Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska på kanonställning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Flaska på kanonställning

    Har ärvt denna flaska med ställning, som troligen kommer från min mormors hem. Årtalet som står på ställningen kan nog stämma tror jag. Den har alltid funnits i mitt barndomshem, så länge jag kan minnas. Det enda som är trasigt är korken som har gått av, så att bara halva stitter i.

    Finns några samlare på såna här saker? Är den värd något att tala om?
    Var kan den vara gjord?

    Det vore roligt att höra om någon vet någonting om denna skapelse.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej

    Väldig interessant! - Jag har funderad i många år på dessa kanon-flaskor.
    I danmark fins nogon liknende (se bilder), men nog äldre än din.

    Jo, - det finns sammlare - jag är en av dem
    Bifogade filer
    Last edited by PLYNG; 2010-08-16, 18:06.
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

    Comment


    • #3
      1897 var det utställning i Stockholm.
      Kan flaskan ha ställts ut där tro. Mycket intressant flaska som sagt. Vad står det på alla märkningar?

      Comment


      • #4
        Lars, om du tittar på alla bilderna så syns alla märkningar utom en och det är insidan på den första bilden. Där står det så här: JEREZ Y ARNHEM

        Comment


        • #5
          Jaså - en Sherry från Arnhem. Sherry-karaff från Holland. - Vad är storleken? - Frågar för att kunne jämnföre med mine danska.
          Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
          Min hemsida: www.antikflasker.dk

          Comment


          • #6
            På första bilden ligger kanonröret fel i lavetten, den smala delen är den egentliga kanonens myning som förstås ska vara riktad framåt.

            Jag tror, stick i stäv mot majoriteten här, inte att årtalet (1887?) har med arrangemangets tillkomst att göra, utan att det är årtalet då det holländska företaget grundades, ett inte allför övanligt bruk.

            Hela kanonbygget ger intryck av att vara typiskt SP-material (sales promotion material) från långt fram på 1900-talet. Det här ser man inte på 1800-talet så vitt jag vet.

            Comment


            • #7
              Inte 1887 utan 1897 står det. Jfr med Plyngs lavett, bägge har metallförsedda hjul, kan inte riktigt förstå att den inte skulle vara från tiden. Det kan väl vara SP från tiden? eller hur.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Årtalet är 1897 och flaskan är 32 cm hög. Flaskan har alltid legat på det viset som första bilden visar. Jag vände den och det såg väldigt konstigt ut, tycker jag, men kanske beroende på att jag alltid sett den som här.

                Comment


                • #9
                  Min flaska ligger også fel på lavetten - om den ligger ret, da "tilter" den. Som den ligger på fotot, da är den fästnet med et band, som är redigerad bort. Om "kaninen" var fyllt med innehåll, da kunne den ligge ret.
                  Det finns massor av SP från tiden. Se bilder från industriutstillingar i Illustreret Tidende från slutet av 1800-talet!
                  Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                  Min hemsida: www.antikflasker.dk

                  Comment


                  • #10
                    Vad intressant. Jag hittade Illustreret Tidende. Det är svårt att hitta bland alla dessa nummer. Kan du säga var någon av sidorna med flaskorna finns?

                    Comment


                    • #11
                      Hej igjen

                      Inte bara flaskor - men salgs-fremmande artikler av många olika sorter. - "SP-material var en industri redan på den tiden.

                      Skal kolla Illustreret Tidende o.a. när jag har sovat lite
                      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                      Min hemsida: www.antikflasker.dk

                      Comment


                      • #12
                        Kanske det kan ge något att kontakta Nederländska vinmuséet i just Arnhem.

                        Comment


                        • #13
                          Tack för tipset! Jag har nu mejlat en förfrågan till vinmuseet i Arnhem. Det blir spännande att se om de svarar.

                          Comment


                          • #14
                            Sökte på nätet om bildens flaska: Hamnade här.
                            Hittade denna flaska för några dagar sedan. Hittade inte så mycket på nätet. Det enda var egentligen en film som under 2 minuter och 54 sekunder visade flaskan från alla håll och vinklar. Dam i relief och med text ovanför huvudet Compania Holandesa. Vid botten texten Jerez y Arnhem. Rejält puntelmärke i botten. Tredelad form. Är det någon som vet ålder och om det är något att spara. Är väl inte så gammal. Tror jag.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Man anar kontakter mellan Spanien och Holland här. Men någon annan får googla. Det här är ju ett väldigt reliefutförande som knappast går att göra i annat än en tredelad form. Samtidigt är det imponerande och påkostat med sådan relief och inte helt vanligt. Tiden är en kunskapslös gissning från min sida: 1900-talets första tredjedel. Innehåll, någon vin- eller spritdryck kanske.

                              Comment

                              Working...
                              X