Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årnäs med rökpunkter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Årnäs med rökpunkter

    Lyckades få tag i en sådan i helgen,tack E.B för tipset
    Den satt fint!
    Förefaller ju rätt ovanlig om man tittar i gamla inlägg samt i Sahlins bok
    Bifogade filer
    Last edited by Surmasen; 2010-07-16, 00:01.

  • #2
    Grattis, vad jag vet om så har LS en och jag, har inte sett någon mer förut.
    De är väldigt ovanliga ( helorna allså ).

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
      Grattis, vad jag vet om så har LS en och jag, har inte sett någon mer förut.
      De är väldigt ovanliga ( helorna allså ).
      Du har väl läst lite dåligt på forumet AF, jag ståtar själv med ett exemplar

      Alltid kul att få hjälpa till Surmasen!

      Comment


      • #4
        Den som söker skolen också finna, läste jag för länge sedan i nå´n bok. Jag framhävder att flaskan är ordentligt ovanlig, jag fann min c:a år 2000 av ren och skär tur. Gratulerar till en, i mitt tycke, riktigt intressant flaska!
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Och jag har en....

          Comment


          • #6
            Är det helorna som är ovanliga? Eller är det märkningen eller rökpunkterna?
            Är det bara helorna så har jag en omärkt utan punkter.Annars ganska lik den Surmasen visar med blåsor och allt.
            Bege

            Comment


            • #7
              Helorna med rökpunkter är det som är ovanliga, kvartingen med rökpunkter är väl inte
              jätte vanlig ( det är ju ingen engelskmodell med rökpunkter som är jätte vanlig ) men
              hittas ibland på marknaden.

              Jo jag missar och glömmer en del, jag tänkte på sist jag och LS pratade om dessa flaskor
              och då var det inte mer än 2 - 3 st. vi kände till.

              Comment


              • #8
                På den lokala loppisen står en likadan flaska märkt med årnäs i botten. Om den hade rökpunkter tänkte jag inte på. Den är ganska liten, är det en kvarting då? Jag kanske skulle köpa den bara för att fota av den.

                Comment


                • #9
                  Jag köpte flaskan för skojs skull, den är ca 20cm hög och saknar rökpunkter, innebär det att den är nyare då?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Skulle kunna tänka mig att din flaska är blåst under 1800-talets sista 20 år. Generellt sett är flaskor med punkter under botten äldre än sådana utan, men det kan vara klokt att ha i åtanke att bruken inte anammade modernare produktionstekniker samtidigt. Har sett daterbara flaskor från slutet av 1860-talet utan punkter på botten, likaledes flaskor runt 1890 som har punkterna kvar.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

                    Comment


                    • #11
                      Hitatde denna sida när jag googlade

                      Click image for larger version

Name:	P1080480.jpg
Views:	1
Size:	114,1 KB
ID:	573097Click image for larger version

Name:	P1080479.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	573096

                      Denna är 50 cm hög och rymmer 5,8 liter. Hittar ingen liknande från Årnäs. Funderar vad den kan använts till.

                      Comment

                      Working...
                      X