Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BEN - Birger E. Nilsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • BEN - Birger E. Nilsson

    Signaturen BEN, har jag stött på flera gånger under årens lopp, ofta i form av den här ensamma koppen (alltid utan fat) och samma fina glasyr. Det har säkert flera av er också gjort.
    Antagligen är den menad att bara stå och se vacker ut i vitrinskåpet, eller avsedd som glöggmugg.
    Denna gång köpte jag den, dels för dokumentationens skull, och dels för att en gammal vän, förr om åren, alltid tjatade om BEN och hur bra han var.
    Jag brydde mig inte - då.

    Så till vägs ände, vem är/var BEN?
    Vingedals bok berättar mer än Nyströms denna gång:
    Birger E. Nilsson
    "Elestorp. Keramiker med egen verkstad i Veinge i södra Halland. Han gick i krukmakarlära hos Karl Anjou 1949-50. 1950 praktiserade han hos OSA keramik i Danmark.
    Hans specialitet är stengods med ofta matt, enfärgad glasyr, bruksgods, kannor, muggar, fat och skålar. Han signerar BEN, ibland åtföljt av "Sangis".
    Han har haft separatutställningar bl.a. hos Konsthantverkarna i Stockholm och i Röhsska Konstslöjdsmuseet i Göteborg 1975.
    Han har deltagit i samlingsutställningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och på flera platser i Sverige samt 1970 i i Faenza i Italien och i Frederikshavn i Danmark 1975. Han är representerad i Röhsska Konstslöjdsmuseet, i Västerbotten, Umeås och Jönköpings länsmuseer.
    1967 erhöll han Göteborgs stads kulturstipendium, 1970 Sällskapet Gnistans stipendium och 1970 ett statligt arbetsstipendium."

    Det som fattas, är hans födelseår och -ort, och det finns för många med hans namn, för att få veta vem han är och hur det är idag.
    Jag blir tacksam för fler ledtrådar, men också bilder på vad mer han har gjort.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2010-09-12, 00:34.

  • #2
    Tack Gideon! densamme!!
    Har mest sett grövre föremål av honom men den här är riktigt nätt med tunna väggar och trevlig glasyr. Endast 8.5 cm hög.Click image for larger version

Name:	012.JPG
Views:	1
Size:	76,4 KB
ID:	518789Click image for larger version

Name:	010.JPG
Views:	1
Size:	132,0 KB
ID:	518790Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	95,7 KB
ID:	518791Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	109,1 KB
ID:	518792
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Vad bra att Du kommer med ett annat föremål av BEN!
      Den har jag inte sett tidigare.

      Fyller i med vad som fattats om honom:
      Han föddes 28/7 1918 i Nederkalix, gifte sig 1947, folkbokfördes på Kungsholmen 1997 och avled därstädes 2003. Begravd i Örby.

      Comment


      • #4
        Norrlänning, boendes i Sthlm, begravd i Örby, några mil härifrån i Knallebygden. Se där!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Tre BEN

          Birger E Nilsson var en av tre lärlingar hos Karl Anjou i Skene. Evert Farsnäs och Lars Limmert var de andra.
          Här en skål (13,5 cm diam), en burk (6,5 cm hög) och en liten skål på fot (6 cm diam), alla av BEN.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En vas i stengods (8 cm hög) och märkt BEN.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Min farmor var bekant med BEN, hos min far finns både keramik och
              akvareller av honom. Själv har jag underbara koppar och ”Indianflickan”.[ATTACH]undefined[/ATTACH]
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Hej och välkommen till PES! Roligt att du även visar en väggrelief av BEN och skriver att det också finns akvareller av honom. Tack för det!
                Här kommer en liten BEN-vas - 6,5 cm hög.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	ben.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	571583

                  Några av mina BEN-verk, fantastiskt bra keramiker!

                  Comment


                  • #10
                    Tidningsartikel

                    Anjougården i Skene hade förra sommaren en utställning med bland andra BEN Birger E. Nilsson, då fanns bland annat denna artikel från tidningen Femina att läsa.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Det finns inte mycket skrivit om BEN, men Love Jönsson nämner honom i boken Med händerna i leran - en bok om Kerstin Danielsson:
                      [...]En annan av Karl Anjous adepter vi möter i samlingen är den Norrlandsfödde Birger E Nilsson (1918-2003) som lärdes upp i verkstaden i Skene omkring 1950 och senare också gick i träning i Danmark. Han kom att driva egna verkstäder i Veinge utanför Laholm i Halland och i Mölndal söder om Göteborg, där han hade en omfattande produktion av bruksföremål i stengods, ofta med karaktärsfulla askglasyrer. Kerstin Danielssons svärmor bodde granne med Birger E Nilsson i Mölndal och vid ett tillfälle samarbetade de båda keramikerna kring en bränning i hans oljeeldade ugn [...]
                      Bifogade filer
                      Last edited by Theoagren; 2019-08-17, 20:19.

                      Comment


                      • #12
                        Ben (1918-2003)

                        Här en liten vas i stengods av Birger E Nilsson. https://signaturer.se/Sverige/BirgerENilsson.htm
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X