Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thebe bestick. Till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Thebe bestick. Till vad?

    Har en del bestick från Gense modell Thebe. Nu undrar jag över dessa. Skedarna är 16 cm långa och som ni ser har skedbladet en lite udda utformning. Är det tårtskedar? Den andra bilden har jag fått för mej är barnbestick. Har jag rätt eller fel där? Gaffeln är knappt 14 cm och kniven är 16 cm.

    MVH JAGO
    Bifogade filer

  • #2
    Enligt hemsidan om Thebe kan det vara en ostrongaffel:

    Comment


    • #3
      ...och grapefruktsked.

      Comment


      • #4
        Inte ett rätt från min sida alltså. =) Tack ska ni ha för hjälpen. Sidan är sparad också. =)

        MVH JAGO

        Comment


        • #5
          Annorlunda gaffel, Thebe?

          Hej,

          Jag har denna gaffel som jag inte hittar i de förteckningar över Thebebestick jag har tittat i (inte heller på thebe.se). Det ser ut som en Thebesillgaffel, men med två uddar istället för tre. Är det en kopia?

          Sedan undrar jag hur Thebebestick är märkta? Alltid med Gense? Denna och några andra Thebeliknande bestick jag har är endast märkta med Svenskt rostfritt stål.

          /Katti
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Det finns en bestickserie som heter Pallas Athena, som ibland felaktigt säljs som Thebe. Tycker att din gaffel mer ser ut som Thebe, men då borde den varit märkt Gense.

            Comment


            • #7
              Tack för svar PeppigaPia!

              Jag tog med besticken till en person som har koll och den sa att det inte var Thebe, men att det var bra kvalitet och inte japantillverkat (som många kopior var på 50-talet). Så när jag kollade upp Pallas Athena tyckte jag det verkade vara samma bestick jag har och de är från Eskilstuna, vilket ju kan förklara kvaliteten. Mina är dock, som sagt, bara märkta med Svenskt rostfritt stål och inte med Eskilstuna. Borde de vara det? PeppigaPia, vet du mer om dessa bestick? Är det någon annan som känner igen?

              Comment


              • #8
                Nej, jag kan inte så mycket om Thebe, har bara några enstaka sådana bestick. Köpte några delar av vad jag trodde var Thebe för några år sedan, men det visade sig efter lite googlande vara Pallas Athena. Därav koll 😉 Misstänkte på beskrivningen att din kunde vara PA, men det var lite svårt att se på skaftet på bilden. Lättare att se rakt uppifrån.

                Vet inte om det är ett nytt påfund eller något som hängt med länge, men tydligen kallas Pallas Athena för "Fattigmans-Thebe".

                Comment


                • #9
                  Kan inte så mycket om Pallas Athena, skulle det stå.
                  De få delar jag har är inte heller märkta Eskilstuna. Har dem nedpackade. Eftersom jag trodde det var Thebe när jag köpte dem, så står det förmodligen inte någon tillverkare, då jag hade reagerat på det eftersom jag vet att Thebe är ur Genses produktion. Troligtvis är mina märkta "rostfritt stå" och möjligen"Sweden". De skall vara svensktillverkade, så vitt jag vet, men Eskilstuna klingar inte bekant i mina öron. Kanske har tillverkningen tagits över av någon annan eller tvärtom?

                  Comment


                  • #10
                    HMÖ kan vara den tillverkare jag tänker på. Verkar som att både HMÖ och Eskilstuna tillverkat besticken. Frågan är bara var de utan angiven tillverkare kommer ifrån?

                    Comment


                    • #11
                      Jag gillar mina "Fattigmans-Thebe" bättre än "Rikemans-Thebe" och skulle vilja komplettera dem, vilket ju skulle bli lättare om jag visste exakt vad jag sökte efter. PeppigaPia, du har i alla fall gett mig något att gå på och det är jag tacksam för!

                      Comment


                      • #12
                        Lycka till med sökandet

                        Comment


                        • #13
                          I senaste numret av Retro (4/2015) finns en artikel av Magnus Palm "När Thebe kom till Sverige". Där finns många bilder av alla möjliga Thebemodeller. Någon tvåtandad sillgaffel finns dock inte. Genomgående för Thebe är att skaft eller handtag är väldigt "avhuggna" och raka.

                          Comment


                          • #14
                            Jag tror denna nu diskuterade gaffeln är Pallas Athena. Ett par små tumregler som kan vara av värde att komma ihåg, dels att Thebe ALLTID är märkt Gense, vilket Pallas Athena aldrig är. dels att rillorna på Thebe är konvexa, medan rillorna på Pallas Athena är konkava. Skillnaden= kon(väx) - böjer sig uppåt - växer. Konkav svänger ner som en ränna, ett dike.

                            Ett skott från höften: Syftet med denna långa tvåtenade gaffel kan vara fonduegaffel. I min samling moderna bestick har jag Focus de Luxe fonduegafflar: Närmast 22 cm långa, två tenar och försedda med kaffeskedens plastskaft. Inte helt olik gaffeln på bilden ovan. Själva bladet är påtagligt kupat och tenarna är 35 mm långa. Jag har sex st oanvända i originalkartong.
                            I bland sveper olika modevågor fram bland besticken för det dukade bordet. Ungefär runt 69-70-71, kom fonduevågen med en särskild gryta mm, och speciella gafflar man kunde köpa till. Idag är väl fundue närmast obegriplig för gemene man.

                            Comment


                            • #15
                              Hej

                              Jag funderar över "nytillverkningen" av Thebe.
                              Varför har man valt så "ovanliga" besticksdelar. De är ju inte de
                              vanliga "bordsbesticken" tror jag eller så har jag inte sett dessa
                              förut?

                              Har Gense valt dessa för att inte konkurrera med sina andra
                              "middagsbestick"? Jag tycker att de mer ser ut som "evenemangsbestick"...



                              Är det någon som vet?

                              Undrar
                              Staffan

                              Comment

                              Working...
                              X