Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 135

Ämne: Møller & Bøgely och Roskilde lervarefabrik

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det är tänkbart med Roskilde lervarefabrik faktiskt, och då i tiden kring 1915, som det framgår nästan längst ner. Fina färgbilder.
    Får se om det funkar så här istället:
    http://www.roskildemuseum.dk/Files/B...varefabrik.pdf

Reg.datum
    aug 2005
    Den här, för mig tidigare okända, fabriken har ställt till det i "artbestämningarna", speciellt i tidigare diskussion med Tingeling om hennes vas.
    Då påstod jag att den med stor sannolikhet var från Eiler Löndals egen ateljé då han lämnat både Annashaab och Danico.
    Men det finns två markanta skillnader - färgen på vasernas insidor och hur botten ser ut i kombination med siffersigneringarna.
    Tack vare en annan vas från luchur, som visas nedan, har ett jättestort mynt trillat ner!
    Hon har tidigare visat den i HAK-tråden, men nu befinner den sig under mina beskyddande vingars skugga.

Jag har inte uppmärksammat det tidigare, eller helt enkelt varit varit för fokuserad på utanverket och glömt att titta efter inuti. En runda i hyllorna och ett par lådor gav vid handen att de flesta vaserna från Danico och Annashaab har antingen mörkt gröna eller rödbruna insidor.
    Pepitas M&B-lika vas av hög klass, och ett par synliga i länken till Roskildemuseum, samt vasen här, har beiga insidor!
    Pepitas vas är numrerad 22 och denna med 74.
    Mer måste utrönas om denna fabrik.
    Det finns säkert fler danska verkstäder att uppdaga, och sanningen om den mystiska K.K.-fabriken i Köpenhamn, i annan tråd, måste uppdagas.

Stort tack pepita och luchur för att ett nytt ljus i mörkret tänts!

Edit: Lägger till länken om KK-keramiken, eftersom ett par PM har inkommit, som efterfrågar den. Rubriken på tråden bör döpas om.
    http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=20488
    Bifogade bilder Bifogade bilder              
    Senast redigerat av Gideon den 2010-08-29 klockan 17:24.

Nog är väl denna rätt lik den som Pepita visar.

Absolut Bengt, jag uppfattar att alla här visade kan vara från samma tillverkare.

Reg.datum
    aug 2005
    ..."kan vara..., är en bra reservation för det dyker upp alltfler äldre, danska vaser från andra håll, med ljusa insidor och som företer stora likheter med M&B, Roskilde och nu senast i annan tråd om Holbaek keramik: http://www.danskkeramik.dk/Keramiker...miker-holb.htm
    Ännu fler jämförelseobjekt behövs, nu när vi ännu inte kan vandra virtuellt omkring i danska museers fullspäckade källare härifrån på PES.
    Det vore dröm, och man har tillåtelse att göra det, om bara överenskommelse görs i god tid.
    Grimmershus är en, och här en annan, Konstindustrimuseets keramikmagasin:
    http://kunstindustrimuseet.dk/samlinger/andre-samlinger

Men ändå, Roskildespåret känns mycket rätt.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Förbenat fin.
    Hur ser insidan ut?
    På vasen alltså.
    Insidan kommer med dagsljuset i möra.....Utsidan, på mig alltså, måste få sin nödvändiga skönhetssömn först.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hej!
    Lägger in min nyinköpta Danico här på tråden.
    Gideons observation vad gäller ljusa insidor och Kaptenens observationer vad gäller chokladkladdiga undersidor,
    och de intressanta länkarna är mycket bra referenser.
    Som jämförelse, och för att Danico inte har en egen tråd, lägger jag in min vas här.
    Grå/blå insida och utan chokladsås i botten.

Vacker form och dekor!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Vacker form och dekor!
    Tack så mycket!
    Den följde med en liten HAK som jag kommer att presentera närmare tillsammans med mina andra nya favoriter.
    Nu får man passa sig när fler danskar börja knacka på dörren, så vackra, och självklart vill jag ju ha en med chokladsås i botten också.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •