Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Krukmakare sökes - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukmakare sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    SCHNAUZENEGGER bör det väl rimligen vara........
    Inte mindre SEXIGT, tycker jag
    Så fick man ett jättegott skratt att somna in till om en liten stund. Tack, prylsnubben!
    p-son

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Hänklarna har åsar, som ju också kunde åstadkommas av strängar, vilket bifogade bildmontage visar.
      På nåt sätt förknippar jag det som specifikt med Skåne, och att tro på Mårten Gås hemtrakter är nog inte alltför fel.

      prylsnubben, nu får Du allt ta och skärpa Dig.
      Lilla är femininum, och Lille är gubbininum, av det lilla jag kommer ihåg från svensklektionerna i skolan.
      Apropå skärpa sig.......
      Vem var först klart på G på denna tråd. Efter Schnauzenegger förståss, men han är ju Proffs, Rosa och jag var klara tvåor och Gideon,
      ja säg det.
      Last edited by prylsnubben; 2010-07-31, 01:18.

      Comment


      • #33
        Grattis till den fina krukan!

        Så har PES egen "Shnauzenegger" eller "Schwarzenegger" fått sin alldeles egen Lilla Schwartzetopf!

        Kul att läsa om den svarta glasyren.

        Och ja, prylsnubben var på G, själv började jag bakifrån på Ö!

        Tur att "Lilla G" är i hamn, en riktig skönhet, och att hon är ett femininum syns om inte annat på hennes svängda former.
        Dessutom skyltar hon med att hon är av en mindre storlek än vad hon vill erkänna, men den "lilla svarta" sitter som ett smäck!

        Jättekul tråd! Hoppas på spännande fortsättning

        Comment


        • #34
          Alla församlingar på G inventerade

          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Grattis till den fina krukan!

          Så har PES egen "Shnauzenegger" eller "Schwarzenegger" fått sin alldeles egen Lilla Schwartzetopf!

          Kul att läsa om den svarta glasyren.

          Och ja, prylsnubben var på G, själv började jag bakifrån på Ö!

          Tur att "Lilla G" är i hamn, en riktig skönhet, och att hon är ett femininum syns om inte annat på hennes svängda former.
          Dessutom skyltar hon med att hon är av en mindre storlek än vad hon vill erkänna, men den "lilla svarta" sitter som ett smäck!

          Jättekul tråd! Hoppas på spännande fortsättning
          Tackar för grattiset!
          Efter att ha läst olika inlägg kan jag konstatera att kärt "barn" har många namn.
          Eftersom du menar att krukan är ett femininum, får jag byta namn på henne, från Gustaf till Greta.

          Har nu kommit så lång i mitt sökande att jag kontrollerat församlingar i landet som börjar på bokstaven G fram till och med Gylle. Än återstår ett 60-tal på Gå, Gä och Gö.. Vissa församlingar har såväl orts- som yrkesregister, andra har ingen av det.

          Kl. 17.15 samtliga församlingar som börjar på bokstaven G är nu inventerade. Har inga planer som helst på att inventera andra "bokstäver".
          Last edited by Polsson; 2010-07-31, 19:38.
          p-son

          Comment


          • #35
            Jag får det till ett O och ett r möjligen ett s på slutet (Lilla Or..s) Lilla Ornäs kanske

            Blå färg Or
            Röd färg Skräp eller repor i Leran
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Simcos analys av "hennes" snålt tilltagna rymdmått är strålande,
              klockrent skulle jag vilja påstå.
              Annars kan man tänka sig att det ryms 1/2 K sylt (t.ex) och att
              den sedan ska förseglas med ett lager paraffin för att den ska
              "hålla sig".

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Jag får det till ett O och ett r möjligen ett s på slutet (Lilla Or..s) Lilla Ornäs kanske

                Blå färg Or
                Röd färg Skräp eller repor i Leran
                Trots att jag tycker att det är 99,99% säkert att det är ett G, testade jag ditt förslag, nobe. Borlänge fanns i Stora Tunas hfl och där fanns inte orten Lilla Ornäs.
                Övriga mindre orter i Stora Tuna kollade jag från 1860-1890. Ornäs järnvägsstation dök upp i en längd, men inget Lilla Ornäs. Eftersom Lilla Ornäs även ligger nära Falun, kollade jag där också, men tyvärr. Tackar ändå för ditt engagemang. Trots allt lärde jag mig något nytt "Lilla Ornäsbjörken" vars upptäckare hette Hjort i efternamn och sedermera adlades till Hjort af Ornäs.
                p-son

                Comment


                • #38
                  Frustrerande och roligt på samma gång, det här.
                  Är det möjligt att ta några bilder till, i olika ljusförhållanden och släpljus?
                  På så vis kan det gå upp ett ljus för någon, som utbrister ortnamnet, istället för Heureka!

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Här finns det multum, bl.a
                    Granen lilla Svedala
                    Lilla Getterö Gryts Socken
                    Lilla Okome
                    Lilla Oby Husby Socken
                    Lilla Gryten Askersunds Socken
                    Lilla Gryta St Ilian Västerås Stad
                    http://www.google.se/search?sourceid...namnsregistret
                    Gryta gård....
                    Se sidan 5, tegelbruk. RAÄ 175

                    Tegelbruk fanns överallt, jag vet, jag vet........
                    Last edited by prylsnubben; 2010-08-02, 00:26.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Gryta gård....
                      Se sidan 5, tegelbruk. RAÄ 175

                      Tegelbruk fanns överallt, jag vet, jag vet........
                      Det är något konstigt med www-adressen ovan, men jag har kollat på Majorbostället Gryta Gård i Enköpings hfl. Hittar endast en tegelslagare. Ska kolla mer senare.

                      Tackar naturligtvis för tipset.!

                      "Enade vi stå, söndrade vi falla!"
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Gryta gård, St Ilian Sn, Västerås stad ska det vara. Men man ska nog inte ta det så allvarligt, tänk på den äkta hälften och äktenskapets helgd.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Gryta gård, St Ilian Sn, Västerås stad ska det vara. Men man ska nog inte ta det så allvarligt, tänk på den äkta hälften och äktenskapets helgd.
                          Västerås-Lundby, Västerås-Barkarö, Västerås Domkyrkoförsamling och Västerås Skevik är nu genomgångna. Gryta Gård St Ilian sn finns inte med på något ställe. Däremot har jag hittat två kakelugnsmakare i Västerås vilka stämmer överens med registret i boken "Svenska Kakelugnar" av Tunander, Hellsten och Tidholm, men de kan det inte vara fråga om eftersom de bodde inne i Västerås och då stämplade man knappast Lilla G......

                          P.s Äkta hälften sover.
                          D.s
                          p-son

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Frustrerande och roligt på samma gång, det här.
                            Är det möjligt att ta några bilder till, i olika ljusförhållanden och släpljus?
                            På så vis kan det gå upp ett ljus för någon, som utbrister ortnamnet, istället för Heureka!
                            Förlåt, om det låter som att jag tjatar.
                            Men är det omöjligt att efterkomma ovanstående förslag? Jag kan annars flyga ner imorgon och fixa till närgångna bilder.
                            Inspiration har hämtats från http://www.movitz50.com/
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Västerås-Lundby, Västerås-Barkarö, Västerås Domkyrkoförsamling och Västerås Skevik är nu genomgångna. Gryta Gård St Ilian sn finns inte med på något ställe. Däremot har jag hittat två kakelugnsmakare i Västerås vilka stämmer överens med registret i boken "Svenska Kakelugnar" av Tunander, Hellsten och Tidholm, men de kan det inte vara fråga om eftersom de bodde inne i Västerås och då stämplade man knappast Lilla G......

                              P.s Äkta hälften sover.
                              D.s
                              Lokatten 85 och Västerås 4:46
                              Västerås Stad
                              Västmanlands län
                              Kan det vara till någon hjälp, månntro....

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Förlåt, om det låter som att jag tjatar.
                                Men är det omöjligt att efterkomma ovanstående förslag? Jag kan annars flyga ner imorgon och fixa till närgångna bilder.
                                Inspiration har hämtats från http://www.movitz50.com/
                                Inga problem, Gideon!
                                För det första har jag ingen kamera liknande den på din bild varvid alternativ bildtagning reduceras avsevärt. För det andra har jag och många med mig nagelfarit signaturen varvid framgår att sannolikt har någon tidigare ägare, det skulle ha kunnat vara jag, försökt få fram resterande bokstäver genom att slippa bort glasyren med resultatet att en del av signaturen i leran har följt med.

                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Lokatten 85 och Västerås 4:46
                                Västerås Stad
                                Västmanlands län
                                Kan det vara till någon hjälp, månntro....
                                Tyvärr! Hittar inget av det, men hittar kakelugnsmakare som verkar i Västerås, men Lilla G lyser med sin frånvaro.
                                Last edited by Polsson; 2010-08-03, 13:43.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X