikforum/sh...e-sökes/page13 och lägger därför bara in en länk dit.. Troligtvis tillverkad på 1870-talet.
På kakelugnstråden visas bilder på en kakelugn som troligtvis också är från denna verkstad. http://precisensan.com/antikforum/sh...elugnar/page25
Bland dessa bilder som jag fått mig tillsänd från föreningen Klockarborgs vänner http://www.klockarborgsvanner.se/ fanns också en bild på ett annat lerkär som finns på Klockarborg.
Rejält stort. Uppåt en halv meter. Det känns inte riktigt troligt att det skulle vara tillverkat där i Lilla Garn.
Någon som har några idéer om var det möjligen kan vara tillverkat, och vad det har använts till?
Ingen märkning på undersidan. Tändsticksasken är av den större typen, ca. 10 cm. hög.
![]()
Alla små krukor har inte öron!
Här en gul Bo Fajans utan några siffror men med öron och en UE - 1/3 L och utan öron.
Tack för fina bilder på fina föremål, Lars!
Här kommer jag också med några bilder på saker från UE och Bobergs, grötfat resp. syltburk á 4 liter.
Den helmörka skålen däremot känns mera ovanlig. Visst har jag hört talas om Skromberga, men det här är det första föremål jag sett därifrån i verkligheten.
Osäker på om det är ämnat som hushållsgods, så möjligen har den saltglaserade hamnat i fel tråd.
Tacksam om upplysningar om det i så fall.
Skromberga Stenkols- och lerkärlsfabrik skall ha anlagts under 1880-talet, men ingick från 1903-04 i Höganäs-Billesholm AB (Höganäsbolaget).
Osäkert dock om signeringen "Skromberga" även användes efter dessa år.
På undersidan av min skål? finns även en annan stämpling. Troligtvis drejarsignering, men tyvärr kan jag inte se bokstäverna tydligt nog.
![]()
![]()
![]()
![]()
Hej, Bengt!
Då och då, men knappast ofta dyker det upp saltglaserat signerat "Skromberga"
och såg faktiskt en blåaktig prydnadsskål i en antikaffär i Helsingborg. Det hade jag ingen aning om - prydnadsgodset! Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om "Skromberga" anv ändes efter sammanslagningen.
p-son
Hej Pelle!
Tack för upplysningarna angående Skromberga.
Visst skulle det vara kul att hitta ett prydnadsföremål därifrån.
I dag stötte jag i stället på en så gott som oskadad kryddburk. Nu kan jag tyvärr inte tyda den mycket otydliga märkningen på undersidan, men jag gissar att den kommer från Gefle kakelfabrik. Tidigare har jag en större modell som har ett likadant utseende, och under denna går det klart se GKF.
![]()
Vet inte om mina vita krus passar i denna tråd.
Här finns krus från Rörstrand, Gustavsberg, Göteborgs Porslinsfabrik, Gefle och även två från Arabia.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)