Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har dessa bestick något namn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Har dessa bestick något namn?

    Jag undrar om dessa bestick har något namn och var och när de är tillverkade.

    På baksidan av tårtspaden? står det Stainless steel 18/8 importoch därefter följer ett stort H. I det övre delen av H står ett A och i den undre delen ett B. Vad betyder detta?
    På den kraftiga gaffeln står det det ROSTFRITT STÅL och på den smala gaffeln finns en bild av en kungakrona och texten ROSTFRITT STÅL. Och samma fråga här förstås: Vad betyder detta?
    Bifogade filer

  • #2
    Rostfritt stål är en s k stållegering där tillsats av krom gjort objektet mer motståndskraftig för korrosion. Teknikens ursprung Tyskland o England början 1900-tal.

    Comment


    • #3
      Tårtspaden är från Finska Hackman och är designad av Kaj Frank, serien heter Ideal.
      Den graftiga gaffeln är jag också nyfiken på vad serien ev kan heta då jag med jämna mellanrum stöter på den. Den sista smalare gaffeln tror jag kan vara något som Åhlens el liknande kan ha sålt då man stöter på dem ofta.
      Last edited by luchur; 2010-07-26, 11:02.

      Comment


      • #4
        Hackmans!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Hackmans!
          Ändrat ibland går det liiiite för fort när man skriver

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
            Rostfritt stål är en s k stållegering där tillsats av krom gjort objektet mer motståndskraftig för korrosion. Teknikens ursprung Tyskland o England början 1900-tal.
            Hej!

            Ett litet tillägg bara. Angående märkning "18/8".
            Citat från Wikipedia.

            "Austenitiskt rostfritt stål"

            "En mycket vanlig legering ur denna kategori är 18/8-stål (även 18/10-stål) som är legerat med 18 % krom och 8 % (10 %) nickel. Rostfritt husgeråd som grytor, kastruller m m är ofta gjorda av 18/8-stål. Bestick framställda av 18/8-stål har en tendens att svärta ned vissa typer av porslin. Vissa maskindiskmedel gör att den passiviserande hinna, som bildas naturligt på alla stål av denna typ, blir tämligen mörk i en gråblå nyans. Detta innebär inte att föremålen är dåligt diskade, utan är snarare positivt genom att korrosionshållfastheten ökat. Det finns alltså ingen anledning att försöka putsa bort den mörka färgen på hushållsgodset."

            Ha det!

            Lars
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • #7
              Tack för alla svar. Det där med att stålet blir mörkt var intressant. Jag efterlyser fortfarande ett namn och tillverkare på den kraftiga gaffeln. Någon som vet?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lillstina Visa inlägg
                Tack för alla svar. Det där med att stålet blir mörkt var intressant. Jag efterlyser fortfarande ett namn och tillverkare på den kraftiga gaffeln. Någon som vet?
                Den smala gaffeln har jag en del utav men har inte lyckats finna tillverkaren.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Är inte nummer 2 en dålig kopia på Gensens Ranka.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Maria; 2010-07-26, 19:54.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Jo visst är den
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Jag tror det här handlar om varuhusmodeller som är tillverkade i sydostasien. De kan ha haft vilka tillfälliga fantasinamn som helst eller varit namnlösa. Den som har en originalförpackning kan ha svaret.

                      Comment


                      • #12
                        Här kommer bilder på kniv och sked som hör till gafflarna. Är det någon som kommer på vad de kan heta? De här besticken är mycket tyngre och kraftigare och har en annan form än Ranka.
                        Angående plagiat/kopia på Sessan, så har jag visat ett plagiat tidigare i en annan tråd.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lillstina; 2010-07-28, 08:24.

                        Comment

                        Working...
                        X