Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosmos stämpel [ID Berit Ternell, "Kosmos" 1966-77, Gefle]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Elcyion Visa inlägg
    Är det gefle eller arabia? En kompis trodde att det var arabias Cosmos, men hon var inte säker. Sökte på google efter kosmos och oliv men fick inte upp något vettigt.
    jorå, det är gefle

    googlade på PES och hittade
    Korall har gjorts med modeller BDR och TE 1962-74, gulbrun skiftande glasyr.
    Kosmos har gjorts med modeller TE och EF 1966-77, blåbrun glasyr.
    Oliv har gjorts med modeller BDR och EH 1967-79, olivgrön och brun glasyr

    Comment


    • #32
      kosmos

      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      Peter S. Skönt att vi båda svarar samtidigt så att det inte råder någon tvekan om sanningshalten i våra inlägg
      Andra sortering jag fick när jag var liten var ej stämplat

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Grundvik Visa inlägg
        Andra sortering jag fick när jag var liten var ej stämplat
        Nej det stämmer nog, fast det vi diskuterade var om det var eventuella kopior av kosmos

        Comment


        • #34
          på några tallrikar i min trave är stämpeln borta till 90%. Finns det ingen stämpel kommer du aldrig få reda på om den är bortnött eller om det är andrasortering.
          Blåbrun glasyr lär vara fruktansvärt kinkig. Det är rimligt att det finns ruggigt mkt i andrasortering

          Comment


          • #35
            Tack så mycket för alla svar!

            Comment


            • #36
              Gjorde fynd idag

              Åkte in till närmast liggande "stad" och gick på begagnataffären "ladan" där. Hittade i kosmos-serien:

              1 djuptallrik (en liten chip har gått på undersidan)
              1 tallrik/assiett till en tekopp
              8 st assietter

              För 5:-/st

              Comment


              • #37
                Kom på en sak innan. Kan man köra kosmos i micron? Hade tänkt använda det till mitt nya vardagsporslin.

                Comment


                • #38
                  Jag har kört assietter i micron flera gånger och det har gått bra.
                  Däremot är det tveksamt med diskmaskin för några av mina har krackelerat vid maskindisk (normalt program 60 grader).
                  Utmaningen börjar där vägen slutar

                  Comment


                  • #39
                    ok. Tack så mycket

                    Comment


                    • #40
                      jag kör mina i både micro och diskmaskin.

                      grattis till fynden!

                      Comment


                      • #41
                        Allt porslin utom sådant som har någon form av metallbeläggning kan användas i mikron.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
                          Allt porslin utom sådant som har någon form av metallbeläggning kan användas i mikron.
                          Bra att veta jag visste inte hur stengodset skulle må av micron. Var inte född då de tillverkades

                          Comment


                          • #43
                            Materialet är flintgods i Kosmos, som nästan allt annat från Gefle-fabriken. Poröst och skört. Krackeleringar kan bildas i glasyren vid både maskindisk och microanvändning.

                            Comment


                            • #44
                              En mikro använder sig av mikrovågor som påverkar vatten pga av att vattenmolekylen är en dipol. Kanske kan det finnas viss typ av porslin mår dåligt av att användas i mikron om det håller låg kvalité, dock inget jag råkat ut för.

                              Comment


                              • #45
                                Eftersom flintgods är poröst så suger det upp vatten om det blir skador i glasyren. När de micras så utvidgas vattnet hastigt och kan i värsta fall spränga godset. Samma med maskindiskningen, men där är det främst den heta luften vid torkningen som ställer till det.

                                Comment

                                Working...
                                X