Två tallrikar-verkar äldre. Vet någon något om dessa?
Tack!
Två tallrikar-verkar äldre. Vet någon något om dessa?
Tack!
Hej?
Ja, vi har ett namn till att börja med, det brukar vara tvärtom.
Att djupstämpeln eller det i bläck står rörstrand eller Gustavsberg, Gefle eller ngt annat.
Om du inte kan eller vill sända in ett foto, det är alltid, det allra bästa, för att se stämplar mm, du kan få hjälp, om du vill m det, om du liksom jag är opraktisk o tycker det verkar svårt. Säg bara till, så säger vi hur du ska göra.
Annars måste du försöka berätta om vad som står på baksidan mer än Kerstin!!
Samt om du själv, vet ung ålder, så går vi vidare från där.
Ser fram emot att höra av dig igen, med mer information
Jag tittade bara lite som snabbast, o vid Rörstrand tillverkades en servis under 1940-talet vid namn kerstin, om det stämmer med vad som står på tallriks undersida.
Senast redigerat av annestig den 2010-08-06 klockan 02:23. Anledning: Hittat Kerstin
Det är det som är det svåra-det står inget mer än "Kerstin" på baksidan. Har försökt att få fram tillverkaren, men inte lyckats.
Djupstämplar kan vara ganska små o då jag en gång fick rådet, ställ dig i solen o titta ifrån sidan, solen bakom dig, tänkte jag,jag har ju tittat o tittat.
Men döm om min förvåning om jag såg en liten stämpel på sidan, nästan övermålad, Rörstrand.
Och då jag tittade efter din servis Kerstin, tittade jag under Rörstrand av ngn anledning o det var där jag fann den Kerstin som tillv under 1940 talet, vilket jag tycker se rimligt ut, utseendemässigt.
Gustavsberg hade ingen sådan o inte Gefle.
Men hittar du verkligen ingen stämpel, tycker jag du ska skicka ditt foto m förfrågan t Rörstrands museum, de är väldigt trevliga o tillmötesgående o brukar svara inom ngn vecka.
Då har du t o m papper på det
Lycka till!!
Jag är nästan säker på att detta är Gefle. Vissa delar av Gefle-porslinet har ju ingen djupstämpel under, modellen på tallriken ser ut som modell A, djuptallrik. Dessutom brukar vissa av Gefles modeller ha en "ring" i godset under som man ser på din tallrik. Detta är antingen Percys dekor "Kerstin" från 1930-36 eller Helmer Ringströms "Kerstin" från 1950-. Den senare är ovanlig, har aldrig sett den tidigare. Stilmässigt kan det vara allt från 30-tal till 50-tal.
http://www.porslinsbloggen.se/
Nu kommer Tallen in o rättar till o det är ju det viktigaste: ett rätt svar t dig.
Jag är inte så bra på Gefle, men ska skärpa mina kunskaper.
Kerstin har utgivits fler ggr under 30 talet då designad av Arthur Percy modell U, finns foto på Arthurs gröna i Gammalt Porslin, Jane Fredlund, mkt fin.
Men din har en klar röd linje runt tallrikar o då är det modell N 1950 designad Helmer Ringström, med en grön handmålad blomma i mitten.
Den verkar ju inte direkt ovanlig, kanske just denna av H Ringström, är mer ovanlig än Percys.
Den ska du var rädd om, o nu plötsligt vet du porslinsfabrik,designer,årtal
o att den är handmålad blomman.
Det är mer än många vet om sitt porslin o allt detta vare en mkt duktig o erfaren Tallen,
Vi tackar dig,nog båda.!!
Jag gläds med dig o är ledsen jag ledde dig fel, men även vi som kan en del, kan inte allt.
Lycka till,med Kerstin!!![]()
Tack snälla Ni som hjälpt mig med detta.
Tror nog att detta var varken första eller sista gången jag behöver Er hjälp med identifieringar!
Ringströms Kerstin är nog inte så vanlig som jag sa, detta är första gången jag ser den, inte ens hans släktingar visste hur den ser ut fick jag veta av en insatt person...
Annestig, jag har inte den boken, tror du att du kan skanna eller fota av bilden och lägga in den i inlägget så att alla kan se skillnaden? Det vore bra för referensens skull!
Det där med modellangivelserna i böckerna om Gefle behöver man inte ta så bokstavligt, i en och samma servis kan det förekomma delar i en rad olika modeller. Modellangivelsen U, resp. N kan vara en tallriksmodell, medan en annan kan höra till en annan modellserie, men ha samma dekor. Vissa dekorer har dessutom gjorts på en rad olika modeller för att ytterligare komplicera saken...![]()
Senast redigerat av tallen den 2010-08-07 klockan 16:39.
Den här intressanta tråden på AP passar in här, och bilden längst ner på den verkar ha samma dekor:
http://www.antikviteter.net/antikpra...70/264448.html
Jag hittade bilder, så jag lägger in Percys Kerstin också!
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)