Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Thebe bestick. Till vad?

Jag gillar mina "Fattigmans-Thebe" bättre än "Rikemans-Thebe" och skulle vilja komplettera dem, vilket ju skulle bli lättare om jag visste exakt vad jag sökte efter. PeppigaPia, du har i alla fall gett mig något att gå på och det är jag tacksam för!

Lycka till med sökandet

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    I senaste numret av Retro (4/2015) finns en artikel av Magnus Palm "När Thebe kom till Sverige". Där finns många bilder av alla möjliga Thebemodeller. Någon tvåtandad sillgaffel finns dock inte. Genomgående för Thebe är att skaft eller handtag är väldigt "avhuggna" och raka.

Jag tror denna nu diskuterade gaffeln är Pallas Athena. Ett par små tumregler som kan vara av värde att komma ihåg, dels att Thebe ALLTID är märkt Gense, vilket Pallas Athena aldrig är. dels att rillorna på Thebe är konvexa, medan rillorna på Pallas Athena är konkava. Skillnaden= kon(väx) - böjer sig uppåt - växer. Konkav svänger ner som en ränna, ett dike.

Ett skott från höften: Syftet med denna långa tvåtenade gaffel kan vara fonduegaffel. I min samling moderna bestick har jag Focus de Luxe fonduegafflar: Närmast 22 cm långa, två tenar och försedda med kaffeskedens plastskaft. Inte helt olik gaffeln på bilden ovan. Själva bladet är påtagligt kupat och tenarna är 35 mm långa. Jag har sex st oanvända i originalkartong.
    I bland sveper olika modevågor fram bland besticken för det dukade bordet. Ungefär runt 69-70-71, kom fonduevågen med en särskild gryta mm, och speciella gafflar man kunde köpa till. Idag är väl fundue närmast obegriplig för gemene man.

Seniormedlem Staffan Kvists avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Hej

Jag funderar över "nytillverkningen" av Thebe.
    Varför har man valt så "ovanliga" besticksdelar. De är ju inte de
    vanliga "bordsbesticken" tror jag eller så har jag inte sett dessa
    förut?

Har Gense valt dessa för att inte konkurrera med sina andra
    "middagsbestick"? Jag tycker att de mer ser ut som "evenemangsbestick"...

http://www.gense.se/fileadmin/mema_g...Thebe_2014.pdf

Är det någon som vet?

Undrar
    Staffan

Jag skulle gissa att man nu utan att gräva alltför mycket i det gamla sortimentet bara väljer en modell som man tror passar 2016 års konsument. Jag vet inte ens om de nyproducerade modeller fanns i den ursprungliga serien. De enda som vet hur det hänger ihop är troligen folket på Genses marknadsavdelning. Det sägs ju i texten att äldre Thebe fanns i 125 varianter, detta kan ju vara en förklaring till att serien nu är samlarnas favvo.

Men jag tror Gense biter sig i svansen och börjar konkurrera med sig själv. Omsättningen av äldre Thebebestick är imponerande och den lär nog inte bli mindre. De som nu köper det nytillverkade besticket kommer säkert att komplettera med delar från det äldre sortimentet, t ex serveringsbestick etc.

Jag är lite förvånad över detta tillvägagångssätt. I stället för att engagera 2016 års formgivare för en nutida bestickserie "m/2016", skakar man liv i sina gamla storheter - och detta mitt i en exempellös efterfrågans-boom av det gamla originalbesticken på marknaden.

Lite kul tungvrickning där i Gensetexten - man talar om "ShowroomET". Vad är det för fel, på "visningen" eller "utställningen"? Om man vill vara svengelsk kan man ju skriva "i The utställning" på Odengatan...

Jag har grävt lite i mina arkiv efter just material om Thebe. Jag tror att de nu nytillverkade besticken enligt gamla sortimentet är: "Table spoon 182 mm, Table fork 182 mm och Table knife 196 mm", som är lika med de standardbestick som toppar den förteckning jag har - som är tryckt 1959. Den nya teskeden verkar vara en sked som i gamla listan heter:"Large coffee spoon 132 mm".

Jag har bara ca 10 Thebe i min referenssamling - och där finns inte någon av de nämnda med. Men i denna märkliga artrikedom har jag en "Table spoon" som är 173 mm, alltså 9 mm kortare än den ordinarie "Table spoon".

Reg.datum
    dec 2013
    Hej HgF

Det är intressant det du skriver.
    Jag blev mest förbluffad över bordskniven som ser helt annorlunda
    ut än vad de "brukar" eller brukade se ut, tycker jag.

Skedarna är också intressanta. Jag har två "samma" men olika. Den
    ena har stämpeln Gense-R-Sweden och är 18,2 cm men den andra är
    stämplad Gense 18 Cr Stainless Sweden, men är nästan 1,5 mm längre
    (kan vara lite tillplattad?),
    På den första finns ett U-liknande märke framför stämpeln.

Av såsslevarna(användbara) har jag också två olika med Gense-R-Sweden
    och Gense 18-9 Stainless Sweden

Jag har också några skedar 173, samt en i mitt tycke ganska stor bordskniv
    195(6) mm bland andra Gense ( enstaka billiga fynd). Nej jag samlar inte...

Kanske ville de genom att välja en annorlunda kniv ge ett "modernare"
    uttryck?

Tackar och hälsar
    Staffan
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2016-03-07 klockan 13:23.

Ja minsann - bordskniven i den nya tidens smak, med relativt kort blad och långt skaft.

Du har intressanta stämplar på dina Thebe. "U" kan uppträda i lite olika konstellationer. Det står för en gammal industriell term "Utskott", som närmast betyder att artikeln i fråga inte klarade av kvalitetskontrollen (avsyningen). Det kunde vara en för funktionen betydelselös defekt, kanske en liten snedstansning eller annat liknande skönhetsfel. I de fall besticket var säljbart hamnade det som andrasortering, på realisation eller liknande.

"R"-stämplade bestickdelar är restaurangversioner. Här finns det flera olika stämpelvarienter. Dels den ordinarie stämpeln kompletterat med R, dels också olika specialstämplar. En specialstämpel är enbart Gense i skrivstil inskrivet i en oval - bredvid nämnda "R". Restaurangnamn kan förekomma, oftast på baksidan. Jag har haft ABA (det tidiga svenska flygbolaget) och även SAS. Jag kommer i håg mina sex kaffeskedar "ABA" for iväg som en raket på Tradden, det var runt 07-08. Nyss såg jag sex kaffeskedar "3-Kronor", alltså gamla krigsmakten, på Tradden. Jag är lite löst benägen att tro att dessa R-bestick i flera fall endast såldes till restaurangbranschen, och att många ligger utanför de 125 kända Tebevarianterna - men detta är en obekräftad gissning.

Reg.datum
    dec 2013
    Hej HgF

Tack igen för riktigt intressant information om Thebe.

När jag ser några udda på loppis så kanske jag köper,
    men mest letar jag efter senapsspatlar och senapsskedarna
    från Gense, till alla senapsburkarna. Det är så sällan jag hittar
    en sked eller spatel till dem samtidigt.

(redigerad efter granskning av spatel)
    Här Genses spatlar och sked. 1 hör kanske till en Gense "militärburk"
    och den har 3 kronorstämpel(syns ej på bilden och nästa nr 2 en Thebe
    spatel och sist nr 3 en Gense senapssked.
    Det är de jag har funnit men jag kan anta att varje bestickserie har
    en egen sked eller spatel på samma sätt som Thebe?
    Min Thebe spatel är intressant för den har en krona och ett posthorn
    stämplat förutom Gense......

Hälsar och tackar
    Staffan
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2016-03-08 klockan 09:57. Anledning: rättelse efter ytteligare granskning

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •