Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart Sverige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    När jag tittar i mitt ex av "Gamla tallrikar", tryckt 1959, hittar jag Kims tallrik på sid 83. Bildtexten lyder "Ornässtugan i svart tryck" !!!

    Detta visar ju med all tydlighet att man knappast ska ta uppgifter om dekorer m.m. som absoluta sanningar bara för att det står i en bok.

    Förresten, är det någon som vet om Bo Lagercrantz fortfarande är i livet?

    Comment


    • #17
      Serviser tillhör inte mitt gebit, men det hindrar inte att en och annan skärv smugit sig in lite då och då över tröskeln...

      Se det här som en inflikning och jämförelse bara.
      Kaffefatet (en av två lika, utan koppar) visar St. Drottens ruin på Gotland:


      Denna är sannolikt tecknad av Thersner, som kan stå bakom många av motiven i Svart Sverige, från början.
      Kulturförvaltningen samlar kompetenser inom olika konstformer, natur- och kulturarv, drift av besöksmål samt kulturella horisontella perspektiv.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Hallå Gideon,
        Kul att du flikade in på tråden. Av stort värde är ditt bidrag
        och din teori om Thersner, som ser ut att vara bra underbyggd.


        So long...

        Comment


        • #19
          Hallå,
          Jag tror jag funnit en förklaring till Svart Sverige och Svart Sverige med olika brämdekorer. I Iris, Vineta och Gröna Anna (Lagercrantz) läser jag att servisen tillverkades i
          två versioner (Svenska Herrgårdar) 1845-1865 med "strödda rosor i svart på brämet..." och en senare version 1920-1934.

          Tillo Hossbach: Mitt ex av Gamla Talllrikar är daterat 1972, 6:e upplagan som är kompletterad av Inga Arnö-Berg som gissningsvis redigerat bildtexten.

          Bo Lagercrantz dog 1992.

          So long...
          Bifogade filer
          Last edited by Kim von Platen; 2010-08-17, 12:28.

          Comment


          • #20
            Ni ser. Jag behövs inte alls. Möjligen för att säga att stämpeln "Sverige" (som är det rätta namnet, "svart" är bara en beskrivning) kom först med "standardiseringen" av dekoren på 20-talet. Jämför "Grön Anna" som är 70-talsnamnet på "Anna", grön.

            En annan sak att säga är att det är bra att titta i flera olika upplagor av långkörarna "Iris, Vineta och Gröna Anna", "Serviser från Gustavsberg (I. Arnö-Berg)" och "porslinsmärken" (Vingedal). Texten skiljer sig ganska mycket, samt att bilderna byts ut.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå,
              Jag tror jag funnit en förklaring till Svart Sverige och Svart Sverige med olika brämdekorer. I Iris, Vineta och Gröna Anna (Lagercrantz) läser jag att servisen tillverkades i
              två versioner (Svenska Herrgårdar) 1845-1865 med "strödda rosor i svart på brämet..." och en senare version 1920-1934.
              Intressant. Jag har följt tråden men måste nu ge mig till känna med en fråga: Kim, vilken sida i boken "Iris, Vineta..." står detta intressanta om två versioner med olika brämdekorer och om Svenska herrgårdar?

              Svenska Herrgårdar är en annan "servis" enligt bild sid 38 i "Rörstrand 280 år" (dock står det annorlunda i bokens dekorregister).

              I samma bok, samma sida, står det att Svart Sverige har motiv från Thersners planschverk "Svenska Slott och utsigter", men att det även finns andra motiv. (upptäckte nu att Annestig redan nämnt detta)

              För att stöka till det ytterligare hade Rörstrand en servis som kallas Den svenska servisen. Denna avbildas på sid 89 i "Gamla tallrikar" (tryckt 1967).
              Last edited by Rosa; 2010-08-19, 00:04.

              Comment


              • #22
                Hallå Rosa,
                Välkommen i leken. Vet inte om du betvivlar min teori, men frågan är berättigad.
                Jo på sidorna 67-68 och så får man gå in på förteckningen, sidan 106. På samma sida står det (Svenska herrgårdar) som också var namnet på servisen (om man nu får tro författaren).
                "Gamla tallrikar" har jag inte till hands så där blir jag dig svaret ....So long...

                Comment


                • #23
                  Hallå Kim! Betvivlar inte det du skriver, är bara nyfiken. Mitt ex av boken "Iris, Vineta...." är från 1970 och har 96 sidor. Den text du refererade om strödda rosor (som på Apps´ tallrik) osv finns inte i min bok. Men i dekorregistret ser jag att författaren sätter likhetstecken mellan Svart Sverige och Svenska herrgårdar. Samma sak i dekorregistret i Rörstrand 280 år....Men på bilden på sid 38 i sistnämnda bok är det helt olika dekorer....

                  Upptäckte efter mitt förra inlägg att Lutteman skriver i boken "Tryckta servisdekorer under empiren" sid 64 att Svart Sverige eller Svenska slott och utsikter hade motiv från bland annat Ulrik Thersners "Fordna och närvarande Sverige". Se där, nu har vi två olika namn på planschverket också.....ja man blir snurrig. Nu ser jag att enligt Gideons andra länk heter planschverket så som Lutteman skrev: http://www.precisensan.com/antikforu...1&postcount=17 Så antagligen står det fel i Rörstrand 280 år.

                  Vidare skriver Helena Lutteman att motiv som kungliga slott men också slott som Läckö och Skokloster, nationalmonument som Ornässtugan och kända platser som Ornässtugan fanns på servisen.
                  Last edited by Rosa; 2010-08-19, 07:54.

                  Comment


                  • #24
                    Och jag funderar på vad ett "planschverk" egentligen är för något..

                    Comment


                    • #25
                      En serie bilder, väl? Prova med Google så får du kanske en korrekt förklaring.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Hallå Kim! Betvivlar inte det du skriver, är bara nyfiken. Mitt ex av boken "Iris, Vineta...." är från 1970 och har 96 sidor. Den text du refererade om strödda rosor (som på Apps´ tallrik) osv finns inte i min bok. Men i dekorregistret ser jag att författaren sätter likhetstecken mellan Svart Sverige och Svenska herrgårdar. Samma sak i dekorregistret i Rörstrand 280 år....Men på bilden på sid 38 i sistnämnda bok är det helt olika dekorer....

                        Upptäckte efter mitt förra inlägg att Lutteman skriver i boken "Tryckta servisdekorer under empiren" sid 64 att Svart Sverige eller Svenska slott och utsikter hade motiv från bland annat Ulrik Thersners "Fordna och närvarande Sverige". Se där, nu har vi två olika namn på planschverket också.....ja man blir snurrig. Nu ser jag att enligt Gideons andra länk heter planschverket så som Lutteman skrev: http://www.precisensan.com/antikforu...1&postcount=17 Så antagligen står det fel i Rörstrand 280 år.

                        Vidare skriver Helena Lutteman att motiv som kungliga slott men också slott som Läckö och Skokloster, nationalmonument som Ornässtugan och kända platser som Ornässtugan fanns på servisen.
                        Hallå Rosa,
                        Rena snurren, tre versioner av en bok också. Min Iris har 112 sidor. På sid 68 läser jag kort om produktionen under 20-talet: "Svart Sverige återföddes lätt bearbetad." och i dekorförteckningen finns uppgiften om "..strödda rosor i svart på brämet...".

                        Kommunikation är svårt. Jag tror det ligger till så här:
                        Planschverket: "Fordna och närvarande Sverige".
                        Servisen 1: Svart Sverige (även kallad Svenska Herrgårdar) 1845-???? med rosor på brämen. Benämdes också som "Svenska Servisen".

                        Servisen 2: Sverige 1920-1934 med "vågformad bräm". Servisen finns också i blått.

                        Ångrar att jag gjort mig av med servisen (några delar), men jag tror att det 2:an.

                        So long, Rosa...

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                          Och jag funderar på vad ett "planschverk" egentligen är för något..
                          Hallå Hosse,
                          Inger Johanson-Thor på Antikrundan har lärt mig att plaschverk är beteckningen på samlade bilder, oftast kopparstick, som gavs ut i små häften under flera år och tanken var att kunderna själva skullle låta binda in bilderna i en tjusig bok. Därför är hon inte så upphetsad över att bökerna ofta slaktas och bladen säljs styckvis. Häftena har större värde än böckerna. De flesta slakade verken kommer från, just det, Svenska Herrgårdar, sedan herrarna gått bort och änkorna behövde pengar för att unnderhålla gårdarna. Onödigt vetande är kul.

                          Kanske finns det annan definition, vad vet jag?
                          So long...

                          Comment


                          • #28
                            Tallrik från Sverige-servisen i svart med motiv från Sigtuna.
                            söffe
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Hallå Söffe,
                              Fin tallrik med motiv som jag känner igen sedan skolåren i Sigtuna (då som ruin), men tallikens vackra teckning har jag aldrig ätit på. Kul att se... so long...

                              Comment


                              • #30
                                Här påminner den om 1828 års mönster

                                Samma brämmotiv men 1828 års motiv.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X