Sidan 33 av 34 FörstaFörsta ... 23 30 31 32 33 34 SistaSista
Resultat 321 till 330 av 334

Ämne: Senapsburkar

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ytterligare ett litet krus från Frankrike som jag inte har så mycket att tillägga om mer än att det är 8 cm högt och rymmer 10 cl.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    apr 2009

Nordstjärnan

Louise Adelborg och Rörstrand är ju ofta lite extra och den här ovala senapsburken från 1952 tycker jag passar in. På insidan av locket finns en delvis handskriven etikett: LAG ADELBORG Spbh. Och priset står sig - jag fick betala 12 SEK! 9 cm hög.

Reg.datum
    apr 2009

Il n'y a que Maille qui m'aille

Senap från Dijon av märket Maille (från 1747) finns med på flera inlägg - nr 87, nr 97 och nr 186. Här en liten burk i porslin med text i svart och en rosa vapensköld. 6 cm hög och 4,5 cm Ø och liten träspatel. Det är bara Maille som passar mig!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Tunnliknande....

...senapsburk, en modell som vi sett tidigare på tråden och då
    från V&B. Denna känns nog äldre för mig, helt omärkt tyvärr...

Reg.datum
    apr 2009
    Mor Matildas skinkor tarvar en mild senap. Det är Jakobsdals i Göteborg som tagit fram denna senap i en bygelburk med gummipackning. Burken är märkt NC i en triangel och därunder 08 understruket. Burken bör vara från 2013. 8,5 cm hög och 6 cm Ø.

Reg.datum
    apr 2009
    Inte är det i Sverige man skriver bokstaven p så här? En hybrid mellan p, b och f? Och ordet senap finns väl bara i Sverige? Alltså import? Portugal? Hur som helst en saltglaserad burk 10,5 cm Ø och 8,8 cm hög och med nr 712.
    Senast redigerat av Lars M den 2020-06-28 klockan 18:21.

Reg.datum
    apr 2009
    Laholms Keramik gjorde burkar för senap åt både apotek och andra (nr 20 och 31).
    Här är en som varken är signerad eller har etikett. Kombinationen av gul och brun färg samt sättet att skriva SENAP gör att jag vågar påstå att den här kommer från staden vid Lagan. 8 cm hög, 7 cm Ø i botten och 4,8 cm Ø i öppningen.

Reg.datum
    apr 2009
    "Den fina aromen" Kungs-ättika, Slotts-senap och Upsala jul-senap (skånsk typ) från en annons i Husmodern nr 51/1927. Den stilfulla karaffen har prylsnubben visat här http://precisensan.com/antikforum/sh...%E4ttiksfabrik.
    Senapsglaset har jag inte sett. Är det Empire State Building - typ?

Reg.datum
    apr 2009
    Burkar från Aksini finns på inlägg 21 och 86 http://precisensan.com/antikforum/sh...psburkar/page9. DanskeBodil visade en hel uppsättning keramik här (nr 10) http://precisensan.com/antikforum/sh...ielsen-Danmark. Och nu en senapsburk i samma serie.
    Senast redigerat av Lars M den 2020-08-21 klockan 15:45.

Reg.datum
    apr 2009
    Formen känner man igen både från Rörstrand och saltglaserat. Och den tekniska lösningen på locket med rostfritt från Gense eller helt anonymt. Här är det burk i benporslin från Gustavsberg med nr 118. Jag passar också på att visa en burk från Scotland: Craigomus Pottery i Stirling och det var Inniemore Scotch Mustard som gjort innehållet. https://www.google.se/search?q=innie...w=1920&bih=969
    Senast redigerat av Lars M den 2020-10-29 klockan 16:41.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •