Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fin senapsburk från Enegårdens Hantverk i Förkärla utanför Karlskrona som grundades 1981 av Leif Åke Nilsson.



    Här har vi Umeubbes...
    Last edited by Kaptenen; 2011-04-09, 18:55.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Fin senapsburk från Enegårdens Hantverk i Förkärla utanför Karlskrona som grundades 1981 av Leif Åke Nilsson.



      Här har vi Umeubbes...
      http://precisensan.com/antikforum/sh...=sarreguemines
      10kr verkar ju ha varit ett rimligt pris...

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        [ Hallå Pålle, skulle säkert Kim von Platen säga, varför så blyg. Din "senapsburk" slår de mesta andra med hästlängder, enligt lilla mig....
        Kärt barn har många namn, sägs det, så man håller till godo och ler.

        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Fin senapsburk från Enegårdens Hantverk i Förkärla utanför Karlskrona som grundades 1981 av Leif Åke Nilsson.]
        Stort tack, Kaptenen!
        p-son

        Comment


        • #19
          En Rosenkvist på Apoteket i Höganäs

          Jag hade tänkt lägga in denna lilla burk under Höganäsrubriken men den passar ju lika bra här!
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Senapsburkar från Holland, England och Sverige

            Delft brukar ju ha blå dekor men här är en senapsburk i grönt.
            Jag har inte tänkt på att det engelska kungahust har en fransk devis under sitt vapen -
            Dieu et mon droit! Skam den som tänker illa därom (Honi soit que mal y pense) på senapsburken från Batty & Co patent.
            Slutligen en liten burk från Laholm.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ytterligare två senapsburkar

              Här är en dansk och en svensk burk.
              Först Aksini -Aksel Sigvald Nielsen - Stentøj.
              Och sedan Lizz Werneroth från Västra Vemmenhög.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Senapsburkarnas Rolls Royce

                Vilken häftig senapsburk (Dijon GREy.poupoN France 1777) , undrar hur gammal den kan vara ca 1900 ? Depose är ju inte svårt att förstå som står under men på andra yngre burkar står det Deposee med två e ?
                Under Depose står det B O ? Vapenskölden, något stadsvapen antar jag och en orden, vad kan det vara ?
                Naturigtvis är det staden Dijons stadsvapen.http://translate.google.se/translate...org/wiki/Dijon
                Bifogade filer
                Last edited by prylsnubben; 2011-06-22, 21:37.

                Comment


                • #23
                  Senapsburkarnas Volkswagen

                  -alla lika men olika färger. Av Stig Lindberg för Apoteken på 1970-talet.
                  En kompis använder sådana burkar och bakar muffins i. Det blir höga raka muffins!
                  Som portionsformar för efterrätter duger de också.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Roligt att se den vackra Grey Poupon- burken och alla? glasyrvarianter på Apotekets senapsburkar.

                    Här en i emalj från Gebrüder Bing i Nürnberg. Företaget är absolut mer känt i Sverige för plåtleksaker. Stämpeln användes 1902-1925.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Häftig, en sån har nog Peter Plunkty sin senap i.

                      Comment


                      • #26
                        Hallå Kapten,
                        Hade glömt den här tråden som är väldigt spännande för en reklamman. Mitt torftiga bidrag är denna, stämplad Höganäs, men vill minnas att den smakade väldigt gott.
                        So long....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Tack för bidraget Kim!

                          Riktigt glad blev jag, när jag fann denna burk som har innehållit Lucknow chutney, som består av saltade limefrukter. Ja, jag vet att chutney inte är senap, men jag förmodar att det inte blir någon lång chutney-tråd om jag skulle lägga den i en ny. Burken är 12 cm hög och har någon form av drake på ena sidan och ett stånd där det säljs chutney under palmer. Burken attribueras till tillverkaren Davenport, men denna är inte stämplad. En annan liknande burk är stämplad och har liksom denna pseudotecken eller är det kanske hindi.


                          Auktionsnotering från BBR, Elsecar Heritage Centre, Barnsley, S Yorks. Kitchenalia, december 2005

                          83. LUCKNOW CHUTNEY
                          JAR. 4.75 ins tall, shaped jar,
                          white glaze with black pictorial
                          transfer showing natives carrying
                          crates etc. ‘LUCKNOW
                          CHUTNEY’ to one side, mythical
                          beast (dragon?) to the other.
                          Good. NR £40-60+.




                          Andrew Hartley Fine Arts, Victoria Hall, Little Lane, Ilkley
                          Lot 6
                          Description / estimated price £80-120
                          Actual Price £75

                          Ceramics
                          "A RARE DAVENPORT STONE CHINA JAR printed in underglaze black with two vignettes of Indian natives stirring a cauldron in landscape and a quayside scene with natives packing crates of ""Indian Chutnee"" below pseudo script, printed DAVENPORT, 4"" high"

                          Click image for larger version

Name:	Davenport chutney jar.jpg
Views:	1
Size:	11,0 KB
ID:	521639



                          Jag fann reklam för chutney från 1869 och den är kanske samtida med burken.

                          Click image for larger version

Name:	Chutney.jpg
Views:	1
Size:	80,3 KB
ID:	521638

                          1 hogshead ca 238.5 liter men läs gärna mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/Hogshead

                          The Sydney Morning Herald (NSW : 1842 - 1954), Saturday 8 May 1869
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Mina bidrag

                            Först en likadan Winborgare som Prylsnubben har i inlägg nr 2, min märkt 13 i botten. Och sen en mindre som jag tror är en senapsburk, rätta mig gärna om det är fel. Den lilla burken är i någon sorts glaserad lergods med ett glaslock, märkt med ett P i botten.
                            Bifogade filer
                            Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                            Comment


                            • #29
                              Misstänkta rörstrandare båda två. Tack för bidragen.

                              Comment


                              • #30
                                Jag har en likadan "Lejonburken" Med Rörstrandsstämpel under!!
                                Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                                Comment

                                Working...
                                X