Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk konstnär i Spanien?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svensk konstnär i Spanien?

    Jag hittade det här häftet med bilder på loppisens lägsta hylla och jag tyckte att de såg intressanta ut. Det skulle vara roligt om någon kände igen signaturen och kunde berätta något om konstnären.
    Eftersom färgen har färgat av sig litet till föregående blanka papperssida
    kanske det möjligen är ett original utfört i krita eller akvarell ??
    Förlaga till bokillustration? Storleken på en bildsida är 33 x 28 cm.
    Modellerna verkar vara hämtade i Spanien men texten är på svenska och
    daterad på 40-talet.
    Bifogade filer

  • #2
    Nån konstkännare är jag inte, men jag kan förstå att den här "konstnären" är okänd. Maken till taskiga proportioner har sällan skådats! Personen (man eller kvinna är omöjligt att avgöra) har en hand lika stor som huvudet. Mannen på bild två ser ut att vara minst 2,70 i strumplästen. Fyllot på tredje bilden är helt klart av orangutangsläkte, med armar som når nedanför knäna i stående ställning.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
      Nån konstkännare är jag inte, men jag kan förstå att den här "konstnären" är okänd. Maken till taskiga proportioner har sällan skådats! Personen (man eller kvinna är omöjligt att avgöra) har en hand lika stor som huvudet. Mannen på bild två ser ut att vara minst 2,70 i strumplästen. Fyllot på tredje bilden är helt klart av orangutangsläkte, med armar som når nedanför knäna i stående ställning.
      Det var ju sjukt roligt skrivet. Han kanske var full när han målade?
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #4
        Välkommen hit Cicely. På svaren du fått är jag väldigt besviken, trodde inte att vi använde härskarteknik här, men tyvärr där ser man.

        Comment


        • #5
          Välkommen hit Cicely.
          Jag tycker mej ha sett bilderna förr.
          Kanske är det bara så att jag tittat flera gånger här.
          Jag tycker i allafall att det är något speciellt med de här bilderna.
          Jag får fundera på saken.
          Peter S är bra på olika typer av konst men han verkar ha semester.

          Comment


          • #6
            Jag tycker även jag om bilderna..även om jag inte heller e någon konstkännare.. Men jag skulle tro att den som tecknat bilderna velat återge nån form av samhällsskildring..skildring av svaga o utsatta. E de tecknade på slutet av 30-talet så e det ju under en väldigt omvälvande tid i Spaniens historia.. Det e lite av "Samhällets Olycksbarn" över dem tycker jag..

            Comment


            • #7
              Tack för alla vänliga hälsningar, det värmer!
              Mvh
              Cicely

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                Välkommen hit Cicely. På svaren du fått är jag väldigt besviken, trodde inte att vi använde härskarteknik här, men tyvärr där ser man.
                Vad menar du med det? Om jag uttrycker en åsikt som inte överensstämmer med din, är det härskarteknik? Jag står fast vid att jag tycker att bilderna är klumpiga och oproportionerliga.
                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                  Vad menar du med det? Om jag uttrycker en åsikt som inte överensstämmer med din, är det härskarteknik? Jag står fast vid att jag tycker att bilderna är klumpiga och oproportionerliga.
                  Min åsikt om tavlan har jag knappast sagt ett skvatt om. Det jag har sagt och också står för är: att bemöta en vänlig fråga med nedlåtande omdöme är härskarteknik. Den här tjejen (tror jag) gjorde sin första fråga här på PES. Hennes fråga var om någon kände igen signaturen inte om jag eller någon annan tycker det är skräp. Har du förresten sett Piccasos proportioner?
                  Förövrigt kan tilläggas att jag själv fick en käftsmäll och hån när jag ställde min första fråga på en annan sajt (ingen skugga på upphovskvinnan) Det tog ett år innan jag ställde nästa fråga.
                  Nog om detta.

                  Comment


                  • #10
                    Saint Cyprien

                    Orten du söker är troligen Saint eller St. Cyprien i Frankrike här är en kartlänk:

                    Comment


                    • #11
                      Tack Sighede! Jag hade nästan gett upp hoppet om att få fler svar på min fråga!
                      Nu har jag något mer att ta på när det gäller mina "gubbar"!
                      Tack igen!

                      Cicely

                      Comment


                      • #12
                        an tyvärr inte säga något om dessa. Det verkar dock vara en oskolad tecknare som inte vet hur man använder strecken till att förstärka intrycken. Konturering och skuggning har inte gjorts på ett proffsigt sätt, även om man velat förvränga dimensionerna.

                        Comment


                        • #13
                          Nu förstår jag ingenting engelsson, "Samhällets olycksbarn" är det såna man får när man inte gift sig?
                          Jag menar gubben på bilden ovan kan ju faktiskt vara gift och ändå strö bort några timmar på krogen kanhända för att bli avbildad.

                          Comment


                          • #14
                            Jag hänvisar dig till boken Obeslutsam

                            Comment


                            • #15
                              många spanjorer flydde inbördeskriget ...

                              många spanjorer flydde inbördeskriget i Spanien och levde på allmosor runt om i södra Frankrike. Dårav kan hänvisningarna till Spanien ha uppkommit.
                              Området är känt som en del av Frankrike dit många av de mest kända namnen tillbringade tid och rekreation under de senaste hundra åren.

                              Lycka till med söken och jag gillar dina teckningar, ser i viss mån likheter med ett antal teckningar som jag har, men de är av tidigare datum. Eftersom jag inte vill utsätta mina alster för kritik av konstvetare här på forumet så lägger jag inte upp några bilder.

                              Ulf

                              Comment

                              Working...
                              X