Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand 1800-tals tallrikar - vad för dekor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rörstrand 1800-tals tallrikar - vad för dekor?

    Click image for larger version

Name:	IMG_0053.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	622636

    Click image for larger version

Name:	IMG_0056.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	622637Hej! jag är ny i forumet och uppskattar verkligen den hjälp jag ser att många bidrar med. Är själv i behov av hjälp från någon som kan svara på vad tallrikarnas dekor heter samt hur gamla de är och ev. ca värde. Har köpt tallrikarna nyss och har lyckats få fram att de är äkta tallrikar med en stämpel från ca mitten av 1800-talet.

    tack för svar!

    hälsningar

    AT
    Last edited by Alexander; 2010-08-10, 20:19.

  • #2
    Hej och välkommen till porslinsdårarna!

    Trevlig tallrik! I boken "Svenskt Porslin" av Helena Dahlbäck Lutteman finns din tallrik på bild på sid 170. I bildtexten sägs "Parallelliteten mellan Rörstrand och Gustafsberg är ofta slående. Här Rörstrands motsvarighet till Sobrown."

    Något dekornamn har jag inte kunnat hitta, men det är inget ovanligt vid mitten av 1800-talet. Gustavsbergs "Sobrown" kom 1852 och jag skulle gissa att Rörstrands motsvarighet kom under samma decennium.

    Men vad är det för djupstämpel!!?? Kan du lägga in en närbild på den?

    P.S
    Hör gärna av dig om du vill sälja en av tallrikarna!
    Last edited by Hossbach; 2010-08-10, 21:28.

    Comment


    • #3
      hej och tack för svaret! har du någon aning om värdet?

      Comment


      • #4
        Jättesvårt! Kan nog variera en hel del, men troligen 100 - 150 kr/st om man säljer på Tradera. Kan bli både mindre eller mer beroende på hur stort intresset från samlare är. Andra PES:are kan nog ha en annan uppfattning..

        Comment


        • #5
          okej tack. det verkar dock väldigt svårt att hitta information om just den här dekoren på internet, vilket bara kan vara positivt enligt mig! om du har några länkar etc får du gärna dela med dig.

          Comment


          • #6
            Nja, än så länge är nog böcker den bästa källan för information om porslin (förutom detta forum förstås... )

            Det kan mycket väl vara så att denna servis är en av många namnlösa serviser (Vanligt fram till mitten av 1800-talet). Det gör det naturligtvis svårare att hitta information.

            Om det är någon som sitter på en priskurant från 1850-talet så kan du väl vara snäll och kolla om det går att hitta denna dekor där.

            Comment


            • #7
              absolut. hör av dig om du kommer över mer info om dekoren.

              hälsningar

              Alexander

              Comment


              • #8
                Den hade jag gärna haft idag!

                Den är flytande blå, jag köpte en sån fr Tradera, tyvärr var den inte som de beskrivit den,

                alltså i dåligt skick.Jag hade också sett bilden Kim talar om samt ngn bild av den i en antiktidning o hade sett fram emot den väldigt för som du säkert vet, eller lär dig att:

                De ovanliga tallrikarna som inte många vet om eller hittar de är ju dem alla samlare vill åt,titta på en auktion på en okänd mkt tidig tallrik,den gåt fort, kostar mer.Varit med om de ett flertal ggr, att en känd snygg tallrik,har varit samma i pris, o till svar, ja, men den andra får an ju alltid tag på på nått sätt,. Sedan finns det ju de stora dina tallrikarna man vill ha mrf o oftast är väldigt svåra att finna, de i mitten är ingrt spec, förutom i ens egna ögon då

                Jag kan säga att läget på Tradera är trögt nu
                det är som Kim sa, omöjligt att säga vad du får, men den får du mer för att den är ovanligare än Japan(krasse) eller Sobrow för den är ovanligare samt gammal en väldigt bra komination
                Det var ju väldigt många tallrikar som inte försågs med namn 1850, det är tidigt, absolut inte ovanligt.

                Jag brydde mig intet om namn, jag var så oerhört ledsen, det var bitarborta fr framsidanm o de fick bet tillbaka tallrik o frakt två vägar. Är superglad att du har den o jag köper den gärna annars

                Den är rakstämplad o jag har en tallrik också flytande blå, som har ett namn ifolkmun, ett annat i litteraturen
                Jag skulle säga.skriva eller vadsom helst:rakstämplad tallrik från 1850 talet, med europeisk mitt !!!!

                Om du nu skulle beh förklara dig, min är m orientalisk mitt. Men jag har också en flytande tallrik m vitt i flytande blått i en ring i mitten, det var höga bud på den. Den har inget namn

                Är det en snygg gammal tallrik m ovanst kriterier vad är det då du vill veta

                Jag skulle vara väldigt tacksam, för du nu fått din första speciella tallrik

                Comment


                • #9
                  Hallå Anne,
                  Det där med namnen är intressant. Min gissning är att först när en ny tallrik
                  vuxit till servis (många delar) fick servisen ett namn, obs, jag sa gissning,

                  I samlarkretsar och bland handlarna får ibland namnlösa serviser beskrivande namn, t ex Rörstrands "Sepia" efter engelsk förebild. Lägger in bild efter besök i stan imorgon.

                  Till sist ett påpekande i en intressant dialog, när du skriver "du" vet man inte riktigt vem "du" är, det är ju många på tråden. Vi ses imorgon... god natt...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
                    Den är flytande blå
                    Det är jag ytterst tveksam till! Visst kan färger bli fel ibland på en datorskärm, men i mina ögon är denna tallrik svart (eller möjligen svart/brun)och inte flytande. Vi får väl höra om Alexander återkommer och ger besked om färgen.

                    Värdet är ju som sagt svårt att ge besked om. det vore intressant att se om han lägger ut tallriken/tallrikarna på Tradera.
                    Last edited by Hossbach; 2010-08-11, 07:31.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, Hossbach, vi håller med varann ,hurra!!!!!

                      Jag såg bara mönstret, men ser nu att den ser mer svart ut, är den det, är det absolut inte "min" tallrik. Den är lätt flytande blå, om det finns en svart variant, det skulle vara intressant, för oss nördar, du kan vara glad ändå det är den oansett, den är väldigt ovanlig, samt gammal , samt du har både djup tryck samt en snygg bläcktrycning.

                      Men du kan alltid skicka in en bild av den t Rörstrands museum, de är mkt trevlig o tillmötesgående, så får du svar inom någon vecka, mkt bra

                      Comment


                      • #12
                        Nu såg jag i en bok att förebilden för denna tallrik, d v s Gustavsberg Sobrown, har dekor i flytande blått. Kan Rörstrand ha gjort sin variant i både flytande blått och i vanlig svart/brun färg, d v s inte flytande?

                        "Flytande" dekorer kan i och för sig variera väldigt mycket i "flytigheten". Kanske är trådstartarens tallrik i flytande färg, bara det att den är ovanligt lite flytande?

                        P.S
                        Jag tror att den här svart/bruna färgen kallas mullbärsfärg, kan det stämma?

                        Comment


                        • #13
                          Nu såg jag att "Liljerik" kommit med ett initierat svar på "det andra forumet". Synd att han slutat skriva här..

                          Comment


                          • #14
                            Väldigtl lite flytande

                            Den tallriken jag köpte på Tradera efter att ha sett den i Lutteman s bok

                            den jag tyvärr var tvungen att återsäga mig köpet på, för det var en liten ful lagning på framsidan, den var , som jag tidigare nämnt blå, men inte mkt flytande blå . Tänk om vi haft "min" tallrik nu, det är jag Hossbach 100 procent på, jag har boken här,har hållt den i min hand., det är en exakt likadan tallrik

                            Det som återstår är om den också gjordes i svart, om nu det spelar ngn roll.
                            Den kan i så fall ha gjorts i grönt o brunt också.

                            Jag tycker inte det är värt ödsla tid på, tycker du det Hossbach, så lycka till!!

                            Comment


                            • #15
                              Här är samma dekor men i flytande blått:
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X