Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Møller & Bøgely och Roskilde lervarefabrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Plåtad på Stadsmission i Gamla Stan igår
    (lämna Polssons gröna lilla skål ifred så ska jag plocka den på tisdag)
    Bifogade filer

    Comment


    • Närmast harmlös och blek, ter sig denna 13 cm höga vas i jämförelse med prylsnubbens högblanka påfågelsdito http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post221692 men gammal är äldst, och jag tror att denna är det.

      Tidig alltså. Vad tror ni?

      Click image for larger version

Name:	Möller & Bögely - tidig 1.jpg
Views:	1
Size:	70,5 KB
ID:	550412

      Click image for larger version

Name:	Möller & Bögely - tidig 2.jpg
Views:	1
Size:	65,1 KB
ID:	550413

      Click image for larger version

Name:	Möller & Bögely - tidig 3.jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	550414

      Comment


      • Nåja, om man (d)ristar sig till att spjälka upp sex års produktion
        (1914-20) avseende tidiga eller sena alster så kanske Du har rätt.
        Last edited by prylsnubben; 2013-08-31, 23:15.

        Comment


        • Bautastor MB pjäs !
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
            Bautastor MB pjäs !
            Men stilig, stilig!
            p-son

            Comment


            • Vilken praktpjäs! Mycket tjusig!

              HUR stor är den?

              Comment


              • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Vilken praktpjäs! Mycket tjusig!
                HUR stor är den?
                Midjemåttet är 82 cm, vilket medför en diameter på ca 26cm
                Höjd ca 20 cm o tuuung.....

                Den är i toppenskick!

                Comment


                • Lökgömma "de luxe" för storkonsumenten av silverlök. Numero 36 ser det ut som,
                  nästgårds med min påfågelsvas som har nummer 37. Finns det någon annan information
                  undertill än verkstadssignaturen och numret, någon konstnärssignatur t.ex.
                  PS Grattis till en fin keramikpjäs.

                  Comment


                  • Det kommer mera.....

                    Denna går till i Värmland.

                    Comment


                    • Lille skål med kant af messing - M&B, fråga

                      Fandt den lille skål i dag for 35 kr. Den må klart være en Møller & Bøgely, men der er ingen modelnummer, blot et A i kanten. Dekorationen er lidt speciel syntes jeg, moderne og traditionel samtidig, både blank og mat i glasurens brune og blå farver. Den er 13 cm i diameter og ca. 3,5 cm høj.

                      Jer der kender til Møller & Bøgely, har I set denne model / dette motiv tidligere, og har I et bud på kunstner eller hvad A kan betyde? Er det et tidligt arbejde?

                      Håber på svar med tak!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Det är ett osedvanligt motiv för Møller & Bøgely.
                        A:et kanske står för Aabrink som finns listad för M&B i Vejens kunstmuseum - rentav är det konstnären Axel Aabrink som prövade på, eller en släkting till denne.

                        Comment


                        • Tak for dit svar Gideon.
                          Ja, jeg synes også, at motivet er lidt usædvanligt sammenlignet med andet fra Møller & Bøgely, selvom der er fælles træk.
                          Jeg har faktisk haft kontakt til Teresa Nielsen på Vejen Kunstmuseum, og bl.a. spurgt om hun vidste, om A kunne stå for kunstnerens navn og om de kendte til denne specielle dekoration. Som man kan se er Teresa Nielsen forsigtig med at sige noget!

                          Der refereres i “Keramik i lange baner” til diverse kunstnere på Møller & Bøgely, herunder Aabrink , men også en Axel E. Jacobsen, så hvis det er kunstnerbogstaver, kunne det måske være også være A for Axel? Men hedder Aabrink også Axel?

                          Tidsskriftet Antik & Auktion 2/2016 har en 6 siders artikel “Møller og Bøgely den glemte fabrik”, hvor det også nævnes, at Vejen Kunstmuseum planlægger at lave en udstilling.


                          Svar fra Teresa Nielsen:

                          Kære Bodil

                          Tak for din hilsen med masser af gode billeder og tillykke med skålen.*

                          Arbejdet med Møller og Bøgely ligger og venter på at blive sat i gang for alvor. Jeg kan her og nu kun referere til den lange historik, som jeg skrev sammen til museets bog "Keramik i lange baner".*

                          Der er meget gætværk om signaturer og mærker, men endnu ingen vished. Når vi får samlede de mange hundrede værker til en udstilling - eller indledningsvis i en database, kan vi blive MEGET klogere! Til da må jeg endnu være dig svar skyldig!

                          bedste hilsner fra teresa

                          teresa nielsen
                          museumsleder

                          Comment


                          • Omisskänlig M&B

                            Om DanskeBodils senaste Möller&Bögely var atypisk så är väl
                            denna närmast typisk. Både dekor och färgsättning känns igen
                            från andra alster från fabriken. Signeringen förutom MB är ju
                            lite olika från objekt till objekt, denna "hus" / 0 undrar man
                            över. "Huset" är ju ingen bokstav direkt, om det nu inte är
                            ett M med rakt "tak".
                            Noterar att den kryptiska signeringen syns väldigt dåligt....
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • En bild till på signeringen, plus en bonusbild på vasen.
                              Länkar till en äldre Polsson-tråd, kolla inlägg 11. Samma
                              form, samma dekor och samma signering men annan färg-
                              sättning.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Her er en lågkrukke fra Mølle & Bøgely set på loppemarked i Bellacentret 5.11. Er den atypisk ? Den virker lidt mere grov i overfladen og i mere lyse farver? Jeg tænkte i hvertfald, at jeg ville tage et foto!
                                Hilsen herfra Bodil
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X