Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp med fat av garn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopp med fat av garn

    Den här stickade (?) koppen med fat har jag haft i ett tiotal år, och jag kommer inte ihåg om den var med i någon partilåda från auktion, eller ingick i arvegods...

    Men jag skulle gärna vilja veta åldern på hantverket, om det går, och varifrån den är. På Tradera har jag sett nytillverkade kanelbullar, wafers och annat delikat mumsmums, gjorda på samma sätt, men det framgår inte om de är lika sockerstärkta och styva i kanten.
    Någon som kan det här?
    Bifogade filer

  • #2
    Skulle gissa 70-90 tal.. dels vad gäller färgen på garnet och sättet det tonas utåt. Dessa virkade stärkta alster har varit mäkta populära att göra tack vare alla veckotidningar som gett ut beskrivningar genom åren. Glöm inte de stärkta skålarna, svanarna som stack ur dukar mmm..huvva Hur stor är koppen förresten, rymmer det en toarulle däri? För den påminner starkt om en toagömma

    Comment


    • #3
      Åhå? Trodde mer på nästan ett sekel bakåt.
      Ja, plats för toarulle kan den nog ha, men isåfall endast för fyrbenta varelser som katter och hamstrar.
      Koppens höjd är fem centimeter.

      Comment


      • #4
        Är balkongräcket sååå smalt

        Comment


        • #5
          För ett sekel sedan så hade den varit virkad i sytråd, nuförtiden användes helst ituklippta T-shirtar som garn för stärkta virkade skålar

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
            Är balkongräcket sååå smalt
            Jepp, 7,5 cm brett, närmare bestämt.

            Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
            För ett sekel sedan så hade den varit virkad i sytråd, nuförtiden användes helst ituklippta T-shirtar som garn för stärkta virkade skålar
            Okidiko, men då vet jag.
            Ger setet tilll en hundägare i släkten som tuggleksak då.
            Last edited by Gideon; 2010-09-08, 22:07.

            Comment


            • #7
              Jeg syns disse bruksgjennstandene i heklet( virkad), sukkerstivet garn er dypt rørende. Hva er det som beveger mennesker til å gå ut og kjøpe garn og finne fram heklekroken og hekle EN KOPP?? Livet er i sannhet et mysterium.
              Kanskje ikke den beste tyggeleke for hund? Det lukter og smaker søtt, så jeg tror vel det tar kort tid før den er våt og slapp og "inside the dog". Og det er vel ikke så farlig, hvis den kommer ut..... mvh pepita

              Comment


              • #8
                Deltar i Dina fundereringar och håller med, peita.
                Men kanske ligger utamningen i att se om man verkligen lyckas göra en hållbar kopp med fat?

                Comment


                • #9
                  Ja, just ljusvekegarnet gör att den flyttas framåt i tiden. 70-80-tal kan vara en bra gissning. Annars tyckte jag att färgen och "dekoren" mest påminde om brun Pyro...

                  Comment


                  • #10
                    Ljusvekegarn? Pyro?
                    Det sista köper jag glatt, men förklara gärna hur man kan virka smått med ljusvekegarn, som jag inte hört talas om.
                    Andemeningen är alltså att man ska sätta eld på den?
                    Sedan tror jag att det är synd ändå att låta setet klämmas och tuggas i en hunds käftar, så jag låter den vara i fred i sin byrålåda ett tag till.
                    Det fordras ju trots allt hantverkskunnande, tålamod och lång erfarenhet att göra en sån här styv kopp med fat.

                    På något sätt kan jag inte låta bli, med pepitas reflektion i bakhuvudet, att jämföra med gungstolarna, sammansatta av klippta remsor från mellanölsburkar under tidigt 1970-tal.
                    Var det en speciellt händig generation?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      På något sätt kan jag inte låta bli, med pepitas reflektion i bakhuvudet, att jämföra med gungstolarna, sammansatta av klippta remsor från mellanölsburkar under tidigt 1970-tal.
                      Var det en speciellt händig generation?
                      Kanske lite mycket droger i kroppen som gjorde dem överaktiva Nä skämt åsido.. men nog var det väl en ganska ordentlig revolt på den tiden gentemot det stela 50-60 talets ordnade hem. Hippie kultur o allt

                      Comment


                      • #12
                        Ja, mycket skulle ju tillverkas för hand, så det ligger något i vad Du säger, luchur.

                        Comment


                        • #13
                          Under 70 talet hade de inte så många TV-kanaler som tog upp folks kvällstid...man hann helt enkelt handarbeta mera.....det är sorgligt hur många som tillbringar kvällarna framför all smörja som sänds på tv istället för att vara kreativa....
                          http://gilasgrotta.blogspot.com/

                          Comment


                          • #14
                            Jag tycker det här blir konstigare och konstigare: Ljusvekegarn??? Pyro??? Och stackars Gideon faller för mista lilla vindpust som är tillräckligt smickrande. Det här har för f-n inget med Pyro att göra. Sedan fortsäter det: För hundar att tugga på och "ljusvekegarn" som ger associationen att koppen ska eldas upp! Hippiekultur! Det är är så långt från hippiekulturen man kan komma. Nu får ni ge er!

                            Den som föreslår 70-80-tal ombedes genast komma med belägg för detta - eller ange om det bara är en förklenande gissning i största allmänhet. Jag kan inte påminna mig att den här typen av avancerad figurvirkning var en genre på 70-80-talen - fast det kan ju ha varit så utan att jag uppfattade saken.

                            Att klippa små gungstolar av tomma öl- och konservburkar var en genre som började dyka upp mer allmänt i Sverige i samband med att ölburken kom på marknaden, och blommade ut som slöjdterapi på torkarna under 1960-talet och framåt. När gästen var färdigtorkad fick han ta med sig sina slöjdade föremål hem, som bl a kunde bestå av dessa miniatyrgungstolar. I praktiken utgjorde burkgunstolarna ofta ett varulager som snabbt förvandlades till påfyllda ölburkar och andra dryckesvaror.

                            Man kan inte jämföra den virkade koppen med dessa gungstolar. Figurvirkning är ett kvalificerat projekt på en helt annan nivå än att klippa upp och rulla rulla ihop ölburkar.

                            Figurvirkning förekommer som ett mode inom handarbetshobbyn mycket tidigare än 70-80-talen. T ex kan man se virkade smycken från 20- 30- och kanske 40-talen, fast de är ovanliga. Jag vet inte om koppen tillhör den perioden, men ett avancerat arbete är det i alla fall, gjord som ett bestående prydnadsföremål och mycket hedrande för vem som än har gjort den.




                            -
                            Last edited by HgF; 2010-09-10, 00:56.

                            Comment


                            • #15
                              Tack för Dina rader, HgF.

                              Tro nu inte att jag faller för minsta, smickrande vindpust och att jag verkligen skulle släppa en "Pyro"-liknande kopp med fat på golvet, för att en fyrbent vän skulle få något att leka med.
                              Att sådana bisarra skämt förekommer här på PES, måste få göra det - allt handlar inte om fyrkantiga fakta och de flesta trådar här kommer mer eller mindre fram till slutsatser eller konklusioner.

                              Om figurvirkning vet jag intet, och Dina synpunkter är värdefulla, inte bara för den generation som tror att det mesta hände i deras ungdiom - på 1970talet - och att det "uppfanns" då, utan också för de yngre läsarna här.
                              Gungstolen var också en jämförande företeelse, ingenting annat.

                              Så låt diskussionen föras framåt, med gamla och nya figurvirkningar på bilder.
                              Just nu på Tradera, finns som sagt, virkade kanelbullar och wafers, kanske något annat med.
                              Men den här koppen med fat har jag inte sett fler av - faktiskt.

                              Comment

                              Working...
                              X