Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser man skillnad på NS och nickel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ser man skillnad på NS och nickel?

    Har en kaffeservis som jag ska lägga ut till försäljning men vet inte vad den är gjord av? Enda stämpel som jag hittar är Gust.Eriksson Eskilstuna. Någon som kan hjälpa mej?
    Bifogade filer

  • #2
    NS = Nickel Silver.
    Du skal ikke bekymre dig Nickel Silver eller Ny sølv - det er ligemeget. Ingen forskel af betydning.

    Comment


    • #3
      Tack Hose!

      Comment


      • #4
        Hose ger ett korrrekt svar, men jag tror att Du, Atena, menar skillnaden mellan förnicklat och försilvrat. Skillnaden består i att förnicklad metall inte behöver putsas (ingen missfärgande oxidbeläggning).

        Jag tror att kaffeservisen är förnicklad.

        Comment


        • #5
          Jag har lagt den under nysilver....är det fel?

          Comment


          • #6
            Nej, inte direkt men hade jag varit som Du hade jag lagt till att den är förnicklad om du är säker på att det aldrig har varit någon missfärgad mörk oxíd på den.

            Comment


            • #7
              Hose ger ett fullständigt galet och vilseledande svar.

              Försilvrade varor - vardagligt nysilver - är en sak.

              Förnicklade varor - som de på bilden ovan - är något helt annat.

              Skillnaden måste man själv lära sig att se. Förnicklat gods brukar vara
              väldigt blankt, vilket försilvrat gods också kan vara men på ett annat sätt, det finns framför allt olikheter färgnyanser.

              Det vardagliga benämningen av din förnicklade servis är 'nickelservis', eller 'kaffeservis i nickel'.

              Comment


              • #8
                Nu blev det inte lätt Jag tog bort nysilver och la till förnicklad...hoppas det blir rätt nu

                Comment


                • #9
                  sålænge du ikke skriver at det er sølv - så er der ingen problemer.

                  De mennesker som skeldner - ser på sølv/ikke sølv.

                  Hvis et stykke nickel forveksles med forsølvet, så er det kun feinsmeckerne som alligevel ser forskellen. Prisen vil være den samme - vi taler om et kaffestel, med sukker og fløde anno 100 år gammelt.

                  Comment


                  • #10
                    Nu får du skärpa dig Hose och lära dig säga: beklager, at jeg var forkert.
                    Det spelar stor roll om det är nickel, nysilver eller silver.
                    Du skadar din trovärdighet genom att sprida en massa felaktig information.
                    På det här sättet kommer du att hamna på avdelningen för frågor
                    bara om smör, ägg och bacon.

                    Comment


                    • #11
                      Jamen det er da fuldstændig korrekt. Nickel er ikke nysilver eller sølv.
                      Jeg beklager

                      hvis vi antager at et sæt i sølv (silver) koster 100 - svensk silver koster 100
                      Hvad koster et sæt i nickel contra et sæt i nysilver?
                      Hvis sølv koster 100
                      Nickel koster 5 til 10
                      Nysilver koster 5 til 10

                      Men HgF har selvfølgelig ret - der er forskel på nickel og nysølv. Jeg beklager at jeg har udtalt mig - det skal ikke gentage sig.

                      Comment


                      • #12
                        Elegant Hose!
                        Du benådas härmed från ägg- och baconavdelningen.

                        Comment


                        • #13
                          Nu blev det lite trist stämning.......för lite nickel

                          Comment

                          Working...
                          X