Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raus Stenkärlsfabrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Raus Stenkärlsfabrik



    Ludvig Alfred Johnsson! Så heter grundaren av Raus Stenkärlsfabrik utanför Helsingborg. Liksom sin far John Larsson, nr 371, arbetade han vid Höganäsbolaget
    med början vid 14 års ålder. Efter fyra år, 1884, gjorde han som far sin gjorde tio år tidigare, han rymde till Amerika. 1897 återvände han till moderlandet. Han arbetade först vid Hbg Gummifabrik men hade en kontrovers med fackföreningen, han ogillade sådana, och fick sedan arbete vid Hbg Stenkärlsfabrik.

    Efter 10 år köpte han en bit mark intill Wallåkra Stenkärlsfabrik och började förbereda för egen produktion av stenkrukor, men Måns Persson som ägde stenkärlfabriken anade ugglor i mossen och processade. Trots att Johnsson vann processen, flyttade han till Raus där han byggde en fabrik och enligt tidens sed kallade sig för FABRIKÖR.

    1945 var ett svårt år ekonomiskt med bara en anställd. Några friställda drejare ville köpa fabriken med priset var för högt. När fabrikören helt plötsligt ramlade av pinnen 1945, fick de istället köpa fabriken för 35.000:-, hälften av vad Johnsson hade begärt. De tre var: Knut Mellby, Hugo Anderberg och Olof Nilsson.

    1977 var Hugo Anderberg ensam kvar i fabriken och arbetade fram till 1989 då han började skola in sina efterträdare Lasse Andersson och Eva Isaksson. Hugo Anderberg omkom i en trafikolycka 1992. 2003 övertogs fabriken av familjen Nakajima och kallas numera Raus Stenkärlsfabrik/ Yoshio Nakajima Art Center.
    Bearbetad text från häftet "Lera och salt om stenkärlsfabrikerna i Raus och Vallåkra" Helsingborgs museum 1981 samt från nedanstående adress.



    Bilderna med vita väggar är Raus stenkärlsfabriks museum och den sista bilden måste vara " Yoshio Nakajima Art Center".
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-08-05, 10:15.
    p-son

  • #2
    Tack för ännu en fantastisk presentation, Polsson!

    Jag börjar snart bli lite avundsjuk på er "sörlänningar" som har så många intressanta utflyktsmål i närområdet.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Tack för ännu en fantastisk presentation, Polsson!

      Jag börjar snart bli lite avundsjuk på er "sörlänningar" som har så många intressanta utflyktsmål i närområdet.
      Tack själv, Bengt H!
      När man gör det roligaste man vet och andra uppskattar det dessutom, infinner sig en skön känsla.
      p-son

      Comment


      • #4
        Jättefina bilder, man får väl åka dit en sväng och titta.
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Delar helt och hållet Bengt H:s uppskattning.
          Finns någon avdelning för det äldre konstgods, som tillverkats av krukmakare utifrån, också bevarade i museet?

          Comment


          • #6
            Stort tack härifrån också – Härligt med intressant historia tillsammans med virtuellt besök

            Comment


            • #7
              häftigt

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Jättefina bilder, man får väl åka dit en sväng och titta.
                Gör så, Maria! Jag lovar att du inte blir besviken.

                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Delar helt och hållet Bengt H:s uppskattning.
                Finns någon avdelning för det äldre konstgods, som tillverkats av krukmakare utifrån, också bevarade i museet?
                Tack, Gideon! Nej, något annat gods än Raus-tillverkat såg jag inte.

                Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                Stort tack härifrån också – Härligt med intressant historia tillsammans med virtuellt besök
                Tack själv, Rolf J! Näst år fyller stenkärlsfabriken 100 år och i stort sett det mesta ser hur som det gjorde för hundra år sedan.

                Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                häftigt
                Om du menar Raus stenkärksfabrik, så är det en sanning utan modifikation, jani.
                Last edited by Polsson; 2010-08-06, 11:48.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Förlåt mig min enögda envishet, men nedanstående utsnitt på utsökt golvvas, är ett exempel på konstgods (som vi kan kalla det) bränt hos Raus.
                  Museet borde rimligen ha kvar ett urval gästkeramikers arbeten, och inte bara visa upp salglaserat i långa banor.
                  Raus gjorde annat med - på "den gamla goda tiden".
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Förlåt mig min enögda envishet, men nedanstående utsnitt på utsökt golvvas, är ett exempel på konstgods (som vi kan kalla det) bränt hos Raus.
                    Museet borde rimligen ha kvar ett urval gästkeramikers arbeten, och inte bara visa upp salglaserat i långa banor.
                    Raus gjorde annat med - på "den gamla goda tiden".
                    Den vasen lade jag inte märke till tidigare varken live eller på min bild. Vem som har startat museét, vet jag inte, men vid ett hastig titt (två bilder kort)
                    som jag gjorde vid besöket, föreföll det mesta vara från Anderbergs tid och tidigare. Kanske är något av godset av gästkeramiker. Gällande den höga vasen, tror jag att få keramiker kan dra upp en sådan. Det måste vara en krukmakare som Anderberg för att klara av det.
                    Last edited by Polsson; 2010-08-07, 09:51.
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Konstgods från Raus hittar man inte så ofta, inte ens här på plats. Här är tre grejor som jag har kommit över på auktioner. Den första är signerad HA och daterad 1955.
                      Den andra bara HA och den tredje raka vasen är inte signerad alls. 22, 13 respektive 21 cm. Jag har en stor pjäs också med signatur som jag inte har lyckats tyda, men den hittar jag inte just nu.
                      Håll till godo.
                      Bifogade filer
                      www.starkeld.com

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                        Konstgods från Raus hittar man inte så ofta, inte ens här på plats. Här är tre grejor som jag har kommit över på auktioner. Den första är signerad HA och daterad 1955.
                        Den andra bara HA och den tredje raka vasen är inte signerad alls. 22, 13 respektive 21 cm. Jag har en stor pjäs också med signatur som jag inte har lyckats tyda, men den hittar jag inte just nu.
                        Håll till godo.
                        Roligt att se så fint konsthantverk från Raus, de är verkligen ovanliga på secondhand marknaden.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                          Konstgods från Raus hittar man inte så ofta, inte ens här på plats. Här är tre grejor som jag har kommit över på auktioner. Den första är signerad HA och daterad 1955.
                          Den andra bara HA och den tredje raka vasen är inte signerad alls. 22, 13 respektive 21 cm. Jag har en stor pjäs också med signatur som jag inte har lyckats tyda, men den hittar jag inte just nu.
                          Håll till godo.
                          Intressant att se konstgods av Hugo Anderberg. Kan det tänkas att han endast i undantagsfall sysselsatte sig med konstgods?
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Jag väcker upp den här tråden med en halvliterskruka av Hugo Anderberg. Notera den väldigt sena dateringen 1988! Minne från sista bränningen?

                            Click image for larger version

Name:	21C850C8-FE4F-4BC5-B719-A221A847249C.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	572916

                            Comment

                            Working...
                            X