Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Apoteket Vakteln

    Från Apoteket Vakteln i Halmstad kom senapen och burken från Laholm för 50 år sedan.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Här tre burkar från såväl Frankrike som England och Sverige. Det enda ursprunget som kan anges är Henry Watson Pottery, England
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Stengods av okänd härkomst, möjligen Bornholm, c:a 35 år gammal.

        Click image for larger version

Name:	senapsburk.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	525974

        Click image for larger version

Name:	senap-lock.jpg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	525975

        Click image for larger version

Name:	senap-botten.jpg
Views:	1
Size:	25,5 KB
ID:	525976

        Comment


        • #34
          Trevliga!
          Den franska har jag aldrig sett förut och det kanske blir svårt att få fram vad signaturen betyder.

          Charlotte Watson Cream Mustard Pot ingår i en stooor serie.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
            Stengods av okänd härkomst, möjligen Bornholm, c:a 35 år gammal.

            [ATTACH]106327[/ATTACH]

            [ATTACH]106328[/ATTACH]

            [ATTACH]106329[/ATTACH]
            Visst är den från Bornholm och närmare bestämt från Svaneke, Nis Stougaard (1906 - 1987).

            Comment


            • #36
              Karl Mehlem för Reinhold Merkelbach i Grenzhausen, RM i stjärna 3300 P, formgiven 1924/ 25, höjd 8 cm.



              Click image for larger version

Name:	Reinhold Merkelbach 3300 design Karl Mehlem res.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	525979Click image for larger version

Name:	Reinhold Merkelbach 3300 design Karl Mehlem 1 res.jpg
Views:	1
Size:	32,2 KB
ID:	525980

              Comment


              • #37
                Tack Kaptenen för identifieringen av signaturen.

                Comment


                • #38
                  Två franska

                  Här är två senapsburkar från Frankrike.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Höganäs

                    Senapsburk, mindre storleken av två. Saltglaserat stengods Höganäs. Rymd 1 Kubikdecimaltum=2.6 cl. Finns med i priskuranten från 1859. Har antagligen innehållit senapspulver typ Colmans.http://sv.wikipedia.org/wiki/Colman's
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2012-02-01, 00:21.

                    Comment


                    • #40
                      Då visar jag en som jag trodde låg här redan. Senapsburk från Gabrielverken.


                      Click image for larger version

Name:	100_2000.JPG
Views:	1
Size:	96,8 KB
ID:	529796Click image for larger version

Name:	100_2002.JPG
Views:	1
Size:	79,7 KB
ID:	529795

                      Comment


                      • #41
                        Mustard Pot

                        "Ideal for Use at Home or on Safari" från Henry Watson Pottery.
                        5 cm hög och 6 cm i diam.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Revol Porcelaine

                          I Beaune finns inte bara bourgogneviner utan också dijonsenap!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Vallauris & Boda

                            I södra Frankrike och i Vallauris bodde ju Picasso en gång i tiden. Men jag tror inte att det är han som ligger bakom detta lilla kärl för senap.
                            Att det är Signe Persson-Melin som ligger bakom "Senap i kvadrat" är det dock ingen tvekan om - och trots att det är glas får den komma med på en keramiktråd.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Trevliga burkar!

                              Jag går tillfälligt bet på tillverkaren i Vallauris. Formen verkar vara en traditionell "marmite" men funktionen för just senap kom under tidigt 1900-tal. Söker man efter Pots ā moutarde så finner man bild på sidan 122 i del två av följande doktorsavhandling av Jean Ferdinand Petrucci.

                              Les poteries et les potiers de Vallauris 1501-1945

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Tack för bidraget till senapsburkstråden!

                                Här en engelsk som innehållit Patent Mustard - Ready for use från Batty & Co Ltd, London S.E., ingen tillverkaremärkning men Rd No 448769 (10,5 cm hög).
                                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                ...............
                                Dieu et mon droit! Skam den som tänker illa därom (Honi soit que mal y pense) på senapsburken från Batty & Co patent.
                                ..
                                I torsdags hade jag lyckan att springa på min första senapsburk av äldre datum. jag har länge velat haft en och högst på önskelistan har de svart/vita från Winborgs samt de från England legat samt, denna modell från Batty & Co. Jag har sökt mycket efter information om företaget men det verkar inte vara helt lätt att finna. Frågan om dessa burkar har varit uppe ett antal gånger på Engelska släktforskningssajter där ämnena rört The Batty family.

                                Click image for larger version

Name:	mustard.4.jpg
Views:	1
Size:	33,7 KB
ID:	531338Click image for larger version

Name:	mustard.2.jpg
Views:	1
Size:	74,5 KB
ID:	531339Click image for larger version

Name:	mustard.3.jpg
Views:	1
Size:	61,0 KB
ID:	531340Click image for larger version

Name:	mustard.1.jpg
Views:	1
Size:	71,6 KB
ID:	531341Click image for larger version

Name:	mustard.5.jpg
Views:	1
Size:	62,7 KB
ID:	531342

                                Detta är i alla fall vad jag har kommit fram till:

                                BATTY & CO

                                Historien startar i Barnsley, Yorkshire 1690 när Edward Battie föds, son till stövelmakaren Jonathan. Edward döptes 1696. En andra son Joseph döptes 1701. På grund av fattigdom fick Edward och Joseph gå som lärlingar för att bli knivmakare i Sheffield. När lärlingstiden var slut hade deras far blivit begravd i Barnsley, som ett fattighjon, 1714. Edward, stannande av någon anledning inte kvar i Yorkshire och han fortsatte inte heller som inom knivmakaryrket. Han flyttade till södra London och blev gästgivare i Hackney. Joseph gifte sig med Lydia Heald strax efter att han var färdig som lärling och tillsammans fick de tre minst barn.

                                Josephs äldsta son, Edward Batty, flyttade till Hackney efter en lärlingstid som tunn-makare (cooper) och verkar ha hjälpt till vid sin farbrors gästgiveri. Vid denna tid bryggde gästgiverierna sitt eget öl och var därför i behov av tunnor. När farbrodern Edward dör återfinns den unge Edward 1746 som världshusvärd eller pubägare (publican). Edward gifte sig med Ann Ivory från Hertfordshire och de fick sju barn. Edward dör 1780 and hans fru 1784. De begravdes båda tillsammans med farbrodern på St Johns, Hackney.

                                Edward och Anns tredje barn i skaran, och tillika första sonen, namngavs också till Edward som ärvde sin fars företag och fastigheter i Puckeridge i Hertfordshire. Han gifte sig med Sarah Pegrom och de fick sju barn. Hans verksamhet var "the White Lion public house" i Hoddesdon, ett gästgiveri som servade handelsresande med häst och vagn på rutten från London till Cambridge. Edward var också den lokale postmästaren. Gästgiveriet kallas nu "the Salisbury Arms".

                                Edward och Sarahs yngsta barn var George Batty, som senare utvecklade en mycket framgångsrik firma i Finsbury, London, vilken importerade Italiensk Olja. Runt 1861 levde George i ett stort hus i Hackney med tjänare och vagnar. Han var tillverkare av Batty's Nabob Pickles, bland andra delikatesser. När Edwards fru Sarah dog 1800, gifte han sig med Mary White, en änka som hade fyra eller fler barn. Edward dog 1830 och hans fru Mary avled 1832. Gästgiveriet rapporterades ha bryggt fin öl som serverades i silverstop.

                                Edward's äldsta barn från äktenskapet med Mary var John Batty, som döptes på Broxbourne, nära Hoddesdon, 1809. John flyttade till Finsbury i London och arbetade som bryggare när han gifte sig med Louisa Coulson 1830. De fick fyra barn. Den äldste döptes även han till Edward Batty och föddes 1830 eller 1831.....

                                Efter detta nämns inget mer mer om Batty & Co
                                Texten är fritt översatt från:

                                A BRIEF HISTORY OF THE BATTY FAMILY FROM 1690 TO 1900.
                                Malcolm Ralph Batty


                                Nästa bild är reklam för Nabobs Pickles från 1903.


                                Click image for larger version

Name:	nabob2.jpg
Views:	1
Size:	79,2 KB
ID:	531344

                                1905 köper Heinz upp Batty & Co fabriken, tillverkare av de berömde Nabob Pickles, i Peckham och flyttar produktionen till den för ändamålet första byggda fabriken i England, till Harlesden, 1925

                                Reklam från 1907:


                                Click image for larger version

Name:	nabob.jpg
Views:	1
Size:	82,2 KB
ID:	531343

                                Enligt "Marinarkeobloggen" ska Batty & Co ha grundats av George Batty och hans fru 1825, och vid tiden runt 1800-talet ska senap ha varit en lyxvara som framförallt brukades av de som hade det bättre ställt.
                                Något gick galet! (#404) Den efterfrågade sidan finns inte på sjohistoriska.se.


                                På en annan sida fann jag en samlare som skrev att han funnit att Batty & Co hade ett lager i Edinburg på 1800-talet, och att det ska finnas kopplingar till Indien? Jag finner det intressant med de små variationerna på burkarna. På min burk finns inte Rd. nr. utskrivet vid den runda loggan vid basen. Jag har även sett att det finns olika former av text på den blå delen av burken. På min burk verkar texten vara inristad i godset, det är lite klumpigt gjort på vissa ställen, är det lika på din burk Kaptenen? Lars Ms burk har överföringstryck och vid en avslutad auktion på ebay finns en burk med guldtext som gick för $53 dollar.

                                Nu har jag kapat tråden rejält med länkar och bilder hoppas det är okej. Ändå spännande hur mycket historia det finns i en liten burk!
                                Last edited by simco; 2012-03-17, 19:58.

                                Comment

                                Working...
                                X