Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Nyköpings mässingsbruk

Seniormedlem Svärdsfallas avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Tack Rosa! Det är nästan så jag ångrar att jag köpte dem. Känner jag mig själv rätt så kommer jag köpa fler mässingljusstakar.

Seniormedlem Rosas avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Nej, ångra inte , några mässingsljusstakar till har du väl alltid användning för. Börja med att köpa boken, jag såg att den finns på Tradera nu. I och för sig handlar den mest om brukets historia och inte så mycket om själva föremålen.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    En lite tilltufsad NMB N1.

Namn:  NMB_1.jpg
Visningar: 23
Storlek:  72,6 KB

Jag är förbryllad över att skruven har annan färg än botten, och därför vågade jag först inte tro att delarna verkligen hörde ihop (sen tidigare hade jag en annan ljusstake med en "omgift" N1-fot). Tyvärr är N2 den enda ljusstake med ensiffrigt nummer som finns avbildad i Sven Edblads bok. Men jag googlade och hittade en bild på ett par N1 som hade precis samma form, så jag antar att det är som det ska? Gängan är grov och ytterst lite konisk, men nyper fint.

Namn:  NMB_1_botten.jpg
Storlek:  80,5 KB

Namn:  NMB_1_gänga.jpg
Storlek:  74,9 KB

Edit: jag tog ett par närbilder av skruven. Det finns en tydlig färgskillnad (liknande slaglod), och det gula "flyter ut" runtom skruvens början. Hände det att skruven blev skadad (avslagen?) och sedan reparerad/fastlödd/ersatt?

Namn:  NMB_gänga1.jpg
Visningar: 22
Storlek:  63,0 KB

Namn:  NMB_gänga2.jpg
Visningar: 22
Storlek:  51,1 KB
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2019-09-11 klockan 13:55.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    En lagad NMB No 43 som jag visat för länge sedan. Bör ju med sin stil vara ganska sen.Namn:  20190911_140833.jpg
Visningar: 20
Storlek:  69,9 KBNamn:  20190911_140853.jpg
Visningar: 21
Storlek:  40,5 KB

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    FBQ,

Tack för titten, då förstår jag bättre varför det finns så många ljusstakar av omaka delar - den där reparationen ser lite besvärlig ut!

Nr 43 finns för övrigt med i en priskurant (utan bilder) från 1834 i Nyblads bok. De högre nr som finns är 45, 45½, 46, 47 och 48 (en nr 44 bör rimligen ha funnits, men har tydligen hunnit försvinna ur sortimentet igen), så modellen kom väl i början av 1830-talet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •