Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Före den rörliga filmen.... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Före den rörliga filmen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Före den rörliga filmen....

    Undrar vad apparat och blädderbilderna som fanns före filmkameror kallades? Förstår ni vad jag menar.. har aldrig tidigare sett en riktig sådan "blädderbildsfilm" men idag på loppis i Arboga gjorde jag det. Bilderna satt fast som i en krans med ca Ø40cm och kanske 6-7cm bred, de satt fast i ett metallnav som hade en del text..såg iaf att den var gjord i USA.
    Tittade lite på bilderna, en del föreställde någon flicka som gjorde konster på en häst, typ cirkus, andra "sidor" hade bara siffror, tror att det kan ha stått 598? kan ju vara så att numreringen gick från 1 och uppåt.
    Jo, jag tänkte att det kanske inte dyker upp sådana "filmer" så ofta, så om någon samlar på sådant så vet ni nu var det finns en..
    Tänk vad många så man kan få in i en mening
    Last edited by Liljerik; 2007-10-29, 19:27. Anledning: Alla dessa frågetecken.....

  • #2
    Camera obscura

    Jag har för mig att den heter Camera obscura, man tittade genom ett litet hål och såg då bilderna röra sig! Det var innan de kom på att man kunde ha en lampa och visa bilder på en vägg ex. Laterna Magica heter den sortens kameror!

    Comment


    • #3
      Hittade tack vare Hellen99's "kameraord" en norsk sida med lite historia men fattar fortfarande inte vilken av apparaterna som kunde visa bilderna från den runda "trissan" med plats för flera hundra bilder.



      Det spelar väl inte så stor roll vad apparaten heter, ville som sagt bara visa eventuell samlare var man kan hitta "bildrullen"...

      Comment


      • #4
        Borde vara Phenakistoskop.

        Comment


        • #5
          Njaaa, bilderna på phenakistoskopet ligger ju i ett plan enl dessa bilder:

          medans den jag menar har flera hundra bilder placerade som om man tänker sig själva skovlarna på det här jättehjulet som driver fram en hjulångare , så här:

          Comment


          • #6
            Mutoskop är det enligt den första länken (den från Norska filminstitutet). Ingen bild finns där och jag vet inte om det heter samma på svenska.

            Comment


            • #7
              kluring46

              En lämplig adress
              Mångsysslaren

              Comment


              • #8
                Kinematoskop är det namn på dem som jag har lärt mig använda.
                Jag skall googla se om missuppfattat något.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av kluring46 Visa inlägg
                  Hallå kluring46!
                  Det måste varit till precis en sådan som blädderbildsrullen var till
                  MEN de hade faktiskt kläder på sig på bilderna

                  Comment


                  • #10
                    Hmm... om benämningarna har sin motsvarighet på Svenska så måste det vara ett Mutoskop.
                    Phenakistoscope är den äldsta varianten, där en skiva med bilder under rotation betraktas genom en springa, och uppfanns redan 1831.
                    Kinematoskopen är tydligen den äldsta varianten med fotografier och uppfanns 1861, och kan vara hjulformigt monterade precis som Mutoskopbilderna - fast jag förstår inte riktigt av texten vad skillnaden består i. Ett Kinetoscope använder genomlyst film. Mutoskopet kommer 1894 och är ju då samtida med filmen - fast jag har inte riktigt förstått vad som tekniskt skiljde det från Kinematoskopet.

                    Comment


                    • #11
                      kluring46

                      Mutoscope hade "pålysta" bilder (som ett vanligt fotografiI), kinematosop genomlysta bilder (som en vanlig 8, 16, 35mm film) TROR JAG?
                      Mångsysslaren

                      Comment


                      • #12
                        kluring46

                        Mutoscope hade "pålysta" bilder (som ett vanligt fotografiI), kinematosop genomlysta bilder (som en vanlig 8, 16, 35mm film) TROR JAG?
                        Mångsysslaren

                        Comment


                        • #13
                          En gång till!

                          Kinomatoscop=Apparat för projektion (genomlysning) av rörliga bilder, konstruerad av bröderna Lumiere 1859.

                          Scoop, lite engelska, lite latin = något som man trycker ögat emot för att se vad som döljer sej innanför

                          Ps.
                          Det måste inte vara naket s.t.ex rektoscopi, eller endoscopi, men båda delar beskådas uta att för den skull genomlysas.

                          Hej hopp & godnatt från kluring46
                          Mångsysslaren

                          Comment


                          • #14
                            kluring46 engång till

                            Kinomatoscop=Apparat för projektion (genomlysning) av rörliga bilder, konstruerad av bröderna Lumiere 1859.

                            Scoop, lite engelska, lite latin = något som man trycker ögat emot för att se vad som döljer sej innanför

                            Ps.
                            Det måste inte vara naket s.t.ex rektoscopi, eller endoscopi, men båda delar beskådas uta att för den skull genomlysas.

                            Hej hopp & godnatt från kluring46
                            Mångsysslaren

                            Comment


                            • #15
                              Aha! Ja, det stod nog i texterna jag läste, fast jag blev skeptisk eftersom jag tänkte att det krävde celluloidfilm, men det gör det naturligtvis inte - det går ju att göra genomlysningsbara bilder i tunnt papper också. Ibland måste man tänka färdigt först
                              Kinematoskop = pappersbilder - Kinetoskop = Film (genomlysta)
                              Mutoskop - pålysta.
                              Så var det avklarat.
                              Hade ju till och med eget exempel på en stereoskopbild avsedd för genomlysning
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X