Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosmos stämpel [ID Berit Ternell, "Kosmos" 1966-77, Gefle]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Det ser ut som Kosmos av Berit Ternell

    Comment


    • #62
      Aha.. jo det var ju det jag tyckte.. men stämpeln förvirrar mig ;-)

      Comment


      • #63
        Vad exakt i stämpeln menar du..

        Comment


        • #64
          trodde det var namnet längst upp, men jag har säkert fel... antar att det är F 555 som är modellnummer?

          Comment


          • #65
            Ok..då e jag med.. Det står VDN varudeklarationsnämnden..den märkningen började de med på porslin nån gång på 60-talet Bokstaven F betyder flintgods o 555= ingen risk för glasyrsprickor, tål alla maträtter, tål maskindisk i 75 grader.
            Last edited by engelsson; 2011-02-27, 16:53.

            Comment


            • #66
              Men vad du är underbar! Tack så hemskt mycket för dagens lektion! Blir alltid lika imponerad av alla kunniga PESare!

              Men en fråga till; hur kan det komma sig att bara ett fat är märkt? (och varför står det dessutom på finska kan man ju undra..)

              Comment


              • #67
                Jadu..bra fråga..Ternell formgav ju Kosmos 66..VDN-märkningen försvann nån gång i början på 70-talet jag vet inte hur länge Kosmos tillverkades..men det kan du säkert få fram nånstans..

                Comment


                • #68
                  Kosmos, 66-77. Att bara ett fat är märkt beror nog på att stämpeln ligger utanpå glasyren och den diskas lätt bort, särskilt i diskmaskin. Ser att din kopp ser blank och fin ut medan fatet verkar matt, typiskt för diskmaskin... Modellen är just TE, där T står för Ternell som jag har förstått det. När du säger att faten är chippade, du menar väl inte tre små märken efter fotstödet vid bränningen?
                  Jag har dessa tekoppar själv, gillar formen

                  Comment


                  • #69
                    Nej, det är små nagg lite varstans på undersidan faten.. och de har aldrig varit i närheten av en diskmaskin, tror att det är kameran som luras lite =)

                    Funderar på att sälja dem, även om jag är en te-drickare av stora mått så kanske jag inte har behov av flera uppsättningar med 6 koppar och fat.. nu står valet mellan dessa och en uppsättning från Arabia, tror det kan kallas lyxproblem ;P (allt kommer från farmor, och jag vet ju att hon inte hade diskmaskin..)

                    Comment


                    • #70
                      Har sammanfogat några trådar som handlar om Berit Ternell serie "Kosmos" från Gefle.

                      Mvh Simco

                      Comment


                      • #71
                        Glad samlare!

                        Nu har jag fyndat Kosmos Hittade 37 delar för 475:- på Erikshjälpen i fredags! Blandannat 23 tallrikar, en sockerkopp, en gräddsnipa, två tekoppar med fat, tre stora skålar och en liten, uppläggningsfat, karott. Är SÅ nöjd!

                        Mitt samlande började med att jag fick 4 kaffekoppar med fat efter farmor och nu har jag samlat på mig en hel del i blått (kosmos) men även enstaka delar i grönt (fortuna), brunt (kaskad) och korall. Det är så kul att ha matchande men inte lika delar och det är sådan kick när man hittar nya delar att köpa! Jag tycker det är mycket roligare att samla på sådant som bara går att hitta begagnat jämfört med att gå på Cervera och köpa en nyproducerad höganäs servis etc.

                        På bilden saknas en såskopp som för tillfället användes.
                        Click image for larger version

Name:	IMG_1781.jpg
Views:	1
Size:	64,6 KB
ID:	511181

                        Comment


                        • #72
                          [QUOTE=ailiceC;175701]Nu har jag fyndat Kosmos Hittade 37 delar för 475:- på Erikshjälpen i fredags! Blandannat 23 tallrikar, en sockerkopp, en gräddsnipa, två tekoppar med fat, tre stora skålar och en liten, uppläggningsfat, karott. Är SÅ nöjd![QUOTE]

                          Mitt samlande började med att jag fick 4 kaffekoppar med fat efter farmor och nu har jag samlat på mig en hel del i blått (kosmos) men även enstaka delar i grönt (fortuna), brunt (kaskad) och korall. Det är så kul att ha matchande men inte lika delar och det är sådan kick när man hittar nya delar att köpa! Jag tycker det är mycket roligare att samla på sådant som bara går att hitta begagnat jämfört med att gå på Cervera och köpa en nyproducerad höganäs servis etc.

                          På bilden saknas en såskopp som för tillfället användes.

                          Vad skulle det kosta om man köpte hela din servis på ett ungefär?

                          Jag försöker komma på något pris för mina föremål, men jag vågar inte ta för lite, och vågar inte ta vad jag har räknat ut att det är värt så jag behöver lite råd ifrån er :

                          Här är ett par bilder iallafall.

                          Click image for larger version

Name:	SDC11435.jpg
Views:	1
Size:	30,5 KB
ID:	522520
                          Click image for larger version

Name:	tradera2 res.jpg
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	522521
                          Click image for larger version

Name:	tradera3 res.jpg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	522519


                          Det är bättre om ni mailar mig på richard (punkt) strand (@) gmail (punkt] com för jag vet inte om jag får något mail då någon svarar i den här tråden.
                          Last edited by Kaptenen; 2011-09-30, 17:41. Anledning: Uppladdningen av bilderna fungerande inte tillfredsställande

                          Comment


                          • #73
                            Så kommer det en viking.....i "porslin för diskmaskin"! Betydligt yngre än den Sigge Fürst sjunger om https://www.youtube.com/watch?v=AfPOqcLCFXA Stop 12,5 cm hög
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X