Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Foto Orrefors

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005

Foto Orrefors

Jag har fått möjlighet aqtt skanna in en hel del foton från Orrefors.
    De flesta är tagna av Selbing och alla är i svartvitt.
    Jag tänkte om Rebello kan identifiera vem det är på detta vykort. Är nog äldre än Selbings tid
    LasseC
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Det där måste vara glasblåsarmästaren Gustaf Bergkvist, min farbor och två år yngre bror till Knut Bergqvist (den ene valde k och den andre q i stavningen). Gustaf föddes 1875 och skolades liksom tre av sina bröder till mästare på Kosta. Han kom till Orrefors 1916 och arbetade där i sin mästarstol till 74 års ålder, dvs till 1949. Han samarbetade liksom sin bror Knut med giganterna Gate och Hald på Orrefors men dessutom med Vicke Lindstrand, Edvin Öhrström och de andra Orreforskonstnärerna på 1930- och 40-talen.

Jag kan återkomma med några kompletterande bilder på Gustaf. Vågar mig inte på en exakt tidsangivlelse för din bild nu, men kanske c:a 1935-40.
    Senast redigerat av Rebello den 2010-09-03 klockan 07:50.

Här är en av tre bilder som jag har jämfört med. Gustaf Bergkvist i samarbete med Edward Hald i Orreforshyttan. Här driver han en av Halds tjockväggiga graalar - troligen vid senare delen av 1930-talet.

Det var Hald som satte namn på den vidareutveckling av graal som blev ariel. Märta Holkers skriver i katalogen till Crafoordauktonen nu på söndag om hur denna konstglasteknik föddes vintern 1936/37. Öhrström hade av Bergkvist fått ett ämne av klarglas att dekorera i rumsvarmt tillstånd. Man blästrade djupt i ämnet dekoren av en sol och några abstrakta formationer. När detta ämne hade värmts upp krängde Gustaf nytt klarglas däröver samt blåste ut och puntlade och drev fram "en kraftig klotformad vas där dekoren framträder som abstrakt formade luftblåsor inne i glaset. Därmed hade Gustaf Bergkvist utvecklat ett nytt konstglas som kom att kallas ariel efter en liten luftande i Shakespeares drama Stormen."
    Senast redigerat av Rebello den 2010-09-03 klockan 15:13.

Ytterligare två bilder på Gustaf Bergkvist.

Bild 1: Ett oskrivet vykort med Gustafs verkstad, tippar att det är sent 1920-tal. Snett bakom till höger om mästarstolen står den då unge sonen Nisse som även han blev mästare där i Orrefors.

Bild 2: Gustaf på 70-årsdagen i sin trädgård vid Kantavägen i Orrefors.

LasseC - jag fick just nu ett svar från Gustaf Bergkvists dotterson Nils-Erik Gustafsson i Nybro.
    Han styrker mitt påstående att din bild föreställer hans morfar.
    "Ja du har helt rätt", skriver han, men stavar namnet med v, alltså Gustav.
    Vi har resonerat om den stavningen tidigare och är osäkra på vad som är den rätta.
    Senast redigerat av Rebello den 2010-09-03 klockan 09:07.

Reg.datum
    sep 2005
    Tack Rebello
    Jag förstod att Du skulle lösa problemet. En gång i min ungdom
    (när jag jobbade som praktikant hos en elektriker) så var jag en förmiddag hemma hos Gustaf och han berättade om sin tid på glasbruket. Jag vet inte riktigt vilket år det var men kan nog få fram det genom att vi hade genomfört renoveringen av Folkets Hus.
    LasseC

DG i sin ungdom - var det då Gustav bodde i Kristallpalatset
    (som då var i reveterad vit fasad, inte som man dummat till det senare i röd färg) ?
    Eller var det i Gustavs nybyggda villa ute vid Kanten, där min bror Putte 1945 tog bild nr 2 i #4 ?
    Senast redigerat av Rebello den 2010-09-03 klockan 11:29.

Reg.datum
    sep 2005
    En bild från hyttan som nog är ganska gammal-
    Det finns en logga, förmodligen inpressad i fotot nere till höger. Jag tycker mig urskilja LUND MALM
    DG

Reg.datum
    sep 2005
    Ytterligare bilder som också verkar vara gamla vykort. Vilka som är med på bilderna klarar jag inte av

Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
    DG i sin ungdom - var det då Gustav bodde i Kristallpalatset
    (som då var i reveterad vit fasad, inte som man dummat till det senare i röd färg) ?
    Eller var det i Gustavs nybyggda villa ute vid Kanten, där min bror Putte 1945 tog bild nr 2 i #4 ?
    DEt var uppe på Kantavägen
    Lasse

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •