Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vems signatur är detta?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vems signatur är detta?!

    Köpte nedanstående vas på loppis och skulle behöva någon kunnig PESare till att hjälpa mig identifiera formgivaren? Min första tanke var att det ev kunde vara ett unikt alster av Hjördis Oldfors, men är inte så säker på det....

    Har använt "Svensk keramik under 1900-talet" för att försöka identifiera signaturen, men inte lyckats hitta något.

    All hjälp tas tacksamt emot!!
    Bifogade filer
    -------------------------------------
    http://upsalaekeby.blogspot.com/

  • #2
    Jag tror jag har det!!

    Jag har googlat o googlat o hjälpt till i viss mån, för att både hjälpa o själv lära

    men aldrig känt mig så pass säker som den här ggn.

    Tyvärr kan jag inte kopiera en länk o klistra in, för jag vet ej vart, nej jag är inte DUM men otroligt opraktisk.

    En korean vid namn Hyonsun Rhee anställdes vid U-E 1963 efter konststudier o visst arb, i Korea troligen? o var anställd där t 1965, då han nog gick egna vägar.

    Signaturen stämmer ganska exakt, o det lilla av hans alster o design.

    Ta dig en titt på Grödingesidan, ska korrigera, om jag i upphetsningen inte stavat lätt, inte vanlig stavning att minnas.

    Det finns en ny sida nu också, läste det just, än den engelsson har varit vänlig att länka till den heter Uppsala Ekeby keramik, det är inte många med där, men han är o han hade en väldigt vacker vas där, i mitt tycke, vet inte
    om den var t salu, de har alster t salu fr alla keramiker där , dit måste du gå

    Om det nu är så, det är ju ingen kändis, men det kan ju inte svämma över av hans verk, ovanlig.
    Last edited by annestig; 2010-07-31, 17:28. Anledning: nytt tillägg

    Comment


    • #3
      http://www.upsala-ekeby.com/gallery_334.html jag länkade åt dig

      Comment


      • #4
        Tack!!!
        Det var rart gjort av dig, men hjälper du mig att kunna deet själv, ngn privatlektion skulle jag bli ännu gladare, jag måste ju kunna sånt, eller hur? Väntar på en invitation på hur man gör, men förbered dig med tålamod!!!!!!

        Comment


        • #5
          Stort tack för att du har tagit dig tid och försökt hjälpa mig.

          Jag har några vaser av Hyonsun Rhee och kan tyvärr inte se någon likhet mellan Rhees stämpel och stämpeln på ovanstående vas. Rhees signatur är ju två koreanska tecken ovanför varandra?!
          -------------------------------------
          http://upsalaekeby.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Det är synd att det inte står något mer, utöver det uppenbara HJ, och vasen verkar inte vara svensk.
            Som ett långskott, istället för flertalet korta puttar, kan vi dra till med Haya Jönsson, som med sin make John innehar verkstaden Jonsson Keramik sedan 1967, och i Svaneke på Bornholm sedan 1991.
            Ja, jag vet, jag är svag för ön Bornholms keramiker - fattas bara annat - och detta är i brist på bättre förslag.
            Haya är från Israel, därav namnet.
            Någon mailadress hittas inte, men Du kanske lyckas bättre, Wunderbaum.


            Du kan bara få ett nej eller en bekräftelse.

            Comment

            Working...
            X