Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bockande "neger" från Missionskyrkan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bockande "neger" från Missionskyrkan!

    Är det fler än jag som kommer ihåg den bockande "negerpojken" som fanns i många av Missionsförbundets kyrkor på 50-talet? Stoppade men i en slant så bockade negerpojken!
    Texten nertill var "Skänk en slant till hednamissionen".
    Idag kan jag tänka míg att många inte riktigt vill tillstå att man hade eller har denna tingets i sina gömmor, den kanske har ett visst samlarvärde?
    Finns det några kvar?
    Har någon sett en sån här?

  • #2
    Visst finns de kvar, man kan se dem stående som klenoder i vissa församlingshus som fortfarande är i bruk, men de används inte vad jag vet - de har nu karaktären av minnesföremål. De tycks ha varit spridda i betydande antal och då och då dyker det upp frågor om dem på forum som detta. Någon har väl hittat vägen till auktionsmarknaden också vill jag minnas. Något värde finns säkert men det är bäst att kolla med auktionsbranshen om det.

    Comment


    • #3
      Oj, Det visste jag inte att de var så vanliga i missionskyrkorna, när jag gick på "kyrkans timme" eller vad det hette på 80-talet skulle man alltid ha med sig en krona att ge den bockande negern. Det är inte omöjligt att den används än, eller har det blivit för politiskt inkorrekt

      Comment


      • #4
        Jag tvingades gå på "söndagsskola" och minns den bockande svarta pojken.....vilken "osmaklig sak".... men jag minnas också att missionärer kom hem från Afrika som "hjältar" och uttalade sig starkt rasistiskt om hur svarta människor var....vidrigt!!!
        http://gilasgrotta.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Det är tur att utvecklingen går framåt, det är inte riktigt allt man vill minnas! Jag personligen "tvingades" inte till söndagsskolan och minns inte riktigt denna fruktansvärda sparbössa men det är otroligt vilken människosyn som rådde på femtio-talet.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av bellaztina Visa inlägg
            Det är tur att utvecklingen går framåt, det är inte riktigt allt man vill minnas! Jag personligen "tvingades" inte till söndagsskolan och minns inte riktigt denna fruktansvärda sparbössa men det är otroligt vilken människosyn som rådde på femtio-talet.
            Jag snackar 70 tal och ändå knasig människosyn....
            http://gilasgrotta.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Politiskt inkorrekta saker betingar rätt hyfsade pengar.
              Se på "Jolly Nigger". De är eftertraktade.

              Själv har jag en sån här....
              80 cm hög.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                SÅLD! Inbringade fantastiska 5100:-

                Comment


                • #9
                  Hallå alla moreaner,
                  Neger är förbjudet att säga. Dom där tiggarautomaterna kom redan i slutet av 1800-talet, ofta gjorda i papier maché och väldigt fint gjorda. Moreaner var högsta mode.
                  Den här kan väl ställa upp mot stubbens morean som beviis på att det inte hände så mycket på 200 år. . So long...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Det seer värkligen bra ut :-)
                    Jag älskar Parfumerie Shop

                    Comment


                    • #11
                      Tack
                      Jag älskar Parfumerie Shop

                      Comment


                      • #12
                        Missionskyrkans sparbössa bockande svart gosse

                        Jag kompleterar med några bilder på bössan jag förvärvade efter ihärdigt letande.Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	2
Size:	128,4 KB
ID:	558064Click image for larger version

Name:	DSC_0010.jpg
Views:	2
Size:	95,2 KB
ID:	558065Click image for larger version

Name:	DSC_0008.jpg
Views:	2
Size:	116,5 KB
ID:	558066Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	2
Size:	133,6 KB
ID:	558067Click image for larger version

Name:	DSC_0011.jpg
Views:	2
Size:	110,7 KB
ID:	558068

                        Comment


                        • #13
                          Även jag gick en period i söndagsskola, kanske ett halvår.

                          Det var i den enda kyrka jag då kände till, svenska kyrkan. Inte minns jag exakt hur insamlingsbössan såg ut, men att mannen på knä bockade underdånigt när man - i alla fall i mitt fall - släppte ner en och annan femöring minns jag tydligt.

                          Comment


                          • #14
                            Ja den skapar minnen från tidigt -50 tal för min del, ett och annat mynt lade jag nog i den och den bockade,
                            har många gånger tänkt på den men aldrig själv hittat någon till salu.
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment

                            Working...
                            X