Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gehlin - Gullaskruf, någon som vet mer om denna vas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gehlin - Gullaskruf, någon som vet mer om denna vas?

    Hej!
    Jag plockade upp denna fina lilla vas på en loppis i dag och tycker att den ser handgjord ut. Glas är ett nytt område för mig, men då den är signerad skulle det vara roligt att veta mer. Signaturen under kan jag läsa som Gehlin, Gullaskruf.
    Jag har sökt lite på nätet och hittat lite info Hugo Gehlin men inte så mycket bilder på vad han gjort, annat än dricksglas. Det vore kul att veta mer om när vasen kan vara tillverkad, om det är Hugo Gehlin som ligger bakom den och om den har något värde.

    Höjd & bredd är 15 cm.
    Click image for larger version

Name:	hela.jpg
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	622366

    Click image for larger version

Name:	top.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	622367

    Click image for larger version

Name:	botten.jpg
Views:	1
Size:	24,9 KB
ID:	622368

    Click image for larger version

Name:	sign.jpg
Views:	1
Size:	18,4 KB
ID:	622369

    Click image for larger version

Name:	klipp.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	622370

    Tack på förhand!

  • #2
    Det finns liknande (kaktus) pjäser av Hugo Gehlin i boken Svenskt Glas (s 159). De är från 1950. Tror inte att de tillhör de billigare av Gehlins alster.

    M.v.h.
    Last edited by på femte våningen; 2010-08-02, 01:00.

    Comment


    • #3
      Det stämmer bra det. Tror inte att dessa var i produktion särskilt länge så första halvan av 50-talet tror jag är en rimlig gissning vad gäller produktionsdatum. Som jag förstått det så gjorde man dessa pjäser genom att nypa i den tjocka och varma glasmassan med en tång och dra ut "taggarna", och det finns en bild på tillverkningen i jubileumsboken från 1952.

      Det stämmer även att dessa är relativt ovanliga och därmed relativt eftertraktade bland oss gullaskrufssamlare, så om du vill sälja får du gärna höra av dig till mig (eller i alla fall berätta var den hamnar till försäljning)!

      Och välkommen till PES, förresten!
      Last edited by cjf; 2010-08-02, 08:43.

      Comment


      • #4
        Svenskt konstglas 2004, tror den gick för 2.600kr.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hej alla!
          Tusen tack för era snabba och kunniga svar! Själv har jag varit ute och flängt och har inte kunnat svara förrän nu. Vad kul att få veta mer om pjäsen, det var verkligen en chansning som gick hem. Jag blev nog ta mig 17 glasintresserad på kuppen!
          Nästa steg blir att försöka hitta Svenskt glas och läsa på lite.
          Ha en skön augusti!

          Comment

          Working...
          X