Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack Staffan! Din sked passar säkert till den här burken ( inlägg nr 121): http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page13
    Här en sked märkt Apoteket från Boda Nova. Kan det vara av Signe Persson-Melin? Men har apoteket sålt skedar?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2018-09-24, 19:27.

    Comment


    • En glasburk med flänsar för skruvlock och kanske för senap? PLM och S13 vilket väl är Surte. KK1 vet jag inte vad det står för i just detta fall...……. (8,5 cm hög)
      Bifogade filer

      Comment


      • Två senapsburkar från Syco i Strömstad. De rymmer inga stora mängder men till en ärtsoppa med fläsk räcker det kanske.
        Modellnr 4056.
        Bifogade filer

        Comment


        • Jag fyller på med ytterligare en senapsburk. Mörkbrunt med ljus dekor och text har ju flera gjort t ex Höganäs. Här är det dock en tidstypisk från Gabriel.
          Bifogade filer

          Comment


          • Givetvis har Jie också gjort senapsburkar. Ingen märkning eller stämpel men dekor och formspråk talar för Gantofta.
            Apoteksbolagets alla burkar för senap är svåra att hålla reda på. 2005 tillverkade Höganäs Keramik denna och på etiketten kan man läsa att Apoteket Produktion & Laboratorier i Malmö stod för innehållet. Tillhörande sked från Boda Nova och med Apotekets logga har jag visat tidigare: http://precisensan.com/antikforum/sh...sburkar/page28.
            Bifogade filer

            Comment


            • Reinhold Merkelbach från Grenzhausen finnns med på flera inlägg (36, 171, 174, 264 och 267) men denna brunglaserade med nr 3483 tror jag inte finns med. En liten vit porslinssked fick följa med på bilden.
              Bifogade filer

              Comment


              • Apotekare Wiksells Senap är tillverkad enligt ett gammalt familjerecept av J. Wunderman AB i Uppsala. Glasburk med plåtlock, B6. Om tillverkning av ättika och senap från Uppsala kan man läsa här: http://www.uppsalaindustriminnesfore...fabrik-slotts/

                Givetvis är det Slotts som är det stora namnet och det är ju lite intressant att det finns 70 olika modeller av glas med Slottssenap. Inte så dumt för Limmared!
                Bifogade filer

                Comment


                • Senap från Gamla Apoteket i Upplands Väsby , så är det nog bara det gamla huset som avses. Burken Made in England är troligen Denby stoneware?
                  En senapsburk från Apoteket AB är säkert innehållet från det statliga bolaget men burken med både Rörstrand och Höganäs Keramik...…… Är det Finland som är med och spökar?
                  Nyman & Nyman Höganäskeramik med tidstypiska färger har också gjort en senapsburk som väl bör vara från 1930-talet?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2018-12-31, 17:06.

                  Comment


                  • Vackrare vardagsvara lanserades ju för 100 år sedan och Höganäsbolaget med Edgar Böckman nappade på trenden. Här en senapsburk som finns med i en priskurant från 1926. Sid nr 9 http://www.stawford.se/pdf/1926.pdf Nr 171 för 1:- (och jag fick betala 10 SEK......hm!) Blå färg i två nyanser men ingen extra dekor. 11 cm hög och rymmer 0,18 l.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Mittelscharfer Senf

                      Carl Kühne KG är en stor tysk tillverkare av bl a senap. Här en senapsburk med typografisk dekor och med senap på många olika språk: SENAPA, Moutarde, Mostacera, Senapsis alba + brassica m fl. Burken är i mjölkvitt glas och med två lock. Ett yttre ibrun plast och ett inre i metall (som jag inte tror är original utan utbytt?)
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Upsala ättiksfabrik

                        Hur reklamfolk och marknadsförare tänkte 1952 kan man fundera på. Här en annons i Fickjournalen nr 36 den 4 sept 1952, som jag trodde vände sig till ungdomar. "Jag gillar skarpt...….Herrgårds-senap GOD och STARK Nyhet!
                        Men det som är mest intressant är glaset med lodräta räfflor i sektioner och med metallock. Något sådant har jag aldrig sett.
                        Är det fortfarande Limmared och Ollers?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • När blev Gustav Eriksson i Eskilstuna Gense? Senapsburken som troligen är från Rörstrand med ett V. i godset har ett rostfritt lock med texten Gust. Eriksson Rostfri Eskilstuna. Skeden är lånad från Uppsala.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Hej Lars M

                            Ett sådant ovanligt lock. Jag har aldrig sett den
                            texten, bara Gense. Vad trevligt fynd.

                            På Internet läser jag detta(delar av större text)

                            -"Bolagisering sker 1898 och namnet blir då AB Gustaf
                            Erikssons Metallfabrik.

                            1917 tillträdde ingenjör Arvid Hedlund som företagsledare och
                            genomförde nya tillverkningsmetoder samt utökade maskinparken.

                            1925 efterträddes A Hedlund av sonen Lars.

                            Produkter i rostfritt stål började tillverkas 1930.

                            1945 flyttar man till den nybyggda fabriken på Skogstorps-
                            vägen i Vilsta.

                            1946 byter man namn till AB Gense.

                            År 1964 övertogs företaget av Guldsmeds Aktiebolaget – GAB.

                            1969 flyttades delar av tillverkningen från Stockholm till Eskilstuna
                            (gällde kakelugnsluckor, kassaskåp, bestick och kokkärl).

                            1979 flyttas hela GAB:s verksamhet till Eskilstuna".


                            Hoppas det här stämmer....

                            Hälsar

                            Staffan
                            Last edited by Staffan Kvist; 2019-01-26, 18:15.

                            Comment


                            • Hej

                              Jag har inte hittat den här senapsburken i tråden.
                              Har jag fel?

                              Nu är den diskad efter Julborden och skall ställas
                              undan, kanske till nästa Jul. Den är tillverkad av
                              Krukmakaren, KN i Höganäs, men vem är det och när?

                              Trädelen är tillverkad av kanske S S, men vem är det?
                              Äkta teak från Bangkok, skall det vara.

                              Den var fylld med Graveley senap...

                              Tillägg: Jag tycker den är stor, 10 cm på höjden och
                              texten på utsidan berättar att den rymmer 1/4 liter.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2019-01-27, 15:45.

                              Comment


                              • Tack Staffan för genomgången av Gense och dess historik!

                                Vad gäller Krukmakaren i Höganäs så finns mer här http://precisensan.com/antikforum/sh...-Höganäs/page2

                                SS på teakprodukter brukar tillskrivas "Svenska Slöjdföreningen" eller "Svensk Slöjd" men jag är inte säker på att det stämmer - det kan ju lika gärna vara ett företagsnamns förkortning och logga.

                                Comment

                                Working...
                                X