Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkningar pressglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej Kerstin, vet inte riktigt om Du menar bara märkningar på "serverings/insidan" eller både och.
    Annars finns ju även RUDA i versaler, Elme i skrivstil och M i versal skrivstil för Målerås på PES.
    Detta postade jag för något år sedan, Elme märkning.
    Mvh
    Jonas

    Comment


    • #32
      Jag uppdaterar min lista:

      Kosta: romb, romb med K (har även suttit i malle), KOSTA, romb med småromber vid hörnen med K eller Kosta i (har även suttit i malle)
      Åfors bara Å, eller i romb?
      Eda EDA
      Reijmyre REIJMYRE – även IVB (Johan Wilhelm Bergström)
      Gryt GRYT
      Pukeberg romb med småromber med Pg (minst en gång i malle)
      Orrefors (gjordes på Sandvik, märkta ORREFORS, bla P(ressat?)G(ate)+nr, PH(ald)+nr)
      Sandvik femuddig stjärna med bakvänt S, sexuddig stjärna med rättvänt (minst en gång i malle)
      Limmared LIMMARED
      Ruda RUDA
      Elme i skrivstil Elme
      Målerås i skrivstil M

      Påstås: Skruf

      Tack alla - jag hade alltså missat bilder på Ruda, Elme. Målerås.
      Finns flera missade?

      Tack Hirvi för beskrivningen - erkännes att jag undrat över små-vridna ben, men nu vet jag!
      -Kan den som har rätt ögon upptäcka "bräck-märken"? (Hirvi skriver "ett litet verktyg krävdes att bryta på rätt ställe så det släppte,") Jag trodde tex att vi saknade puntlade pressgrejer ända till denhär diskningsomgången... då det visade sig att vi hade ett antal sådana.

      Insida/utsida:
      om vi säger (förenklat) att formen består av två princip-delar: den flyttbara, ev öppningsbara, som står på pressen, och mallen, den som trycks ned och som sitter monterad fast i pressen, så har ju majoriteten av de märkta saker jag sett haft märket i ytterformen, alltså finner vi märkena på utsidan/undersidan av föremålen.

      Men sen finns ju ibland märkena i mallen - tydligast vad gäller konserveringsburkslock (har sett ETT bruk, plus då "nya" Surtemodellen, som haft märket på utsidan/översidan av locket.)
      Vi har en Sandvik-saladjär med märkning från malle, alltså på insidan/"serveringssidan". Så har jag sett bilder här på PES med, till exempel, Pg inuti ett benglas, flera Sandvikssaker, kanske nå'n Kosta-grej som också har märket på insidan/"serveringssidan". Det jag sett här fick mig att dra slutsatsen att det är ganska ovanligt - så frågan blev *hur* ovanligt det är...

      Så, ja, Snubben, både-och, men helst statistik på insidesmärkta!

      Tack för hjälp såhär långt!
      Kerstin

      Comment


      • #33
        Använd insidan...

        ...hittade RUDA som är en "insider"-märkning
        när dom grå cellerna arbetade fram tråden åt mig.



        ...und hier kommt Målerås.........

        Last edited by prylsnubben; 2020-01-22, 15:49.

        Comment


        • #34
          Tack!

          Comment


          • #35
            Så måste då jag anmäla även Reijmyre som en "insider"-märkare, på en liten saladjär av turbin-typ (mått för ögonblicket okända, men gissningsvis 15-20 cm lång).

            De blir fler och fler med märkning på insidan!

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
              Så måste då jag anmäla även Reijmyre som en "insider"-märkare, på en liten saladjär av turbin-typ (mått för ögonblicket okända, men gissningsvis 15-20 cm lång).

              De blir fler och fler med märkning på insidan!
              Här ett annat exempel........

              Comment


              • #37
                Min lilla ser mycket lik ut, men alltså bara halva storleken.

                Lustigt nog står REIJMYRE rakt, till skillnad från din. (och de dj-a bokstäverna vägrar fastna på bild, än så länge)

                Eftersom vi är i märkningstråden kan jag lägga till en NIFE-märkt (från Ruda, väl?) som jag fann på nätet:

                Click image for larger version

Name:	fiskfat-mindre.jpg
Views:	1
Size:	39,7 KB
ID:	572785
                Click image for larger version

Name:	detalj-mindre.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	572786

                Comment


                • #38
                  Okänt märke - nå'n som vet?

                  Tog hand om denna fula (men älskade - hoplimmad av minst 4 delar) "korg" häromsistens, mest för hänkelns skull. ("Pressglas efterarbetades ibland, fick till exempel hänklel" skriver vi i museet - nu kan vi bevisa det också.)

                  Det visar sig att den också har märke, på båda sidor under hänkelfästena.

                  Är någon bekant med det?

                  Click image for larger version

Name:	oversikt-storlek.jpg
Views:	1
Size:	87,2 KB
ID:	572956
                  Click image for larger version

Name:	market-inifran.jpg
Views:	1
Size:	82,3 KB
ID:	572957

                  Försökte fylla i linjerna:
                  Click image for larger version

Name:	market-detalj-ifyllt.jpg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	572958

                  Comment


                  • #39
                    Nja, jag tycker mest det ser ut som en stiliserad art deco-ros.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Nja, jag tycker mest det ser ut som en stiliserad art deco-ros.
                      Instämmer - jag har en avlång skål med likadana rosor.

                      Click image for larger version

Name:	pressglasros.jpg
Views:	1
Size:	77,2 KB
ID:	572959

                      Comment


                      • #41
                        Kommer från sossarnas partikansli såklart.

                        Comment


                        • #42
                          Eller Rosenbad?

                          Comment


                          • #43
                            rosen-vaddå

                            Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                            Instämmer - jag har en avlång skål med likadana rosor.
                            Åkej - alltså vet jag nu att kronbladen ingår i märket, tack för det!

                            Vet vi nå't mer, som tex varifrån?

                            Comment


                            • #44
                              Kerstin,

                              Båda föremålen har ju avbildningar av en hel ros, flera cm hög med taggig stam och blad och allt, och jag har svårt att se det som något annat än ett dekorativt motiv. Brukar inte märken vara lite mindre än så?

                              Det känns så smått inspirerat av arkitekten Charles Rennie Mackintosh. Han ritade en del rosenmotiv, där dock hela rosen var uppbyggd av enkla böjda linjer; inte bara mitten.

                              Comment


                              • #45
                                en hel ros...

                                tack, Anna-Carin för påpekandet.

                                Jag är väl bekant med uttrycken "det första en blir blind på är ögonen" och "inte se skogen för alla träd".
                                Jag hade alltså inte ens sett ros-stjälken...

                                och jo, nog brukar märkena vara mindre... som tex det jag såg först, alltså ros-mitten

                                Comment

                                Working...
                                X