Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosmos stämpel [ID Berit Ternell, "Kosmos" 1966-77, Gefle]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kosmos stämpel [ID Berit Ternell, "Kosmos" 1966-77, Gefle]

    Hej alla ni. jag har precis blivit medlem, kul att jag hittade den här sajten. När jag ändå funderar på om jag ska köpa 10 tallrikar och 9 assietter samt en ( möjligtvis två) tillbringare av Kosmos från Gefle Porslin( tror det är Berit Ternell som designat) för 250 spänn. Jag har rätt ont om pengar men har tre serviser redan. Går det att sälja dem om jag tröttnar. Att jag vill köpa dem beror på att min mamma samlade på just den servisen när jag var en liten liten skärva själv./ tacksam för svar

  • #2
    Hej och välkommen hit.
    Jag vet inte mycket om porslin men tycker att 250:- låter som ett bra pris.
    Hade jag varit sugen på Kosmos så hade jag slagit till direkt.

    Comment


    • #3
      Menar du att du har tre Kosmos serviser innan, eller?
      250:- är ju inga jättepengar och det tror jag säkert att du kan få tillbaka om du vill sälja senare.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

      Comment


      • #4
        Du får alldeles säkert tillbaka pengarna. Det finns efterfrågan på Kosmos, har själv haft teservisen och fick bra betalt när jag sålde den!

        Comment


        • #5
          Om du nu inte koper kommer du kanske att angra dig, sa 250 kr ar den forsakringen vard.........

          Comment


          • #6
            Någon som känner igen [ID: Berit Ternell, Gefle]

            Köpte det här på loppis för inte så länge sedan. Skulle tycka det vore roligt att se om någon vet vad det är. Den är inte stämplad under men det står TE svagt ingraverat. Jag är helt enkelt lite nyfiken på vad det kan vara.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Gefle, Berit Ternell och blå kosmos.

              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Tack så mycket!

                Comment


                • #9
                  Kosmos stämpel [ID: Berit Ternell, Gefle]

                  Hej

                  Tänkte fråga er kunniga människor om ni vet om cosmos stämpel är av den typen att den kan försvinna med tiden. Tex som med ruskan som diskas i diskmaskin.
                  Jag har hittat två tallrikar som ser ut som cosmos, men de saknar stämplar
                  Skulle verkligen uppskatta svar.

                  Tack på förhand!

                  Comment


                  • #10
                    Oh ja, var inte länge sen jag hittade ett parti med cosmos tallrikar på kupan där samtliga stämplar var helt olika skick. En del var kvar, en del såg man bara jätte lite på och på 2-3st var stämpeln helt borta på.
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • #11
                      Med andra ord är det rimligt att tro att de kan försvinna? Är det någon del av stämpel som är in"ristad" i själva godset, eller alla är mer utanpå glasyren?

                      Comment


                      • #12
                        Kosmos stämpeln är tryckt utanpå glasyren åtminstone på den äldre modellen. Den enda djupstämpel som kan ses på vissa Kosmos delar är modellbokstaven.

                        Comment


                        • #13
                          Själva Gefle-stämpeln och namnet kosmos brukar ofta vara stämplade i någon fånig silverfärg utanpå glasyren som försvinner fortare än man hinner andas. Men ibland ser man en intryckt modellbeteckning i botten (bokstavskombination med eller utan siffra).

                          Jag har aldrig sett något som försöker imitera kosmos, så om det liknar kosmos så är det nog det också. Mängden blått kan dock variera rätt kraftigt. Ibland är delarna rätt bruna.

                          Comment


                          • #14
                            Bra att veta Fastnade verkligen för Kosmos färg. Vet inte hur komplett jag vill ha den än, men vill iaf ha de vanligaste delarna (tallrikar + några skålar).
                            Men vill inte av misstag köpa kopior, om jag någon gång i framtiden skulle vilja sälja mina delar.
                            Men skönt att höra att det inte verkar finnas någon (känd) kopia.

                            Comment


                            • #15
                              Passar på att fråga en fråga till om Kosmos här Hur många färger är den tillverkad i? Jag köpte blå/brun och grön/brun idag. Såg en beige/brun på internet precis.

                              Comment

                              Working...
                              X