Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thebe bestick. Till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag skulle gissa att man nu utan att gräva alltför mycket i det gamla sortimentet bara väljer en modell som man tror passar 2016 års konsument. Jag vet inte ens om de nyproducerade modeller fanns i den ursprungliga serien. De enda som vet hur det hänger ihop är troligen folket på Genses marknadsavdelning. Det sägs ju i texten att äldre Thebe fanns i 125 varianter, detta kan ju vara en förklaring till att serien nu är samlarnas favvo.

    Men jag tror Gense biter sig i svansen och börjar konkurrera med sig själv. Omsättningen av äldre Thebebestick är imponerande och den lär nog inte bli mindre. De som nu köper det nytillverkade besticket kommer säkert att komplettera med delar från det äldre sortimentet, t ex serveringsbestick etc.

    Jag är lite förvånad över detta tillvägagångssätt. I stället för att engagera 2016 års formgivare för en nutida bestickserie "m/2016", skakar man liv i sina gamla storheter - och detta mitt i en exempellös efterfrågans-boom av det gamla originalbesticken på marknaden.

    Lite kul tungvrickning där i Gensetexten - man talar om "ShowroomET". Vad är det för fel, på "visningen" eller "utställningen"? Om man vill vara svengelsk kan man ju skriva "i The utställning" på Odengatan...

    Comment


    • #17
      Jag har grävt lite i mina arkiv efter just material om Thebe. Jag tror att de nu nytillverkade besticken enligt gamla sortimentet är: "Table spoon 182 mm, Table fork 182 mm och Table knife 196 mm", som är lika med de standardbestick som toppar den förteckning jag har - som är tryckt 1959. Den nya teskeden verkar vara en sked som i gamla listan heter:"Large coffee spoon 132 mm".

      Jag har bara ca 10 Thebe i min referenssamling - och där finns inte någon av de nämnda med. Men i denna märkliga artrikedom har jag en "Table spoon" som är 173 mm, alltså 9 mm kortare än den ordinarie "Table spoon".

      Comment


      • #18
        Hej HgF

        Det är intressant det du skriver.
        Jag blev mest förbluffad över bordskniven som ser helt annorlunda
        ut än vad de "brukar" eller brukade se ut, tycker jag.

        Skedarna är också intressanta. Jag har två "samma" men olika. Den
        ena har stämpeln Gense-R-Sweden och är 18,2 cm men den andra är
        stämplad Gense 18 Cr Stainless Sweden, men är nästan 1,5 mm längre
        (kan vara lite tillplattad?),
        På den första finns ett U-liknande märke framför stämpeln.

        Av såsslevarna(användbara) har jag också två olika med Gense-R-Sweden
        och Gense 18-9 Stainless Sweden

        Jag har också några skedar 173, samt en i mitt tycke ganska stor bordskniv
        195(6) mm bland andra Gense ( enstaka billiga fynd). Nej jag samlar inte...

        Kanske ville de genom att välja en annorlunda kniv ge ett "modernare"
        uttryck?

        Tackar och hälsar
        Staffan
        Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-07, 14:23.

        Comment


        • #19
          Ja minsann - bordskniven i den nya tidens smak, med relativt kort blad och långt skaft.

          Du har intressanta stämplar på dina Thebe. "U" kan uppträda i lite olika konstellationer. Det står för en gammal industriell term "Utskott", som närmast betyder att artikeln i fråga inte klarade av kvalitetskontrollen (avsyningen). Det kunde vara en för funktionen betydelselös defekt, kanske en liten snedstansning eller annat liknande skönhetsfel. I de fall besticket var säljbart hamnade det som andrasortering, på realisation eller liknande.

          "R"-stämplade bestickdelar är restaurangversioner. Här finns det flera olika stämpelvarienter. Dels den ordinarie stämpeln kompletterat med R, dels också olika specialstämplar. En specialstämpel är enbart Gense i skrivstil inskrivet i en oval - bredvid nämnda "R". Restaurangnamn kan förekomma, oftast på baksidan. Jag har haft ABA (det tidiga svenska flygbolaget) och även SAS. Jag kommer i håg mina sex kaffeskedar "ABA" for iväg som en raket på Tradden, det var runt 07-08. Nyss såg jag sex kaffeskedar "3-Kronor", alltså gamla krigsmakten, på Tradden. Jag är lite löst benägen att tro att dessa R-bestick i flera fall endast såldes till restaurangbranschen, och att många ligger utanför de 125 kända Tebevarianterna - men detta är en obekräftad gissning.

          Comment


          • #20
            Hej HgF

            Tack igen för riktigt intressant information om Thebe.

            När jag ser några udda på loppis så kanske jag köper,
            men mest letar jag efter senapsspatlar och senapsskedarna
            från Gense, till alla senapsburkarna. Det är så sällan jag hittar
            en sked eller spatel till dem samtidigt.

            (redigerad efter granskning av spatel)
            Här Genses spatlar och sked. 1 hör kanske till en Gense "militärburk"
            och den har 3 kronorstämpel(syns ej på bilden och nästa nr 2 en Thebe
            spatel och sist nr 3 en Gense senapssked.
            Det är de jag har funnit men jag kan anta att varje bestickserie har
            en egen sked eller spatel på samma sätt som Thebe?
            Min Thebe spatel är intressant för den har en krona och ett posthorn
            stämplat förutom Gense......


            Hälsar och tackar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-08, 10:57. Anledning: rättelse efter ytteligare granskning

            Comment


            • #21
              Hej

              Jag ställer kanske denna fråga till alla som eventuellt vet,
              hur det kan vara. Gense har gjort olika, minst två, lock-
              anordningar för senapsburkar med olika hål.
              Jag tror att det är för det "ovala" skulle passa en senapssked
              men till det "rektangulära", en spatel.

              Jag återvänder till den platta, endast med 3 kronor och "SV ROSTFRITT STÅL",
              stämplade spatel och ju mer jag undersöker den, tror jag ej det är en
              Gensespatel, trotts att jag köpte den till en Gense militärburk.
              Den kommer förmodligen från an annan porslinsburk också den
              med metallock...(har sett en modell på Internet)

              Bild också på post-och trekroneorstämpelarna

              Min fråga , kanske inte direkt om Thebe men om Gense?


              Undrar
              Staffan
              Bifogade filer
              Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-08, 10:32.

              Comment


              • #22
                Inte bara öppningen utan också tryckanordningen för att öppna lockat har ju olika utformning! På tråden med senapsburkar har jag visat två burkar med lock från Gense och med olika hål men båda med den runda varianten av tryckanordning. Nr 54 och 55 http://precisensan.com/antikforum/sh...psburkar/page6

                Comment


                • #23
                  Hej Lars M

                  Ja, det stämmer, så nu kan vi notera att det finns minst 3 olika Gense-
                  mekanismer med metallock. Mycket bra noterat Lars M. Det tycker jag
                  är roligt att hitta fler "varianter".

                  Det är tur att jag skriver minst så och så många olika, som
                  Gense har tillverkat, för tänk om det finns fler?

                  Som jag skrev (ovan) så har jag inte funnit så många skedar
                  eller spatlar till "alla" dessa burkar. Ja, de kan ju vara olika
                  för att kanske passa till de "olika locken", kan jag undra?

                  Tack Lars M för noteringen och iaktagelsen.

                  Hälsar
                  Staffan
                  Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-09, 12:50.

                  Comment


                  • #24
                    Här en variant av Thebe med svart nylonskaft på en gaffel. (Eller är det plast?) 18,5 cm lång.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Hej Lars M

                      Jag funderar och vrider och vänder, men var sitter den stämpeln
                      du visar? Är det en riktig Thebe? Jag tittade på en liten gaffel och
                      noterar att skaftet är plant på andra sidan....

                      Undrar intresserad
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-21, 21:38.

                      Comment


                      • #26
                        Modellen lär heta Gense Thebe Special. Den är ovanlig på marknaden, har aldrig snurrat i biståndsbutikernas besticklådor som i stort sett alla de andra modellerna från designepoken har gjort. Sannolikt fick den aldrig upp styrfarten då den kom (gissningsvis) runt 1950 - och att den därför lades ned.
                        Last edited by HgF; 2016-07-21, 22:37.

                        Comment


                        • #27
                          Thebe Special modell 200.

                          Tack Staffan och HgF!
                          Min information kommer från det Magnus Palm skrev i Retro 4/2015 och det skulle ju vara häftigt att ha en uppsättning röd Thebe i besticklådan.... (Stämplarna kommer från "undersidan")
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2016-07-22, 19:27.

                          Comment


                          • #28
                            Jaha - det skulle vara roligt att se bilder på röda Thebe Special. Finns det bilder på röda skaft i artikeln? Jag har aldrig sett några röda T Speciel, fast jag har varit exponerad för bestick från den här tiden sedan 1990-talet. Jag har bara ett par gafflar (18,5 cm) med svarta skaft i min Rekvisitasamling. Har varken sett eller hört talas om röda skaft.

                            Comment


                            • #29
                              Nej, det finns inga bilder men man får väl se rött när man letar.......

                              Comment


                              • #30
                                Ja om inte annat så kommer Magnus att rodna i samma takt som det uppdagas att det bara finns svarta Thebe Special.
                                Peppar-Peppar - är det väl bäst att tillägga.

                                Comment

                                Working...
                                X