Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipning av sten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Slipning av sten

    Jag vet inte om vi har några stenmänniskor här, men jag skulle vilja ha tips om hur man skulle kunna slipa bort ett märke. Jag har ett ganska stort silverhänge med tigeröga av Per Dåvik från 1976. Stenen är alldeles platt, 20 mm i diameter, men tyvärr har det gått en liten flisa ur ena kanten. Det syns inte mycket, men jag skulle gärna vilja ha bort det! Jag hade redan en ring i samma serie när jag hittade hänget, så jag kunde ju inte motstå det trots skadan.
    [I]It's nice to be green[/I]

  • #2
    Det bästa är väl kankse att lämna in hänget till ett proffs. Vill du göra det själv kan du använda ett fint vattenslippapper att slipa med och sedan polera upp det med Häxans polermedel - det brukar funka.

    Comment


    • #3
      Vill du bara slipa bort brottytan på stenen (vilket är en god idé så att den inte hakar fast i något och fläker bort mer material) så bör susiflätans förlag fungera som en hemmalösning. Är skadan djup, mer än en mm, så kan det se lite tråkigt ut och missformat och då kan det vara värt att överväga att låta slipa om stenen hos en stenslipare. Antingen då att man tar ner hela stenen så att skadan försvinner och ytan behålls helt platt, eller att man låter grada av kanten så att skadan försvinner utan att ta bort så mycket av stenen. Om du har någon erfarenhet av stenslipning och maskiner så rekommenderar jag 600 diamantskiva, med påföljande 400/600 karbidtrumma och sedan polering.

      Comment


      • #4
        Tack, Jung_Kee! Förlåt att det tog lite tid innan jag svarade, men jag har varit borta en vecka på julmarknad. Jag skulle helst vilja slipa ner hela stenen så att den blir helt plan som den är nu. Flisan är mindre än en millimeter djup, men det blir nog bäst om den slipas plan. Stenen är fastlimmad, så det går ju att ta loss den. Några tips om vart jag kan vända mej, och vad det skulle kosta att låta ett proffs göra det? Bifogar en bild där skadan syns rätt bra.
        Bifogade filer
        [I]It's nice to be green[/I]

        Comment


        • #5
          Är stenen plan och man skall slipa ner hela ytan är det ganska mycket joibb somm man inte bör ge sig på själv om man inte har kunskaper. Grovslipnong, finslipning och polering ett antal steg att utföra. Så skall stenen tas bort. Är den limmad så måste man ju veta vad den är limmad med. Är det epoxi skall ju detta inte kunna lösas upp i någonting men jag har upptäckt att vissa typer har löst sig i aceton.. Ev skulle man kunna lägga en "fas" liksom en facett på den sida skadan är utan att ta bort stenen. Det jag säger är ju bara spekulationer då man måste hålla i smycket för att bilda sig en uppfattning. Vad säger Du Jung Kee?
          Vackert smycke föresten
          mvh Lasse

          Comment


          • #6
            Jag vet inte vad den är limmad med, men stenen i ringen lossnade när jag tappade den i golvet, så de sitter inte så där jättebra. Om jag sticker in en nagel mellan stenen och bottenplattan ger den efter, så jag tror faktiskt att man bara kan bända bort den lite försiktigt. Fast det kanske man inte får göra...
            [I]It's nice to be green[/I]

            Comment


            • #7
              Kee kör med kalciumkarbid i sin blecktrumma (Gynter:s) och andra löser epoxilim.
              Lim tål i regel högst 225 grader C så en uppvärmning till 250 grader och limmet har ingen bindningsförmåga.
              Tigerögon kokar vid 475 grader så den temp. får man inte komma upp i.

              Comment


              • #8
                OK Jag tänkte inte på värme som jag själv använder ibland. Du har rätt
                Du säger att tigeröga kokar men det kan tyvärr spricka vid lägre temperatur.
                Jag skulle rekommendera högst 125-150 grader
                Last edited by LasseC; 2005-11-24, 13:21.

                Comment


                • #9
                  Jag instämmer med Lasse, ska du planslipa stenen så är det ett jobb för någon som kan göra det bra, vilket kostar någon hundralapp. Därtill kommer då kostnaden för att infatta stenen igen, vilket kan bli dyrare, hur dyrt vet jag inte för det beror på infattningens natur. Stenen bör dock gå att bända loss om den bara är fastlimmad. Men kontrollera det noga att så är fallet innan du börjar bända, för den kan vara uppsatt på en inborrad silverstav också. Eventuellt kan man slipa en något sneddad facett på stenen då den sitter fast i infattningen, men det blir nog lite klurigt och kräver en mycket säker hand då infattningen ligger så nära stenen. Som Lasse sa, det krävs att man håller i smycket för att kunna avgöra säkert.

                  Comment


                  • #10
                    Stenen är numera lös! Nu återstår bara slipningen. "Någon hundralapp" kan jag absolut tänka mej att lägga på slipningen, klistra tillbaka den kan jag göra själv. Har ni några förslag om vart jag kan vända mej, i Uppsala, Stockholm, Enköping, Västerås eller däromkring?
                    [I]It's nice to be green[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Nu känner jag inga stenslipare i Uppsala, men du bör kunna hitta någon om du tar kontakt med Upplands Geologiska Sällskap;


                      Lycka till!

                      Comment

                      Working...
                      X