Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elme, Lalique?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Elme, Lalique?

    19 cm. hög. 15 cm. i diameter.
    Tycker det verkar vara enl. min rubrik men man vet ju aldrig.
    Har inte sett dessa i vitt glas tidigare.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Hej Sladden!

    Ser precis ut som Elme´s Lalique, som efterliknar René Laliques Gui-vaser. Har också sett dessa i frostad grönt och svart, men aldrig vitt och med puntelmärke. Dessutom har vaserna jag sett från Elme haft "vågad" kant och ska vara ca 17cm höga. Hänklarna stämmer dock överrens med Elmes vaser som både gjordes med och utan.
    Hm, spännande!
    Du blev väl inte så mycket klokare av mitt inlägg, men ett annat möjligt ursprungsland skulle kunna vara Tjeckoslovakien. Hoppas att någon med kurant kan komma med mer exakta uppgifter. Snygg vas! Väntar själv på en svart Elme, Lalique.

    Comment


    • #3
      Tjeckien vill jag inte höra. Jag lagrar Elme i minnet!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Här har du en avslutad Traderaauktion med en grön Elme Lalique.
        Men Edvin Ollers njäe:

        Köp och sälj Vaser enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


        Här finns en Gui-vas som diskuteras t.o.m "experterna" har svårt att avgöra om det är en äkta Lalique eller en kopia

        Rene Lalique Vases – The Unsigned Green Gui: “It is a riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma;…” to borrow a phrase from Winston Churchill’s October 1939 Radio Broadcast about slightly more serious matters. There have been many questions raised over the years about R Lalique Gui Vases and whether or not there is […]

        Comment


        • #5
          Men nurå!

          Här hittade jag en trio vaser från Elme hos Kolonn.
          Det finns en svart Elme "Lalique" med samma raka mynning som din och likadana hänklar. Din vita kanske är ett tidigt exemplar med tanke på puntelmärket. Ovanligt med vitt grattis!

          Comment


          • #6
            Den här typen av opalglas tror jag inte är jättevanlig i Tjeckiska sammanhang, flussglas kanske men inte sånt härn't. Jag kan tror inte att jag någonsin sett det (iaf inte från 40- och framåt). Nu är val iofs Elmes vas äldre än så men...Jag skulle inte sätta ett öre på Tjeckoslovakien.

            MvH
            Emil

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
              Den här typen av opalglas tror jag inte är jättevanlig i Tjeckiska sammanhang, flussglas kanske men inte sånt härn't. Jag kan tror inte att jag någonsin sett det (iaf inte från 40- och framåt). Nu är val iofs Elmes vas äldre än så men...Jag skulle inte sätta ett öre på Tjeckoslovakien.

              MvH
              Emil
              Hej Emil!

              Bra att veta!
              Anledningen att jag föreslog Tjeckoslovakien som en möjlighet är att det diskuterats mycket på rlalique.com om kopior och "close calls".
              Det ska ha gjort en hel del glas i Tjeckien som är mycket likt René Laliques pjäser och titt som tätt också felaktigt säljs som sådana.
              Det syns ganska tydligt att Sladdens vas inte är något försök att kopiera R. Lalique´s Gui som en äkta och med din information om opalinglaset och Tjeckoslovaken och de övriga länkarna så känns Sladdens vas som en ÄKTA Elme.

              mvh Johanna

              Comment


              • #8
                Det stämmer bra Johanna, men det glas som avses är nog mest sådant som jag varnade för i en annan tråd här på PES, dvs glas från Desna som gör nyproduktioner av gammalt glas (oftast med sämre kvalitet än det ursprungliga glaset). Dessutom finns det en serie eller varumärke (jag vet ärligt talat inte) som kallas "Barolac" som också säljs som Lalique ibland:



                Det är alltså pressat glas i (halv)kristall, ofta med frostad yta och naturmotiv i relief, som man ska passa sig lite för. Om en pjäs kostar en slant så tycker jag att man ska vara 100% säker på att det är vad man tror att det är annars är det stor risk att man blir lurad. Särskilt på populära auktionssidor...

                MvH
                Emil

                Comment


                • #9
                  Jag har en lampkupa med samma mönster,(tänk bort fotring och mynning)
                  i vitt glas med rött glas utanpå. Är det någon som sett den färgsättningen på en Elme vas. Har ingen bild tyvärr kupan ligger nerpackad någonstans

                  HvH
                  Bengt

                  Comment


                  • #10
                    Gammal tråd men glömt att lägga in bilder på lampkupanClick image for larger version

Name:	DSC_0544.jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	571752
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Sladden jag håller på Elme
                      DG

                      Comment

                      Working...
                      X