Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyköpings mässingsbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyköpings mässingsbruk

    Den här ljusstaken var mitt första köp på Nora-mässan, och bland de bästa.

    Läste i Sigurd Erixons lilla bok "Gammal mässing" att bruket startade 1606 och att det var nedlagt 1840. Man började i början av 1800-talet med stämpling och märkning på mässingsbruken. Det gjorde mig lite besviken för jag ville tro att ljusstaken var äldre. Foten är "plattare" än andra mindre ljusstakar t ex "N 24" som det finns en tråd om. Dessa har mer uppvikt rundad kant.

    Har inte vågat skruva isär det eftersom det ser ut som någon hamrat på undersidan för att ljusstaken skulle bli stadigare. Tror att den blir vinglig och glapp om jag skruvar isär den.

    Är det någon som vågar sig på en åldersbestämning? Början på 1800-talet blir väl svaret förstås......Och vilket år la bruket ner? Kanske någon Pesare har boken "Nyköpings mässingsbruk" av Sven Edblad?
    Bifogade filer

  • #2
    en känsla av stil
    så är vi nog på 1700 talet
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

    Comment


    • #3
      Tack Lars H, det var vad jag ville höra! Men frågan är när NMB böjade märka sina alster.

      Comment


      • #4
        Det är under 1800-talets första decennier tillverkning av manufakturartiklar blir betydande hos NMB.
        Dessförinnan och inledningsvis - egentligen ända från början på 1600- och 1700-talen, var bruktets huvudsakliga produktion tråd, plåt och mässingmaterial med ett mindre, dock okänt, inslag av t ex ljusredskap och annan manufaktur.
        Jag tror Edblad nämner 1803 som startår för utökad manufaktur bl a av ljusredskap och då fanns en man anställd för detta ändamål. Först på 1820-talet blir den tillverkningen betydande och då finns fem man anställda för tillverkning av bl a ljusstakar, samtidigt är t ex 13 man sysselsatta med knappnålstillverkningen.

        Din modell av ljusstake, nr 2, bör rimligtvis ligga ganska tidigt i modellsortimentet, men den finns kvar i prislistan på 1830-talet och fram mot 1840-talet.

        Comment


        • #5
          Tusen tack Hgf, för all info! Har du någon uppgift om när verksamheten upphörde? I boken "Gammal mässing" av Sigurd Erixon beskrivs kortfattat de olika mässingsbruken. Från sid 4:" .....men i slutet av 1700-talet började det ena efter det andra att nedläggas. 1840 var endast Skultuna och Gusum i verksamhet."

          Comment


          • #6
            Bruket köptes år 1869 av Motala verkstad. Kort därefter lades det ner etc.


            Comment


            • #7
              Lite hur det tog sig ut: http://62.119.51.101/images/Historie..._Faktoriet.pdf

              I följande dokumentation nämns att Nyköpings Bruk var på 3: plats i landet under 1600-talet. Först var givetvis Norrköping sedan Gusum...

              Comment


              • #8
                Tack Obeslutsam för all info! Jag ska läsa och begrunda. Har beställt boken om bruket nu.

                Comment


                • #9
                  Lånar tråden

                  Mässingföremål kan jag ingenting om, och trots skavankerna föll för de här ljusstakarna på gårdagens korta besök i den lokala Second hand-butiken. De såg ju charmigt gamla ut, tyckte jag, och likaså stämplarna.

                  Sökte på NMB mässing i Google och hamnade snabbt på den här tråden.

                  Har förstått att de är från 1800-talets första hälft, men vad är det för stil? Ser varken ut som barock, empir eller renässans i mina ögon.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Trevligt med ett bidrag i tråden, Svärdsfalla! Fick dåligt samvete eftersom jag, efter det första inköpet i Nora, skaffat fler modeller från NMB utan att visa dem här. Bland annat denna modell N45 3/4. Tycker NMB är lagom svårhittade för att samla på, modellerna är trevliga och kvaliteten bra. Och framför allt är ju ljusstakar användbara, och inte bara för prydnad.

                    Jag är inte så bra på att analysera 1800-talets blandstilar, men drar till med att modellen har nyklassicistiska drag med en dragning åt renässans (bara för att få fler bidrag i frågan).

                    Comment


                    • #11
                      Tack Rosa! Det är nästan så jag ångrar att jag köpte dem. Känner jag mig själv rätt så kommer jag köpa fler mässingljusstakar.

                      Comment


                      • #12
                        Nej, ångra inte , några mässingsljusstakar till har du väl alltid användning för. Börja med att köpa boken, jag såg att den finns på Tradera nu. I och för sig handlar den mest om brukets historia och inte så mycket om själva föremålen.

                        Comment


                        • #13
                          En lite tilltufsad NMB N1.

                          Click image for larger version

Name:	NMB_1.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	571792

                          Jag är förbryllad över att skruven har annan färg än botten, och därför vågade jag först inte tro att delarna verkligen hörde ihop (sen tidigare hade jag en annan ljusstake med en "omgift" N1-fot). Tyvärr är N2 den enda ljusstake med ensiffrigt nummer som finns avbildad i Sven Edblads bok. Men jag googlade och hittade en bild på ett par N1 som hade precis samma form, så jag antar att det är som det ska? Gängan är grov och ytterst lite konisk, men nyper fint.

                          Click image for larger version

Name:	NMB_1_botten.jpg
Views:	1
Size:	80,5 KB
ID:	571793

                          Click image for larger version

Name:	NMB_1_gänga.jpg
Views:	1
Size:	74,9 KB
ID:	571794

                          Edit: jag tog ett par närbilder av skruven. Det finns en tydlig färgskillnad (liknande slaglod), och det gula "flyter ut" runtom skruvens början. Hände det att skruven blev skadad (avslagen?) och sedan reparerad/fastlödd/ersatt?

                          Click image for larger version

Name:	NMB_gänga1.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	571795

                          Click image for larger version

Name:	NMB_gänga2.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	571796
                          Last edited by Anna-Carin; 2019-09-11, 12:55.

                          Comment


                          • #14
                            En lagad NMB No 43 som jag visat för länge sedan. Bör ju med sin stil vara ganska sen.Click image for larger version

Name:	20190911_140833.jpg
Views:	1
Size:	69,9 KB
ID:	571797Click image for larger version

Name:	20190911_140853.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	571798

                            Comment


                            • #15
                              FBQ,

                              Tack för titten, då förstår jag bättre varför det finns så många ljusstakar av omaka delar - den där reparationen ser lite besvärlig ut!

                              Nr 43 finns för övrigt med i en priskurant (utan bilder) från 1834 i Nyblads bok. De högre nr som finns är 45, 45½, 46, 47 och 48 (en nr 44 bör rimligen ha funnits, men har tydligen hunnit försvinna ur sortimentet igen), så modellen kom väl i början av 1830-talet.

                              Comment

                              Working...
                              X