Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotogenlampa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fotogenlampa

    Jag hittade den här i en liten sökning på tradera och kände genast igen metalldetaljerna från en fotogenlampa konverterad till el som hänger i sommarstugan. Glaset på våran är dock rött/rosa och bulligt som ett hallon.

    Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


    Var kan farmor ha fått tag på en sån här lampa, och var kommer de ifrån?
    Var de billigt skräp på sin tid?

  • #2
    En s.k. månskenslampa från förra sekelskiftets
    första årtionden. Den du hänvisar till saknar
    de kedjor som är till för att reglera höjden.
    Finns fanns i ett stort antal utförande vad
    gäller glaskupan. Var säkert inte billiga när de
    en gång köptes. Sök på månskenslampa så
    får du lite träffar.

    Comment


    • #3
      Tack!

      Våran har kedjor och är nog en ljusröd variant av den här:

      De bubbliga är ju lite kul så jag tänkte att man kanske kunde skaffa sig ett gäng och hänga här och var. Ensamma ger de inte så bra belysning ändå.
      Last edited by Kill3rsnail; 2006-10-30, 00:03.

      Comment


      • #4
        Eftertraktade

        Det betalas ganska bra för dem på auktion, speciellt om de har lite blommönster och lite mer "krusiduller" i glaset, finns i många färger även om de flesta jag har sett är rosa-aktiga!

        Comment


        • #5
          Nu blir jag verkligen förvånad.
          Jag har alltid antagit att farmor inte hade några dyra saker. Det måste ha varit en auktionsvinst eller arvegods för det finns ingen chans att de har betalat särskilt mycket för en lampa som ger porrbelysning som bäst ;D
          Farfar var snickare. Den kanske var betalning för ett jobb. Nu måste jag gräva lite...

          Comment

          Working...
          X