Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Snedsenap....

    nej, men sned fotograf....
    Signes SKÅNSKA finns inte med tidigare.
    Bifogade filer

    Comment


    • …….och snea fisken Fin burk!
      Senapssked, spatel, kryddsked eller vad? 12 x 1,5 cm. Gense 18-8 stainless Sweden.
      Bifogade filer

      Comment


      • Det var inte bara Limmared som gjorde en "tunna" för att ha senap i. Här är det Surte som gjort denna lilla som rymmer 10 cl upp till kanten (6,8 cm hög). Locket är rostfritt och där står också PAT.SÖKT . Jag funderar på vem som sökte och hur gick det?
        Jag passar på att visa en burk som är "designet af Nick Refsgaard" ? Om den är gjord i Danmark så är den avsedd för Sverige med svensk stavning.
        Slutligen gör jag en länk till P.W Möllers senapsfabrik i Malmö med ett inlägg från 2011. http://precisensan.com/antikforum/sh...47-Gräddflaska
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2019-02-10, 18:29.

        Comment


        • Mustard before Brexit!
          Här tre olika senapsburkar från Storbritannien.
          Först en från den lilla ön "Isle of Arran". (Väster om Glasgow men tillhör inte Inre Hybriderna.) Det är "Larbert Pottery. Scottish Collectable" som gjort burken. 10 cm hög och 7,5 cm diam.
          Nr 2 är tillverkad av Pearcers of Chesterfield Pottery. 7 cm hög och 7,5 cm diam.
          Och nr 3 är från Portmeirion Pottery i Stoke-on Trent och för "Creole Mustard Sheldon Cuffley New Orleans.". Med lock 12,3 cm hög och 7,8 cm diam.
          Bifogade filer

          Comment


          • Norrmans

            Berth Norrman och Motala finns på många trådar men jag har inte sett honom bland senapsburkarna men nu...…
            Bifogade filer

            Comment


            • Att Krukmakaren i Höganäs har gjort senapsburkar till apotek har vi sett här (nr 52) http://precisensan.com/antikforum/sh...psburkar/page6. Då åt Kronan i Göteborg. Men här är det åt Apoteket Lejonet i Landskrona. Samma utseende men olika namn.
              Lejonet finns även i Göteborg (nr 100) http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page10
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2019-02-25, 17:27.

              Comment


              • Ingrid heter den här serien kryddburkar från Gustafsberg och där även senap ingår. På inlägg 130 finns en annan från Gustavsberg http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page13 Vågar man gissa på 1920-tal?
                Jag passar på att visa en liten burk som är anonym men dekoren tyder på långt bort i Asien.....
                Bifogade filer

                Comment


                • Råkade bli en senapsburk idag, om jag tolkat stämplarna rätt är det Kunglig dansk och sent 1800-tal. Click image for larger version

Name:	20190305_152034.jpg
Views:	1
Size:	39,7 KB
ID:	570496Click image for larger version

Name:	20190305_152019.jpg
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	570497

                  Comment


                  • Hej Lars M och FBQ

                    Vad trevliga senapsburkar.

                    Hur stor är Gustavsberg modell Ingrid?
                    Din burk, från "långt bort i Asien", kan den vara från Japan?

                    En så trevlig dansk, en kunglig senapsburk, har jag inte sett
                    förut.

                    Min dotter hade som sagt varit i Japan och tagit med sig en
                    liten, liten senapsburk(5 cm hög), till mig. Den ser ut att vara
                    tillverkad i Kina, hum. Men säkert japansk design?...kanske...

                    "Hanafuumi" keramik?

                    Den lilla eleganta burken har fått låna en elegant liten sked
                    av David Andersen, så länge.

                    Jag förundras över att flera senapsburkar är så väldigt små?

                    Hälsar

                    Staffan
                    Bifogade filer
                    Last edited by Staffan Kvist; 2019-03-06, 14:21.

                    Comment


                    • Tack Staffan K!
                      Jo, Ingrid är 6,5 x 6,5 cm i basen och 5,5 x 5,5 cm i öppningen och med lock är den 11 cm hög. "Stil", dekor och mönster är väl nationalromantik eller jugend? Min burk från Asien är bara 7,5 cm hög med lock och utan 5,5 cm. Till skillnad från "Ingrid" har den som synes en öppning för sked eller spatel och med "guldknopp".
                      Och grattis till en från Japan eller Kina!
                      En dansk burk med de tre sunden får man givetvis också gratulera till FBQ! Den saknar man!
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2019-03-06, 18:44.

                      Comment


                      • Hej Lars M

                        Jo, då är Ingrids senapsburk ändå också ganska
                        liten? Var senapen mycket starkare förr? Ja, så
                        det behövdes mindre mängd? Jag tänker också
                        på engelska små senapsburkar i glas. Ja, som jag
                        trodde var en saltskål.

                        Min lilla dotter skickade också en bild, när hon var
                        i Japan, från ett, kanske snabbmatsställe. Burkar
                        för kryddor och senap, troligtvis.

                        Hälsar

                        Staffan
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Tack Staffan!
                          Jag fortsätter med det småttiga. Efter att ha letat igenom tråden kan jag inte hitta något saltglaserat krus och med samma rostfria lock som vi sett många exempel på. Ett "K" på flärpen dock! Tyvärr ingen stämpel på kruset. Höganäs, Raus, Wallåkra eller...…. ? Kanske i någon priskurant eller hos en kunnig PES-are?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Vad folk vill ha

                            …….och nu blir det reklam! Från tidningen VI den 11 dec 1953. "Många millioner glas om året"
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hej Lars M

                              Är det ett saltglaserat litet krus?

                              Vad trevligt, det har jag aldrig sett förut. Det måste
                              vara en raritet. Jag undrar ofta över vilka som kan ha
                              tillverkat de små krusen...senapsburkarna till de metall-
                              locken både från Gense och de liknande.

                              Vad roligt hälsar

                              Staffan

                              Comment


                              • Tack Staffan!
                                Vid närmare granskning kan man med svårighet utläsa "svenskt rostfritt stål" precis under gångjärnet. Så allt tyder på svenskt tillverkning! Men Gense kan ju mycket väl ha varit med?
                                Jag passar på att visa en glasburk med plastlock från Apoteket Tjädern. Det är senap som är "starkare och kryddigare" och bör vara från 2008. Men vilken tjäder? Sandviken, Hyltebruk eller Likenäs? Jag gissar på Värmland och Likenäs. http://www.belowtheclouds.com/2008/1...julsenap-2008/
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X