Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaser i grönt [ID: Rörstrand, NI, NP2, NQ3]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vaser i grönt [ID: Rörstrand, NI, NP2, NQ3]

    Vågade inte lägga in under Gefle, som jag har känslan av att det är, eller är jag ute och cyklar. Ca 14 hög och 18 i diameter är det. Märkt NO3 eller NQ3, men visst borde det väl vara NO3.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 16:36.

  • #2
    Mönstret och färgen har jag sett ofta, och glömmer alltid efteråt varifrån det är.
    S:t Erik är väl också en möjlighet och här cyklar vi på den tidiga 1920-talsbanan...

    Comment


    • #3
      Snygg!! Den ger mig Gefle vibbar och märkningen läser jag som NQ3 men hittar inget i boken tyvärr.

      Comment


      • #4
        Jag har hävdat på Antikprat att det rör sig om Rörstrand. Jag har själv sett en bonbonjär (lockdosa) ur serien och kunde hjälpligt skönja Rörstrands kronstämpel.

        I tråden på AP är vasens modellbeteckning NP och det är enligt min uppfattning en ganska tydlig kronstämpel i djup version.

        Gefle & Bo Fajans » Grön serie keramik. Gefle? 20 juni 2010 - 18.4

        ----
        Tillägg:

        Möjligtvis hade bonbonjären modellbeteckning NL för jag reagerade på den och fick för mig att den kanske var formgiven av Nils Emil Lundström.
        Last edited by Kaptenen; 2010-08-18, 23:40.

        Comment


        • #5
          För mig känns det som Bo Fajans........

          Comment


          • #6
            Bo fajans Evald Dahlskogs atomglasyr, finns i blått,gult,grönt etc

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Jag har hävdat på Antikprat att det rör sig om Rörstrand. Jag har själv sett en bonbonjär (lockdosa) ur serien och kunde hjälpligt skönja Rörstrands kronstämpel.

              I tråden på AP är vasens modellbeteckning NP och det är enligt min uppfattning en ganska tydlig kronstämpel i djup version.

              Gefle & Bo Fajans » Grön serie keramik. Gefle? 20 juni 2010 - 18.4

              ----
              Tillägg:

              Möjligtvis hade bonbonjären modellbeteckning NL för jag reagerade på den och fick för mig att den kanske var formgiven av Nils Emil Lundström.
              ----

              Vad är det då för någon stämpling i tråden på AP om det skulle vara ED.


              Gefle & Bo Fajans » Grön serie keramik. Gefle? 20 juni 2010 - 18.4

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                ----

                Vad är det då för någon stämpling i tråden på AP om det skulle vara ED.


                Gefle & Bo Fajans » Grön serie keramik. Gefle? 20 juni 2010 - 18.4
                Det vete sjutton men jag är 100 % säker att det är Evald Dahlskog som är upphovsman till denna, har haft flera bl a blå och gröna och att den kallas just atomglasyr. Har även sett gula men de förefallar vara mer sällsynta.
                Har en blå någonstans med ED s märkning jag kan leta på vid tillfälle.

                Comment


                • #9
                  Kaptenen har rätt. Rörstrand och troligen NEL (åtminstone vissa av modellerna). Just den här klotvasen har jag sett i koboltglasyr med gulddekor också, prydligt stämplad Rörstrand.

                  Se även här:

                  Comment


                  • #10
                    Jag har dessvärre inte Bo Fajans-boken. Men jag känner igen namnet Atomglasyr.

                    Nu har det under den senaste tiden dykt upp flera föremål med denna gröna glasyr (bonbonjär, fat, vas, klotvas) och endast bonbonjären och en av vaserna på AP har haft en fabriksstämpel som hjälpligt går att avläsa som Rörstrand.

                    N verkar vara gemensam begynnelsebokstav för denna serie; exempelvis NP (vas), NQ3 (klotvas storlek 3?). Vad jag vet brukar Dahlskogs alster för Bo Fajans vara märkta D åtföljt av ett treställigt tal.

                    Det ska bli spännande att se vad som dyker upp!

                    Comment


                    • #11
                      Ja, så går det när man letar och inte uppdaterar under tiden. Tack Peter!

                      Exemplet med fatet/skålen som Du visar och jag har besvarat ser inte ut att höra till serieproduktionen och inte aktuell serie, men absolut är det samma glasyr.

                      Comment


                      • #12
                        Kul diskussion och onekligen så stämmer det bra överens med Rörstrandsprylarna. Har själv en vas av Dahlskog i snarlik glasyr, men den är bara snarlik inte samma.

                        Comment


                        • #13
                          Hmm, ser ut som jag får dra tillbaks mina 100% , ska kolla i gömmorna och se om jag kan få fram det jag var så säker på

                          Comment


                          • #14
                            Ytterligare en variant.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              ... och kanske den minsta 5 cm hög NI.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X