Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Batty`s forever

    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Här en engelsk som innehållit Patent Mustard - Ready for use från Batty & Co Ltd, London S.E., ingen tillverkaremärkning men Rd No 448769 (10,5 cm hög).
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Jag har inte tänkt på att det engelska kungahust har en fransk devis under sitt vapen -
    Dieu et mon droit! Skam den som tänker illa därom (Honi soit que mal y pense) på senapsburken från Batty & Co patent.
    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    I torsdags hade jag lyckan att springa på min första senapsburk av äldre datum. jag har länge velat haft en och högst på önskelistan har de svart/vita från Winborgs samt de från England legat samt, denna modell från Batty & Co.
    Detta är i alla fall vad jag har kommit fram till:

    BATTY & CO

    Historien startar i Barnsley, Yorkshire 1690 när Edward Battie föds, son till stövelmakaren Jonathan. Edward döptes 1696. En andra son Joseph döptes 1701. På grund av fattigdom fick Edward och Joseph gå som lärlingar för att bli knivmakare i Sheffield. När lärlingstiden var slut hade deras far blivit begravd i Barnsley, som ett fattighjon, 1714. Edward, stannande av någon anledning inte kvar i Yorkshire och han fortsatte inte heller som inom knivmakaryrket. Han flyttade till södra London och blev gästgivare i Hackney. Joseph gifte sig med Lydia Heald strax efter att han var färdig som lärling och tillsammans fick de tre minst barn.

    Josephs äldsta son, Edward Batty, flyttade till Hackney efter en lärlingstid som tunn-makare (cooper) och verkar ha hjälpt till vid sin farbrors gästgiveri. Vid denna tid bryggde gästgiverierna sitt eget öl och var därför i behov av tunnor. När farbrodern Edward dör återfinns den unge Edward 1746 som världshusvärd eller pubägare (publican). Edward gifte sig med Ann Ivory från Hertfordshire och de fick sju barn. Edward dör 1780 and hans fru 1784. De begravdes båda tillsammans med farbrodern på St Johns, Hackney.

    Edward och Anns tredje barn i skaran, och tillika första sonen, namngavs också till Edward som ärvde sin fars företag och fastigheter i Puckeridge i Hertfordshire. Han gifte sig med Sarah Pegrom och de fick sju barn. Hans verksamhet var "the White Lion public house" i Hoddesdon, ett gästgiveri som servade handelsresande med häst och vagn på rutten från London till Cambridge. Edward var också den lokale postmästaren. Gästgiveriet kallas nu "the Salisbury Arms".

    Edward och Sarahs yngsta barn var George Batty, som senare utvecklade en mycket framgångsrik firma i Finsbury, London, vilken importerade Italiensk Olja. Runt 1861 levde George i ett stort hus i Hackney med tjänare och vagnar. Han var tillverkare av Batty's Nabob Pickles, bland andra delikatesser. När Edwards fru Sarah dog 1800, gifte han sig med Mary White, en änka som hade fyra eller fler barn. Edward dog 1830 och hans fru Mary avled 1832. Gästgiveriet rapporterades ha bryggt fin öl som serverades i silverstop.

    Edward's äldsta barn från äktenskapet med Mary var John Batty, som döptes på Broxbourne, nära Hoddesdon, 1809. John flyttade till Finsbury i London och arbetade som bryggare när han gifte sig med Louisa Coulson 1830. De fick fyra barn. Den äldste döptes även han till Edward Batty och föddes 1830 eller 1831.....

    Efter detta nämns inget mer mer om Batty & Co
    Texten är fritt översatt från:

    A BRIEF HISTORY OF THE BATTY FAMILY FROM 1690 TO 1900.
    Malcolm Ralph Batty
    Ännu en senapsburk från Batty´s till PES-samlingen. Denna är mest lik Lars M-s och alltså
    gammal. Frågan är om den inte t.o.m. är äldst. Det som skiljer burken från Lars M-s burk är
    dels att Co´s saknas efter Battys´s på det blå fältet och dels att det står nummer 15&16
    Finsbury Pavement istället för bara Finsbury Pavement. Efter idogt forskande har jag kommit
    fram till att burken är från senast 1869 eftersom firman med address Finsbury 15&16 gick
    i konkurs det året. Återuppstod senare och blev slutligen 1903 Englands första Heinz-filial.



    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2013-04-09, 17:16.

    Comment


    • #62
      Här kommer mitt bidrag till senapsburkssamlingen.

      Click image for larger version

Name:	IMG_3979.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	547069Click image for larger version

Name:	IMG_3980.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	547070Click image for larger version

Name:	IMG_3982.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	547071

      Av en ren slump stötte jag på ett liknande set när jag surfade runt häromdagen: http://www.rubylane.com/item/520021-...-Pottery-Cruet

      Mycket stora likheter som ni ser. Men det finns vissa skillnader också. Senapsburkslocken verkar skilja sig lite åt. Brickhandtagen är inte likadana. Jag tycker inte att undersidorna verkar helt lika heller. Min burk och flaska saknar helt märkning.

      Vad tror ni? Är mina "grejor" också från Jie? När kan de vara gjorda? Vad är det tänkt att man ska ha i flaskan? Vinäger? Olja?

      Comment


      • #63
        Påminner lite om "Gästis" serien som Vicke Lindstrand gjorde för Uppsala-Ekeby.
        Men jag hittar inget om någon senapsburk eller vinägrettflaska någonstans.....

        Comment


        • #64
          Tack prylsnubben. Du gav mig svar på en annan sak...
          Jag har en liten såspanna med fat av Vicke Lindstrand, som mycket riktigt påminner starkt om min senapsburk plus flaska. Nu har jag fått veta att såspannan hör till serien "Gästis"!

          Men jag tror trots nog inte att senapsburken hör till "Gästis". När allt står intill varandra ser man att glasyren verkar tjockare och gulare på Vicke Lindstrandsakerna.

          Comment


          • #65
            Senapsburk från Revol La Porcelaine och för Edmond Fallot à Beaune depuis 1840 har jag visat på inlägg 42 men här kommer en med lite annorlunda stämpel.
            Även Selsbo keramik har jag visat på inlägg 53. Ingen stämpel men denna modell 101, är jag övertygad kommer från Simlångsdalen och Selsbo.
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              La Mare Vineyards Jersey Mustard och på baksidan ett vapen med hästhuvuden.
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Winborgs.

                Ännu en Winborgs. Rörstrand efter 1884. Rymmer 1,5 dl. Väl använd. För övrigt en trevlig tråd.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Det var gammal fin burk du visar Svärdsfalla!

                  Här kommer en betydligt yngre: Gloria Concepts Inc från The Franklin Mint och Fine Porcelain Japan. 8,5 cm hög och rymmer inte mer än ca 8 cl.
                  Jag passar också på att visa ett senapsglas för Halmstad Senap och Halmstads Senapsfabrik. Glaset är franskt (Reims) och 7,5 cm högt och rymmer bara 10 cl.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Senap från Holland

                    Här en burk med "Echte Zaansche Mosterd, De Huisman" från Zaandam. Ingen märkning på burken och 7 cm hög.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Teakburkar med text på ett läderband har man ju sett då och då. Här en senapsburk med invändigt glas och etikett Lahäll ELKA Sweden. 8 cm hög och 5 cm Ø.
                      Jag passar också på att visa en liten burk i blyfritt stengods från Höganäs. 8 cm hög och 7 cm Ø.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        Moutarde Pikarome och Les cousins Dagousset är beteckningar på denna burk från Digion. Tyvärr fanns inget lock med. 8,5 cm hög.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Burkar från Batty & Co (Ltd) har visats på inlägg 3, 20, 45 och 61 ovan. Samtliga har ett blått band och prylsnubben har analyserat ålder mm. http://precisensan.com/antikforum/sh...t=senapsburkar
                          Här kommer ytterligare men den saknar det blåa bandet och den har inte plan botten utan den har en ordentlig "fotring".
                          (Burken har alltså ett till synes större innehåll än vad den verkligen har.) Helt slät och 9 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Senap

                            2 små glas..
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Glasburk..

                              Hittade en till liten burk..bland prylarna..
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Harriboy Visa inlägg
                                Hittade en till liten burk..bland prylarna..
                                Kul med dina burkar Harryboy! Vinägron och Nyckelsenap har jag aldrig hört talas om. Slottssenap är ju mer bekant men Slottsättiksprit och Slottsmajonäs är väl inte så kända idag.
                                Här en mer modern senapsburk som "bästföre" ännu inte gått ut (2014 - 07 - 31). Kronans Droghandel 1907 står det på etiketten men i godset också en krona och 2013.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2014-05-28, 19:17.

                                Comment

                                Working...
                                X